Pneurevue.cz » Názor z páté strany
Každé propojení je reálné, v ideálním případě ku spokojenosti všech zúčastněných. Při propojení těchto dvou světů bude hlavní přínos na straně zákazníka. Zákazník dostane to nejlepší od každého na jednom místě, ať už jde o služby, produkt, nejlepší cenu až po poradenství a další výhody, které mohou z tohoto spojení nastat. Zákazník má informace o aktuálních nabídkách a cenách kdykoli k dispozici, i když s menší podporou, než je tomu v kamenné prodejně. Při tomto propojení jsou důležitá pozitiva i negativa, která mohou nastat. Velkým přínosem pro kamenný servis je rozšíření obchodního podílu na trhu. Z chování a nákupů zákazníků v on-line prostředí je možné vytvořit statistiky a ty následně aplikovat a zvyšovat si prodeje ve svých prodejnách. S pozitivním přístupem lze nabízet služby, jako vyzvedávání v prodejně, vytvářet akce pro zákazníky a motivovat je k dalšímu nákupu na vlastních pobočkách. K negativním postojům mohou přispět investice do napojení a marketingové aktivity pro vlastní reklamu, které rok od roku rostou. Pro mnohé servisy je i důležitým faktorem čas. V sezónním období, kdy mají servisy plné termíny na přezouvání, nemají kapacitu odbavit více zákazníků, kteří by byli dodáváni přes e-shopy. Věříme, že pokud jsou všechny kroky spojení pečlivě připraveny a správně aplikovány, je toto propojení přínosné ve všech ohledech. Nehledě na první pozitivní a negativní myšlenky, které při možném spojení mohou nastat.
Propojení e-shopů a kamenných servisů určitě možné je a fungovat by mohlo. V síti Point S, kde jsme členem, je takové propojení již nastaveno a běží. Sami jsme ale touto formou obdrželi jen pár objednávek. To znamená, že pokud bude chtít touto cestou nakupovat zákazník, my se tomu bránit nebudeme, půjdeme tomu naproti a budoucnost ukáže. Každopádně je ale pro nás prioritou získávat zakázky přes náš vlastní e-shop, který je vytvořen pro tu část zákazníků z regionu, kteří chtějí pneumatiky objednávat on-line i včetně rezervace do pneuservisu a který si u nás uskladní mimosezónní sadu pneumatik nebo kol.
O propojení e-shopů s kamennými servisy mám jisté pochybnosti. Zkoušel jsem to před několika lety a velmi rychle jsem od toho ustoupil. E-shop měl snahu mi diktovat čas, kdy mám zákazníka odbavit a nechtěl brát v potaz to, že mám nasmlouvané termíny téměř tři týdny dopředu. Navíc, protože přezouváme za stejné ceny (nerozlišujeme práci za přinesené nebo „naše“ pneumatiky), ztráceli jsme i tu malou marži, která nám zůstávala z prodeje pneumatik.
V případě, že si e-shop pořídí vlastní servisní síť, nebo servisní síť si pořídí vlastní e-shop, bude spokojenost 100%. V ostatních případech to bude složitější. V současné době se většina pneumatik prodá v sezónách, kdy každý zavedený kamenný servis má spíše „přetlak“ svých stálých zákazníků a jaksi není ani potřeba tento přetlak ještě zvyšovat. A pro servisy, které mají silný vlastní prodej pneumatik, je tento koncept zcela nezajímavý. Proč by si do provozovny posílali konkurenta, že? Servis bez ambice prodávat pneumatiky (nebo servis s málo klienty) bude spokojen, když dostane od e-shopu dobrou cenu za servis, tak dobrou, že se mu to prostě vyplatí. V minulosti jsme v naší servisní síti zkoušeli model spolupráce s prémiovým e-shopem a zásadní třecí plochy byly ty, že e-shop tlačil na nízkou cenu práce, aby nebyl dražší než konkurence a pro nás zase nemělo logiku prodávat práci pro někoho jiného pod naší standardní expediční cenu, navíc s vyššími náklady na procesování prodeje, který vlastně realizoval někdo jiný než my. A to je asi zásadní problém v hodnocení spokojenosti. Servis i e-shop vidí obchod s pneu každý naprosto odlišnou optikou. Navíc roste fleet byznys, kde jde taky víceméně o práci, ale obchod je stálý, odhadnutelný, je spojený s dalšími službami oproti nestálým zákazníkům z e-shopu.
Takovéto propojení jistě možné je. Někteří internetoví prodejci se o toto už nějaký čas snaží. Dle mého názoru jsou zde dva zásadní aspekty, které propojení servisu a e-shopu ovlivňují. Prvním aspektem je zisk z produktu pro kamenný servis, který e-shop nabízí. Druhým aspektem je kapacita kamenného servisu. V jarní i zimní sezóně mají jistě servisy kapacitu vytíženou svými zákazníky a není moc prostoru kapacitu navyšovat. Vše je o dohodě a nastavení procesů, či pravidel. Vždyť už tato spojení v Česku existují.