Pneurevue.cz » Názor z páté strany » Jak hodnotíte končící zimní sezónu 2021/22 ve vaší společnosti a jak odhadujete, že se bude vyvíjet celý letošní rok z hlediska prodeje a servisu pneumatik?
Pro nás jako firmu končící zimní sezóna 2021/2022 byla opravdu „výživná“ jak z pohledu práce, prodeje, tak z pohledu nových informací, zážitků a celkově dění okolo. 27 let zaběhnutý systém, kdy jsme „jeli bomby“, letos zkolaboval. Nedá se říct, že by to bylo v negativním smyslu slova, právě naopak, probudili jsme se z „letargie“, kdy jsme si mysleli, že musíme zvládnout přezout co nejvíce aut. Dnes víme, co je pro nás nejdůležitější – psychické a fyzické zdraví všech, protože bez nás, našich zaměstnanců a také bez našich skvělých zákazníků by to nefungovalo. Dále jsme museli vymyslet způsob, jak rozdělit zákazníky mezi další servisy a ještě na tom vydělat. Vzhledem k tomu, jak velkou máme v sezóně poptávku po službách, tak jsme si to mohli dovolit. V letošním roce počítáme s možným úbytkem prodeje díky podzimnímu přerozdělování. Odchod některých zákazníků ale může být i přínosem pro vytváření nových příležitostí pro ostatní, a tím pádem je možné, že prodej bude lepší než doposud. V to věřím. Velice si vážíme zákazníků, kteří s námi vydrželi v dobrém i ve zlém. Jako další pozitivní přínos beru vstup do sítě Point S a s tím možnost nabídnout svým zákazníkům více zajímavých možností než doposud. Věřím, že i tento krok přispěje ke zvýšení prodeje nových pneumatik.
Co se týče zimní sezóny 2021/22, projevilo se částečné uvolnění covidových opatření. I když jsme to nečekali, v celkovém počtu prodaných zimních pneumatik došlo k zhruba k 10% nárůstu oproti sezóně 2020/21 (osobní a dodávkové pneu). Doposud klasické rozměry 14 a 15 palců výrazně ustoupily větším rozměrům, 16 palců a výše. Velkým problémem v současné době je obrovská roztříštěnost rozměrů pneumatik. Zdá se mi, že dnes výrobce automobilů pořídí ke každému modelu vozidla nový rozměr s novou nosností a nejlépe ve třech rychlostních kategoriích. Dokazuje to i že poměr nejprodávanějšího rozměru nepřesáhne 5 % z celkového počtu prodaných pneumatik. Z dříve „exotických rozměrů“ 20 a 21 se stávají běžné velikosti. Zvětšující se rozměry kol kladou také vyšší nároky na mechaniky a strojní vybavení. Letošní zimu se projevil katastrofální nedostatek kvalifikované pracovní sily. I přes zvyšující se platy jsme nebyli schopni doplnit pracovníky dílny. Nyní se začíná situace trochu stabilizovat. Pořídili jsme před sezónou novou vyvažovačku a automatický montážní stroj od firmy Hunter. Ty co nejvíce eliminují chyby obsluhy a přinášejí komfort a jistotu při montáži hlavně velkých rozměrů. Celkově dopadla zimní sezóna mírně nad očekávání. V letošním roce si s ohledem na současnou turbulentní situaci vůbec netroufnu odhadnout vývoj prodeje pneumatik a servis. Každopádně jsme zaujali konzervativní postoj a předobjednávku letních pneumatik jsme udělali ve stejném množství jako na léto 2021.
Zimní sezóna 2021/22 byla jednoznačně mimořádně úspěšná, a to jak pro naše zákazníky, tak i pro nás výrobce. Troufám si tvrdit, že to byla i historicky jedna z nejlepších sezón vůbec. Ty důvody, proč tomu tak bylo, jsou asi všeobecně známy. Tím zásadním byl a stále je výpadek dostupnosti především asijské produkce na evropském trhu, umocněný nárůstem ochoty koncových zákazníků utrácet. Výsledkem toho pak byl výrazný převis poptávky nad nabídkou. Klíčovým faktorem potom hlavně ve druhé polovině sezóny byla, více než cokoliv jiného, samotná dostupnost pneu. Ze situace tak profitovali především ti z našich zákazníků, kteří měli včas dostatečnou zimní předobjednávku. Odhadovat celoroční vývoj prodejů vždy tak trochu připomíná věštění z křišťálové koule. Nicméně osobně předpokládám, že trh se pravděpodobně bude vyvíjet podobně, jako tomu bylo v loňském roce. Opět bude vítězem ten, kdo bude mít po celou sezónu na skladě dostatek zboží. A i nadále budou trh ovlivňovat vysoké vstupní ceny výrobních surovin a stále rostoucí náklady na přepravu. Bohužel ve světle toho, co se poslední dny odehrává na východ od nás, je teď jakákoliv predikce zase o něco těžší.
Zimní sezóna 2021/2022 byla úspěšná jak z hlediska počtu přezutých aut, tak množství prodaných pneumatik. Od půlky října do konce listopadu jsme nepřijímali jiné zakázky než pneuservis, což je takový standard. Ani pandemická opatření nezastavila nárůst obratu, který je ve výši 12 % oproti loňské sezóně. Vzhledem k mírným zimám a úsporným opatřením našich klientů spousta z nich přechází na celoroční pneumatiky. Nepředpokládám, že by se situace díky tomu vyvíjela nějakou stagnací nebo poklesem obratů. Dokonce předpokládám, že mnoho zákazníků s vozidly na operativní leasing s celoročními pneumatikami budou pneumatiky nakupovat každý rok před zimou. Přeji všem mnoho ujetých kilometrů bez využití našich služeb.
Celkově můžeme konstatovat, že loňský rok byl prodejně úspěšný, a to i přes některá omezení způsobená protikoronavirovými opatřeními; určitě jsme překonali prodeje roku předchozího. Ne o moc, ale přece jen. Ačkoliv jsme byli na začátku loňského roku dobře připraveni, jak z hlediska množství, tak z hlediska šíře sortimentu, občas docházelo k drobným výpadkům v dodávkách u některých rozměrů a ty se pak musely nahrazovat jinými značkami. Takže jako obvykle prodeje některých značek byly vyšší, u jiných zase nižší. Hodně to záleželo také na nastavení základních prodejních cen výrobců. Pokud to bylo možné, mohli jsme dělat i různé prodejní a výprodejní akce. Snažili jsme se sortiment pneu skladem udržovat na příznivých cenách pro naše odběratele a ne prodávat s co nejvyšším ziskem. Pokud se týká rozvrstvení prodejů do jednotlivých kategorií, tak se u osobních pneu potvrdil trend rostoucích prodejů vyšších rychlostních kategorií současně se zvětšujícím se vnitřním průměrem ráfku, tak jak to odpovídá prodejům nových i ojetých automobilů. Současně rostl prodej pneu kategorií pro SUV, MPV a off-road vozy, také prodej pneu pro dodávkové automobily byl vyšší. Proti tomu se zase snižovaly prodeje pneu na menší vozy. Zimní sezona, která je vždy pro prodeje v daném roce rozhodující, dopadla dobře. Období přezouvání v našich pneuservisech bylo proti jiným rokům trochu posunuté už směrem k září, ale trvalo až k vánočním svátkům, což nebývá zas tak obvyklé. Počátek roku 2022 je zatím velmi pozvolný, jak pneuservisy, tak prodeje dalším firmám nejsou na potřebné úrovni, ale to je každoroční trend v závislosti na počasí, cenách, dovolených apod. Letos se pravděpodobně začala projevovat i zvýšená inflace posledních měsíců a s tím související vyšší náklady na pořízení pneu. Otázkou je, jak se budou chovat hospodářské subjekty v rámci šetření, jestli pneumatiky na služební vozy nebudou až na chvostě jejich seznamu nákupů. My musíme být v každém případě připraveni a snažit se také šetřit v rámci svých nákladů, aby nám nadměrně nerostly skladové zásoby a abychom zároveň byli schopni prodejními cenami konkurovat dalším domácím prodejcům.