Hrouda " Jeskynních slují se zouvačkami neubylo. Naopak." A bude to horší , alespoň v mém prostředí. INTECARS Litoměřice nabízí místním odběratelům levných dílů i jakože levné pneumatiky a při větším odběru dodají zouvačku. Firma s 16ti náklaďáky nakupuje pneu pouze u nás a včera mě tu lehce naznačila, že nám jít s cenou dolů protože jinak se vyplatí investovat do mechanika když dostanou stroj zadarmo. A tuto nabídku nedostanou jen oni, ale určitě všichni zákazníci. Je se na co těšit, už dříve to udělala KELLY a nějak jsem to ustál v osobních to tak nebolelo, ale nákladní to bude mazec.
Jo a levněji už to ani nejde, snad jen za stravu a nocleh by to bylo dost levné a k tomu je už jen krůček.
středa, 9. března 2016
Shambo Konečně jsem si v klidu přečetl novou Pneurevue a další gumařská periodika. Pocit? Výrobní kapacity rostou, trh nikoliv. Sice se mění struktura nabídka, ale ta hraje na ruku pouze odběrateli, nikoliv evropskému výrobci a prodejci. Ještě jedna věc - nepodceňuji roli servisů, ale odkud se bere víra, že "budoucnost je v kvalitě služeb"? Trh uživatelů služeb neroste, servisní kapacity ano. Pokud by výrok "budoucnost = kvalita" odrážel skutečný stav věcí, tak žijeme v hluboké minulosti. Jeskynních slují se zouvačkami neubylo. Naopak. Při tzv. "tlaku na cenu" už nejde o obchonické tahy, kouzla a čáry, ale spíše o morbidní druh hojení si vlastního ega. Tam, kde se zašlapává do země, tam nic neporoste. Není vše tak černé a beznadějné, ale rok co rok je to více vyčerpávající chození v kruhu. Nicméně - komu se to nelíbí, může dělat cokoliv jiného. Ke strojům a pryži zdar! Pevné pervy a odvahu, přátelé.
středa, 9. března 2016
Michal Shambo a to je přesně o tom, jak jsem psal minule o te zatuchlé rybě......protože takhle to prostě funguje. Tady je názorná ukázka toho, o čem je štítkování a jak se věci mají. Tak přátelé, když probírám nabídky na letní sezonu, tak musím říct, že pokud se letos nebude lámat chleba, tak už nevím kdy. jednak to docela slušně spadlo a jednak to vidím jako opravdu brutální ofenzivu dunlop goodyear a v závěsu za ním pirelli. Ostatní nějak zvlášť nepřekvapili a někteří opravdu nepřekvapili, čímž myslím michelin. Ale tohle docela nepamatuju. U 205/55 R16 mám v prodejní ceně do 1600 kč s DPH za kus celkem 8 výrobců, z toho tři premioví dunlop, goodyear a pirelli. Pak teda nechápu, co teda plánu dělat takový kleber a taky bridgestone?
pátek, 4. března 2016
Shambo Dnes si dáme opět testy, ovšem stokrát jinak. Příběh pokračuje. Čínský výrobce GT Radial vložil obrovské peníze do projektu letní pneu Champiro FE1, určenou hlavně pro evropský trh. Pneumatika se vyvíjela v evroském vývojovém centru GT Radial v Hannoveru a jak uvedli duchovní otcové projektu, Champiro FE1 mělo vynikat „vyváženými vlastnostmi se zvláštním důrazem pro provoz na mokru a odvedením kapaliny z kontaktního bodu s vozovkou.“ Pro tzv. euroštítky si Champiro FE1 uvádělo hodnotu B pro mokro a C pro valivý odpor. Vše fungovalo do okamžiku, kdy se letos v únoru zveřejnily výsledky testů letních ekonomických pneumatik Evropským automobilovým klubem ACE a rakouského autoklubu ARBO. Jak testy dopadly? Nejvíce bodů získal a zlatou palmičkou se ověnčil NEXEN s N´Blue HD Plus, na chvostu zůstalo evropsky vybalancované Champiro FE1. Pozdvižení vyvolala skutečnost, že jak N´Blue HD Plus, tak i Champiro FE1 mají shodnou hodnotu štítků – už uvedené béčko pro mokro a céčko pro valivý odpor. Ovšem v reálném mokrém testu si vítězný NEXEN vykoledoval 63 bodů z 80, propadlík GT Radial doklouzal volnou jízdu s 18 body z 80. Vedení GT Radial okamžitě po seznámení s výsledky vyslalo na místo testů ACE do zkušebního komplexu IDIADA ve Španělsku koamndo techniků, kteří mezitím pilovali své produkty v obdobném komplexu MIRA v Británii. A teď si ve zkratce projedeme stanovisko GT Radial po provedení post-testů v IDIADA: „Provedli jsme několik testů, mj. i podle metodiky ACE. Výsledky zřetelně dokázaly, že parametry (Champiro FE1) zcela odpovídají škále evropského hodnocení – C za valivý odpor a B za přilnavost na mokru. Nicméně současně výsledky testů ACE mají opačné hodnocení.“ GT Radial navíc zahájilo dodatečné testy u nezávislé německé zkušebny TUV. Zároveň ACE přislíbil maximální součinnost a vrácení testovacích sad výrobci ke kontrole. Co to pro nás znamená? Jak říkají detektivové v amerických seriálech – mám na vás jen pár otázek, je to jen taková formalita. Takže - 1/ jak je možné, že dvě pneumatiky se shodnými parametry podle štítků se při srovnávacím testu liší o desítky procent? 2/ co ukáže test prováděný TUV – má GT Radial skutečně nárok na dekalrované hodnocení na štítcích? 3/ odpověď na otázku č. 2 napoví, jak byl prováděn žurnalisty test z otázky č. 1. No řekněte, není ta gumařina zábavná? A pokud vás to ještě baví číst, brzy budou další depeše o tom, jak se kalila ocel a plavila pryž na evropském asfaltu.
pátek, 4. března 2016
SJM Zase ten "ENTR". Jak vidno, příkladů na toto téma z historie i současnosti je nepřeberné množství a zkreslování, zamlčování a vědomé lhaní se bohužel, stalo běžnou normou. Rčení "Věř, co se ti k věření předkládá", je v dnešní době stejně aktuální jako před sto i tisíci léty. Dokud lidé nezačnou používat tu věc, jež nosí na krku, najde se vždy a v každé době dost těch, kteří jim ty správné pravdy budou předkládat. Častokrát si vpomenu na jednoho emeritního servisáka kdy pravil: " Za svůj profesní život jsem absolvoval toliko představení nových produktů a každý byl vždy ve všech směrech o kus lepší než předešlý, což by ale nutně muselo znamenat, že dnešní pneumatiky budou téměř nehlučné, valivý odpor bude mizivý, brzdná dráha neskutečně krátká, záběr enormní a životnost téměř neomezená". Jaká je skutečnost, nechť si udělá obrázek každý sám.
pátek, 4. března 2016
Shambo "Nemohu nabídnout nic než krev, dřinu, slzy a pot." Toto skutečně řekl Chruchill. Tak na večer mám něco malého připraveno. Vše je v pohybu. Připomíná mi to heslo kapitána Nemo z Nautilu - Mobilis in mobili. Pohyblivý v pohyblivém. Prd vidíme, cítíme pohromu a periskop šmátrá nahoru dolů.
pátek, 4. března 2016
SJM Již se těším na večer Dhambo. Elegantně jsi podal dostupné info a očekávám excelentní komentář, ostatně jako vždy. Malá vsuvka: Nedávno jsem slyšel debatu historiků, komu se má vlastně připisovat slavný výrok "Jediná statistika, které věřím je ta, kterou si sám sfalšuji", zda Siru Churchillovi nebo Goebbessovi.
pátek, 4. března 2016
Shambo Michale, informace o tom, kde a jak ty ovlivněné testy mohly probíhat, už jsou zveřejňovány. Večer se k tomu v klidu vrátím. Je to blbá situace. Bohužel toho bude více. Klíčová je tvoje poslední věta.
čtvrtek, 3. března 2016
Michal Shambo. já s Tebou souhlasím. A samozřejmě podvod neobhajuji ani se ho nesnažím snižovat. Byť samozřejmě mě jako prodejci, který má podíl nokianu 60% celkového prodeje to samozřejmě přidělává vrásky na čele, protože už dost na tom, že musím kvůli politické situaci řešit s lidmi takovou věc, jako že jsou pneu vyrobeny v rusku a teď ještě mi přibude vysvětlování testů. Já osobně testy pneumatik považuji za tu nejméně seriozní záležitost v našem odvětví. Na drouhou stranu, velmi by mě zajímalo, kde ten nokian prostě podváděl. 6 let se s tou značkou piplám, 6 let se ti zákazníci k té pneu vrací. Zde by mě zajímala jedna zajímavá věc. Pokud nokian dodával do testů "cinknuté" pneumatiky. Jak je možné, že se právě němečtí testovači ve svých článcích honosí, že pneumatiky nakoupili v běžné prodejní síti anonymě, aby byl test co nejvíce důvěryhodný? Tak pak tu nesmrdí ryba od hlavy, ale komplexně celá....
čtvrtek, 3. března 2016
Shambo Michale, přeji pevné zdraví. K naší debatě: problém Nokianu je skutečně na první pohled kauza mediální, protože cíleně došlo k manipulaci veřejného mínění prostřednictvím motoristických médii. Ale jen na ten první pohled. Nokian sám o sobě označoval vítězství v testech jako jeden z hlavních faktorů ziskovosti značky. Přesná citace je ve druhém odstavci: https://www.nokiantyres.com/company/news-article/nokian-tyres-capital-markets-day-2015-back-to-profitable-growth/ Ovšem ve skutečnosti se jedná o konflikt zájmů značky a dealerů, značky a uživatelů, značky a akcionářů a značek mezi sebou. Zkusím tu nejprimitivnější rekapitulaci. Výsledky testů ovlivňují prodej. V určitých testech došlo k cílenému použití nesériových produktů s cílem ovlivnit výsledek testů a tudíž i vliv na prodej produktů. Je vcelku jedno, jestli se ušpinil jeden výrobce nebo jich bylo více (osobně se přikláním k druhé variantě). Zásadní problém vidím v tom, že byl světovým výrobcem s do té doby nadstandardní reputací zpochybněn systém hodnocení produktů. Navíc podle tvrzení Nokianu tyto praktiky nevykonával pouze jeden osamocený producent. Dále - dříve nebo později to přivede k přehodnocení systému tzv. energetických štítků. Spotřebitelé mají důvod pochybovat o datech, která jsou jim předkládána jako argument pro podporu ceny. A ve svém důsledku to přivede k ještě většímu chaosu na trhu. Jak jsi trefně napsal - v osobních pneu ceny prémiových pneumatik směřují k ceně ekonom segmentu. A v nákladních pneumatikách začal třídní boj právě o ten dříve nedoceněný středový segment trhu. Co nás čeká? Pojmy kvalita a jakost jsou spojeny s pojmem důvěra a vztah. Věří ještě dealer výrobci, kupující dealerovi a výrobce kupujícímu? Proč by měl kupující za komoditu s kilogramovou cenou doplácet za "kvalitu", pokud bude tato zpochybněna? Dívám se na toto vše s nadhledem, často s nezbytnou dávkou cynismu. Nějak to dopadne. Pro někoho i dobře. Pryži zdar!
čtvrtek, 3. března 2016
Michal Přátelé, moc Vás tady zdravím a po delší pauze způsobenou tím, že jsem si jaksi udělal zdravotní pauzu nedobrovolně Vás vítám před novou sezonou. BIBe moc se omlouvám, že jsem nezareagoval na zprávu a už tam máš odpověď. Jinak přátelé máme před sebou sezonu. Co mi teda štve je skandál nokianu. Na druhou stranu tak nějak přemýšlím, kde tak mohli švindlovat. Do spousty testů nokian ani nepřijde, protože ho vůbec netestují a přece se naši slavní testovači prčí, že nakupují pneumatiky v běžné prodejní síti, tak jak je to tedy? že se v testech švindluje už roky víme všichni, že nikdo není svatý taky. A vždy se mi moc líbí, když v německých testech vyhraje německý continental, kdy test probíhal na zkušební dráze německého continentalu a měřící přístroje byly taky continentalu. Nic proti continentalu, protože když se testuje ve francii v goodyearu, tak se zpravidla u těchto zkoušek daří právě goodyearu a vždy o chlup lépěji než dunlopu. Není tak překvapením, že v bílém pekle kraluje nokian. Nedělejme z toho aféru. S testy pneumatik i aut se švindlovalo vždy bez rozdílu značek. A ty testy nebudou nikdy objektivní natolik, aby ukázali která pneumatika je nejlepší. Pneumatiky se tak srovnali, že běžný řidič není schopný na běžné jízdě poznat rozdíly mezi valivým odporem v B, C nebo E. Prostě to nepozná. Všichni víme, že na tom závisí dalších 50 věcí a tou první je i správné nahuštění pneumatiky, na což všichni serou a pneumatiky dofukujeme zpravidla jen my při přezouvání a pak zase my při dalším přezouvání. Neobviňujme žádného výrobce a nedělejme z toho gumygate. I když žijeme v době, kdy media své skandály mají rádi. Ale vraťme se k našemu talíři. Ekonomika nám roste a ceny pneumatik spadli jak za posledních pět let nepamatuju, samozřejmě levná ropa dělá své, ale zajímavý je, že i tlak na trhu je zajímavý. Všimli jste si, jak se srovnali ceny premie směrem ke středu trhu? Letos to bude velká masáž na všech frontách a renault už vytáhnul těžký kalibr: http://local.renault.cz/renaultcz/data/2016/02/18/14/pneu_leto_2016_cz.pdf Ale nedivme se, mně už to ani nepřekvapuje. Dostali jsme se do fáze, že nějaká "politická koreknost", což je teď moderní se vytratila. Máme být rádi? No asi těžko. Jsme ve fázi, utrhni co se dá a na nic se neohlížej. Takže Vám přeji, ať utrhnete co nejvíc a nepodléhali depresi současných dní.
středa, 2. března 2016
Shambo Začátek sezony prodeje nákladních pneu je svérázný. Někde rozladění, jinde hřímání o konceptech, plánech a vizích. Akce, balíčky a pobídky. jen ten trh ke tak nějak stejně velký. Či spíše malý. Naštvaní jsou i indičtí kolegové. Indická federální vláda nepřistoupila na supliky, lamentace a úpění indické ATMA (Asociace výrobců automobilových pneu) a odmítla zavedení ochranářských antidumpingových cel proti čínským výrobcům. No co k tomu dodat. Asi nic. Nad Hindukúšem se blýská, Ganga se důstojně valí dál a dál a při známé houževnatosti indických managerů to příští rok zkusí znovu. Aspoň si o tom měli s kým popovídat. Pryži zdar a Krišna hare hare Krišna Krišna hare!
středa, 2. března 2016
Shambo Nokian přiznal machinace s testy, naznačil ovšem i to, že v kauze s ovlivňováním výsledků testů mezi výrobci není jediný. Proti tomuto tvrzení se už ohradil Michelin. Continetal. Bridgestone. Giti. Goodyear. Maxxis. Yokohama. Pirelli. Apollo. Bude to nepěkná mela. A pravda je tam někde venku.
úterý, 1. března 2016
Shambo My worst day ever yesterday. Still I am proud we came out. Complete picture will start forming & am sure we come out as a finer company. Toto pípnul prezident Nokian Tyres pan Lehtoranta na svém tvítu 27. února. Nejde o to, že říká, že včera (26. února) prožil nejhorší den svého života. Pro mne nejzajímavější částí sdělení je sdělení, že... Complete picture will start forming. Dá se to vyložit i tak, že "úplný obrázek o situaci se nám teprve rýsuje". Takže - asi nás ještě čekají mnohá překvapení. Můj oblíbený spisoval Dr. Ludvík Souček ze své zamýšlené trilogie o neznámu, které nás obklopuje, vydal jen díly dva - Tušení stínu a Tušení souvislostí. Kompletní rukopis třetí části s názvem Tušení světla se nikdy nenašel a pan spisovatel za podivných okolností zemřel. Uvidíme, zda se v kauze zmršených testů dostaneme až k souvislostem či nedej bože k tušení světla. Pryži zdar.
pondělí, 29. února 2016
Shambo Rok 2016 považuji pro náš obor za začátek velkého třesku a skutečný bod zlomu.
Finský portál „Kauppalehti“ publikoval 24. února vyjádření prezidenta firmy Nokian pana Ari Lehtoranta. Text vyjádření obsahoval zásadní větu – „Prosím, odpusťte mi.“ Co se u Nokianu stalo? Podle materiálů informačního portálu byl Nokian obviněn z manipulace s testovacími osobními pneumatikami, které ve svém důsledku od roku 2005 přispěly k řadě oslnivých vítězství v zimních testech. Manipulace spočívala v testování speciálně připravených vzorků, u kterých byla použita odlišná směs ve srovnání se sériovým výrobkem.
Tyto praktiky jsou spojovány s Nokianem pod vedením bývalého prezidenta společnosti pana Granta, který řídil Nokian do roku 2014. Skvělá první místa v testech přispěla jednoznačně ke zvýšení prestiže značky, její tržní hodnoty a vlivu na podíl na trhu. Neméně aktivně podle názorů „Kauppalehti“ využíval výsledky testů pro zvyšování prodejních cen svým dealerům.
Na výsledcích testů byly závislé i mzdy a bonusy pro top management. V uvedeném období Nokian zvítězil v celkem 25 testech zimních pneumatik v žurnálech Vi Bilägare, Tuulilasi, «За рулем», Auto Zeitung, Teknikens Värld, Auto Motor und Sport atd. Ve své podstatě jsou tyto výsledky testů zpochybněny. Ari Lehtoranta manipulaci se vzorky potvrdil a od podobné praktiky se rezolutně distancoval. Ve svém dalším prohlášení ovšem pořádně přilil oleje do ohně – podle jeho názoru jsou testy ovlivňovány i dalšími výrobci a Nokian nemá v tomto případě až tu nejhorší reputaci. Pochopitelně se ihned ozvala i některá periodika, pod jejichž jménem se testy prováděly. Například finský „Tekniikan Maailman“ nebyl podobným vyjádřením nijak překvapen. Jak uvedl ve svém prohlášení –„s podobnými praktikami byl již dříve spojen Continetal, proč by to tedy nemohl být i Nokian“. Z diskuse, která se okamžitě o celé kauze rozproudila vyplývá, že samotné motoristické časopisy si určité značky a testy opakovaly v případě nesrovnalostí v dodatečných testech s použitím v běžných obchodech zakoupených sériových pneumatik. Ne vždy vzhledem k termínům testů (jaro s následným zveřejněním na podzim) bylo možné novinky v běžném prodeji získat. Finská organizace „Test World“ označila testy za „silně přeceněné“. Podle názoru „Test World“ jsou pneumatiky jako Nokian, Continental, Michelin, Goodyear, Pirelli a Bridgestone velice kvalitní a velmi si podobné svými parametry. Vítězství v testu o 0,1 bodu nemá pro reálný provoz žádný praktický význam. Nicméně – vítěz je jen jeden a jeho tržní hodnota stoupá.
Informace zveřejněné ve finském médiu „Kauppalehti“ mají okamžitý dopad na trh: ceny akcií Nokain okamžitě klesly. Michelin již následující den po zveřejnění vydal prohlášení o tom, že nikdy neposkytoval pro testy motoristických časopisů nebo jiných organizací speciálně vyrobené pneumatiky. Nokian se od předchozích praktik distancoval a nebránil zveřejnění materiálů v „Kauppalehti“. Mno, co říci na závěr? Pokud sami specializovaní žurnalisté považují srovnávací testy osobních pneumatik za šedou zónu, kam zařadíme promo informace o svých produktech u výrobců nákladních pneumatik? Kam až jsou v bratrovražedném konkurenčním boji výrobci zajít? Doping v testech osobních pneumatik mi moc iluzí nedává. Bylo by zajímavé postavit na startovní rošt testu prémiové i jiné nákladní značky a spustit stopky, měřiče kilometrů a spotřeby paliva. Rád si na výsledky podobného testu počkám i dva roky. A jaké směsi používají výrobci při testech pro přidělení energetických štítků? Rok velkého třesku a ohnivé opice začíná. Pryži zdar.
neděle, 28. února 2016
SJM Tak tu máme opět další "Vítězný únor", otázkou ovšem zůstává, kdo bude oním vítězem? Když jako průměrný řadový občan sleduji dění kolem sebe, není to dvakrát veselé pokoukání. Pozorovat v akci EP, EK, ECB,Frontex a další instituce je docela tristní, a to se tu nehraje o nic míň, než o směřování a budoucnost Evropy. Popravdě si nedokáži představit, kdo by se dnes opovážil z EU postavit čínskému draku na poli pneumatik. Zakázat export jablek a hrušek do Ruska, na to ještě EU sílu našla, ale to je asi také maximum, čeho je schopná. Možná zasednou hlavy pomazané, nikým nevolené a vymyslí energetické štítky druhé generace, když první řada znamenala pouze další náklady pro místní výrobce a bezva legraci pro gumaře z říše středu.
sobota, 27. února 2016
Shambo Chim a Pirelli - to byl plánovaný proces. To další bude tsunami.
Shambo Doplním včerejší post o jeden důležitý údaj - celková potřeba evropského trhu nákladních pneumatik VŠECH značek je na úrovni 12 milionů kusů. Takže jakýkoliv další přísun a přesun čínského zboží pod tlakem antidumpingových cel z východu i USA (pokud je schválí) bude dlouhodobě pro Evropu zásadní.
pátek, 26. února 2016
Shambo Dnešní 25. únor si zapamatujme. Pokud se stane vše, co se má stát, tak se dočkáme výrazné změny na českém trhu nákladních pneumatik. Ale popořadě. Na základě petice Odborového svazu ocelářů USA z konce ledna tohoto roku byla místní mimořádně vlivná a seriozní Komise pro mezinárodní obchod vyzvána ke zvýšení dovozních cel na čínské nákladní a autobusové pneumatiky. Jak dnes potvrdil Federální registr administrativy USA, antidumpingové řízení bylo zahájeno. Co to i pro nás znamená? Je s větší než velkou pravděpodobností možné předpokládat, že antidumpingová cla proti čínským nákladním pneu budou v USA zavedena. Kolik se v roce 2015 těchto kol do USA dovezlo? Ech, nějakých 9 milionů. V lednu 2016 už zavedla antidumpingová cla Rusko, Bělorusko a Kazachstán. Do této destinace se dováželo kolem 3,5 milionů kusů. Okamžitý úbytek prodejů na ruském trhu už je evidentní. Ne vše způsobila cla, ale pokud dobře počítám, v historicky krátké době by na světovém trhu mohlo přebývat dejme tomu 8- 10 milionů kusů. Kam s nimi asi tak čínští exportéři zamíří? Do Afriky? Austrálie? Ale kdež. Máme se na co těšit. Welcome, boyz. A mezi námi – existují v evropských gumárnách odbory? Nemyslím ty francouzské. Pokud ano, chybí nám už jen agresivní Komise pro mezinárodní obchod. Pryži zdar!