Pneurevue.cz » Názor z páté strany » Byl(a) byste pro zavedení registračních pokladen pro pneuservisy, jak s tím původně počítala exekutiva? Domníváte se, že ukončení tohoto procesu novou vládou bylo účelné?
Zavedení registračních pokladen jako takových původně nevypadalo jako špatný nápad. Představa byla, že přinesou více peněz do státního rozpočtu a pomůžou eliminovat různé daňové úniky na nepřiznaných prodejích. Jeho zavedením tak stát doslova lidem řekl, že jim nevěří, a tak je bude kontrolovat tímto způsobem. Jenomže opak se stal pravdou. Peněz do rozpočtu to více nepřineslo, co ale zavedení EET přineslo, byly další náklady na provoz, jak na straně podnikatelů, tak na straně státu. Pro některé menší podnikatele mohou být tyto náklady až likvidační. Pořizovací náklady na různé pokladny, tiskárny, software a další věci spojené s EET byly pro mnoho podnikatelů a živnostníků problém, a to nemluvím o nutnosti mít připojení k internetu. Prostě to nikomu nepřinášelo nic dobrého. Proto se přikláním k názoru, že zrušení EET je dobrý krok.
Naše firma jako celek měla za povinnost používat registrační pokladny již od počátku. Zavedení systému EET nám samozřejmě přineslo vícenáklady na zavedení do provozu. Byly to hlavně softwarové úpravy programů pro online registraci účtenek jednotlivých prodejních systémů. Systém EET bohužel nefungoval dostatečně dlouho a u všech podnikatelů, aby se dalo rozpoznat, jak velký by měl efekt. Dle mého by se mohlo narovnat prostředí od velkých servisů, které registrují platby už z podstaty své vnitřní struktury, až po malou garáž, kde se na účtenky asi moc „ nehraje“. Je velká škoda, že se EET stalo bodem, u kterého se politici rádi zviditelňovali. Ať už se jednalo o zavedení EET nebo jeho zrušení.
Ano, myslím, že to mohl být jeden z nástrojů, který by alespoň částečně pomáhal narovnat podnikatelské prostředí v našem oboru. Na druhou stranu, přímou zkušenost s praktickým fungováním registračních pokladen nemám a nedokážu tak posoudit jejich případný negativní vliv na činnost menšího pneuservisu. Větší provozy pak nějakou adekvátní formu elektronické evidence měly již delší dobu samy od sebe tak jako tak. To, že EET bylo novou vládou zrušeno, nebylo asi velkým překvapením. Pokud vím, strany vládní koalice to ve svých programových prohlášeních avizovaly.
Jakýkoliv účinný způsob řádného výběru daní mi nevadí, pokud nadměrně nezatěžuje naši administrativu. Zda se jednalo o účelové zrušení tohoto procesu se ukáže až časem.
Ze strany naší firmy jsme po dobu provozu EET, čili i registračních pokladen, žádné změny nebo přínosy nepostřehli. Z rozhovorů se spoustou majitelů pneuservisů, které jsem za dobu své pracovní činnosti v naší firmě navštívil, usuzuji, že určitá část menších servisů kvůli zavedení EET ukončila svoji činnost, protože by to pro ně znamenalo další náklady na provoz a údržbu a dost zmarněného času. A neznamenalo by to pro ně žádné významné vylepšení jejich živnosti, spíše naopak. Takže si myslím, že ať už byly důvody pro ukončení činnosti EET jakékoliv, je dobře že bylo ukončeno. Stejně je valná většina plateb prováděna převodem anebo hrazena platebními kartami, kde je jejich evidence lehce dohledatelná na výpisech z účtů. A kdyby používání EET nebylo přerušeno, podle mě by se nic zvláštního nestalo.