Pneurevue.cz » Názor z páté strany » Co si myslíte o iniciativě některých předních výrobců pneumatik, kteří nedávno uvedli pneumatiky doporučené „do všech druhů počasí“ od náročných zimních až po typicky letní? Máte obavy, že masová propagace takových produktů může vést k odklonu zákazn
Co si myslíte o iniciativě některých předních výrobců pneumatik, kteří nedávno uvedli pneumatiky doporučené „do všech druhů počasí“ od náročných zimních až po typicky letní? Máte obavy, že masová propagace takových produktů může vést k odklonu zákazníků od sezonního přezouvání a tím pádem k poklesu poptávky po pneuservisních činnostech?
Naším výhradním dodavatelem pneumatik je koncern Continental a při prezentacích jeho produktů jsme nezaznamenali velkou propagaci celoročních pneumatik. Spíše jsme pouze informováni, že tyto pneumatiky jsou také v nabídce pro určitou skupinu zájemců. My jako konečný prodejce, který pneumatiky i obouvá na vozidla, se s poptávkou po celoročních pneumatikách setkáváme zatím velice zřídka. Zákazníci stále požadují tradiční zimní nebo letní obutí. Pneumatiky pro celoroční provoz jsme prodávali zákazníkovi, který jezdí velice málo a v zimě výjimečně. Pouze takovýmto řidičům bychom celoroční pneumatiky mohli doporučit. Naši zákazníci dají na odborný názor a nechají si poradit. Doporučujeme používat v zimě zimní a v létě letní pneumatiky. Do našich klimatických podmínek nejsou celoroční pneumatiky vhodné. Nefungují správně ani v zimě, ani v létě a při vysokých teplotách se rychle ojíždějí. Laicky a jako žena bych toto mohla přirovnat ke svému obutí. Určitě bych nenašla jedny celoroční boty, které by mi naplno vyhovovaly jak v horkém létě, tak v mrazu a ve sněhu. Jistě máme obavy , že masivní propagace používání celoročních pneumatiky může pneuservisům ubrat práci. Osobně si myslím, že většina řidičů nadále zůstane u sezonního přezouvání, hlavně kvůli bezpečnosti jízdy a jízdním vlastnostem. Řidiči si také uvědomí, že tak jako tak za stejné období ojedou dvě sady pneumatik. Pokud nyní jezdí na letních pneumatikách, jejich zimní sada „se šetří“ a naopak. Nabídka celoročních pneumatik zní jistě velice lákavě a výhodně. Je na řidičích, aby si sami vyzkoušeli a posoudili, zda se nižší náklady na servis pneumatik vyplatí. Největší reklama je osobní zkušenost a doporučení , které si pak zákazníci předávají sami.
Považuji to za logickou reakci výrobců na vývoj trhu. Podíl prodeje celoročních pneu neustále roste a v budoucnu ještě bude růst. Sami monitorujeme nárůst poptávky po celoročních dezénech naší privátní značky Novex. Reagovali jsme na ni rozšířením portfolia v celosezonním provedení na 47 rozměrů jak pro osobní, tak pro dodávková vozidla. Jakákoli masová či mediální propagace má své výsledky, ale i následky. Nemyslím si ale, že by v tomto případě vedla k výraznému poklesu po pneuservisních činnostech. Celoroční pneu jsou jistým kompromisem určeným jen pro užší spektrum zákazníků. Česko a Slovensko stále považuji za trhy s typickou letní a zimní sezonou. Pokud se na to podíváme z ekonomického hlediska, záměrem všech subjektů od výrobce po prodejce či pneuservis je vytvořit zisk. Tedy prodat výrobek či službu. Proto jsem přesvědčen, že propagace tradičních letních a zimních pneu a služeb s tím spojených bude vždy primárním zájmem všech zúčastněných.
Jedna věc je produkt jako takový a jeho marketing. Druhá věc je vliv nových produktů a jiných trendů na činnost pneuservisů. Co se týká celosezonních pneu, tak nápad oprášit tento druh produktů se jeví jako logický a možná v konečném důsledku bezpečnější varianta pro spotřebitele, než je nový trend celoročního používání zimních pneu. Co se týká tradicích pneuservisů - ty neprožívají právě lehké období, protože už celoroční využívání zimních pneu způsobuje menší poptávku, nicméně daleko větší hrozbu vidím v sezonnosti přezouvaní, která umožňuje přirozený vstup nové konkurence do přezouvaní - mám na mysli car dealery a rychloservisy.
Domnívám se, že tato iniciativa výrobců pneumatik nezpůsobí zásadní změny v chování koncových uživatelů. Stejně jako když před lety, kdy představili podobné produkty poprvé. Já osobně bych mohl zákazníky, kteří nebyli majiteli vozů offroad a poptávali po mně celoroční pneumatiky, spočítat na prstech jedné ruky... Očekávám však zvýšené povědomí a informovanost motoristů o tomto zboží v těchto a následujících měsících. Již nyní, několik týdnů po představení revoluční novinky nejznámějšího výrobce pneumatik - první letní pneumatiky, která má zároveň certifikaci pro zimní provoz - jsem zaznamenal reakci ze strany našeho koncového odběratele. Navíc předpokládám, že po uvedení na trh bude i v tomto sortimentu hlavním prodejním kanálem tohoto výrobce opět největší tuzemský internetový velkoobchod s pneumatikami, který billboardy a televizními reklamami seznámí širokou veřejnost s touto novinkou. Z pohledu prodejce vnímám tuto pneumatiku jako revoluční především v tom, že na rozdíl od dosud známých univerzálních pneumatik by měla být levnější než typická letní pneumatika stejné značky. I přesto neočekávám zvýšený zájem našich zákazníků o tento druh zboží a následné snížení poptávky po pneuservisních činnostech. Chápu tuto iniciativu výrobce a věřím i studiím, ze kterých při ní vychází. Navzdory tomu jsem přesvědčen, že 8 z 10 motoristů nakonec odjede z pneuservisu na pneumatikách, které jim doporučil odborník, kterému důvěřují. Ukáže čas, jestli si tento pokrokový produkt dokáže získat důvěru svojí cílové skupiny řidičů a místo na trhu, nebo se na něj bude jednou vzpomínat jako třeba na systém PAX.
Myslím si, že každý, kdo se pohybuje v oblasti prodeje a servisu pneumatik, hodnotil změnu zákona o silničním provozu z roku 2011 kladně. Mnozí majitelé vozidel jistě nadšeni nebyli, ovšem všichni prodejci si určitě zimní sezonu 2011/2012 dobře pamatují a rádi na ni vzpomínají. Alespoň tedy z pohledu počtu prodaných kusů. A to nezmiňuji dobrodružství určité zboží vůbec sehnat. Zimní pneumatiky si tehdy pořídili i řidiči, kteří by pravděpodobně tento krok bez „uzákonění“ neudělali. Ovšem pravdou také je, že zdaleka ne každý najezdí za rok, natož pak za sezonu, desetitisíce kilometrů. Logicky nastala situace, kdy na vozidlech, která najedou za rok kilometry v řádech tisíců, zimní pneumatiky dříve než provoz opotřebuje zub času, a tudíž na nich jezdí celoročně, což v určitých podmínkách nemusí být vždy to nejlepší řešení. Jak známo, pneumatiky All Season nejsou žádná novinka a také to, že původně byly určeny pro jiné zimní podmínky, než v jakých se nachází ČR. Pokud přihlédneme k tomu, jak bohaté na sníh a celkově na zimní počasí byly nedávné zimy, nedivím se, že výrobci pneumatik zboží tohoto druhu nabízejí a dále vyvíjejí. Osobně jsem přesvědčen, že vozidla, která najezdí cca 10 a více tisíc kilometrů za rok, by v našich klimatických podmínkách měla používat sezonní pneumatiky. Nejen výsledky testů různých renomovaných autoklubů a motoristických časopisů jsou toho důkazem. V našich provozovnách jsme požadavky na celoroční pneumatiky, až na několik výjimek, nezaznamenali, tudíž nepředpokládám, že by v blízké budoucnosti nějak významně ovlivnily sezonní přezouvání.