Shambo Michale ahoj, souhlasím s enormním zájmem výrobců o středový segment. Nic jiného jim po letech nicnedělání nezbývá. Ovšem... Pod kritickou hodnotou chápu u středového segmentu schopnost trhu spotřebovat to, co se vyrobí. Jako příklad pro zjednodušení si beru opět nákladní pneu. A to bez ohledu na zajímavé inovace. Problémem bude ohlodání na kost tradičních odbytových kanálů. Vše totiž směřuje k postupné unifikaci a/ užitných vlastností a b/ ceny. Prostor pro střed (a od toho je střed středem) je dán horní cenovou hranicí budgetu a spodní cenou prémiovek. A i prémiovky jdou a půjdou cenově níž. Ten prostor se zužuje natolik, že v určitém bodu nezůstane cenový bufer na marži ke klasickému přeprodeji mimo internetové sítě. Což může skončit i tím, že (pře)prodejci vynuceně ukročí nebo uskočí do asijských pneu, kde prostor dolů a nahorů není tak zabetonován a marže se tam dá vytvořit jak pro koncový prodej, tak i pro přeprodej. Což je zásadní problém obchodních a marketingových centrál výrobců - dochází jim obchodní varianty pro udržení vztahu s dealerem, který má garantovat za obchodní marži odbyt.A naopak by měl mít za prodej garanci marže pro přežití a rozvoj. Pokud ovšem nebude dostatečná marže, nebude žádný odbyt. Je to obchodní podoba zákopové války - dozadu nechceš a dopředu nemůžeš. Kriticky limituje podle mého názoru např. obchodovácní na českém trhu světové výrobce XY až BFLMPSVZ to, že trhy a možnosti v našem protoru jsou diametrálěn odlišné. Polský trh se vyvíjí absolutně jinak, než slovenský, český se nedá srovnávat specifikou s maďarským. Všichni výhradní ovšem jedou podle jedné šablony. Než si ty zásadní odlišnosti ovšem centrály uvědomí, vymění na vedoucích pozicích další a další rumunské nebo polské matadory, než zjistí, že pro českou kotlinu potřebují českého ranaře. A kde ho vzít, že. Budu si vážit prvního šéfa prodeje jakékoliv značky, který označí veřejně teorii permanentního růstu za somárinu a vrátí prodejní čísla do splnitelného reálu. Dále - k unifikaci ceny napomáhá i momentálně historicky minimální cena ropy, na kterou se váže nižší cena syntetického kaučuku. Přírodní kaučuk se plíží cenově nahoru, ale ještě není na úrovni ani minulého roku. A ten byl také rekordně nízký. Ocel a dráty? Nižší konjunktura, nižší spotřeba, nižší cena. Není to ode mne v žádném případě nostradamovské proroctví, ale tak nějak by to mohlo ve středním horizontu a středním segmentu vypadat. Čas ukáže. Pryži zdar.
sobota, 16. července 2016
Michal Shambo, ale rozhodně tam vidím potenciál výrobců, že se u středového segmentu snaží udělat fakt hodně dobré pneumatiky a řekl bych, že tam směřují i vývoj. U premiovek mi přijde lehká inovátorská stagnace.
pátek, 15. července 2016
Shambo Michale, ve středovém segmentu se přetlak zvyšuje až ke kritickým hodnotám. A co bude po jejich překročení? To kdybych věděl.
pátek, 15. července 2016
Michal Ano, dneska zrovna přišla, popravdě jsem to moc nečekal, vůbec jsem si toho nevšimnul. Takže jsem měl možnost si ji osahat a musím říct, že jsem stejně rozpačitý jako Poo. Jako, musím říct, že ten střed je velmi velmi zvláštní, na druhou stranu ale taky musím říct, že se mi ta guma líbí víc, jak samotná Alpin 5. je na středu o něco tužší a ty dělené kraje vypadají moc pěkně. Akorát teda docela by mě zajímalo vzhledem k zaoblení, jak ta guma bude fungovat, až bude mít tak 5,5-6 mm. Jinak úplně identická jako Kleber Krisalp hp3 je nový BF Goodrich G-Force Winter 2, jsou to úplně identické gumy. Pak přátelé mají novinku taky Sava Eskimoho HP 2 (ta se mi teda moc líbí, ta je fakt povedená) a Fulda Kristall Control HP 2. Sava má střed odvozený od Dunlop SP Winter Response 2 a Fulda od té nové loňské goodyear Ultragrip Performance Gen-1. Takže přátelé ve středovém segmentu to bude letos tlačenka.
Poo Jen bych doplnil Michala že právě Kleber má na letošek novinku Krisalp HP3 (neplést si se starou dobrou Krisalp 3) ale že bych z to byl nějaký nadšený se říct nedá, doufám že nezklame tak moc jako A5.
čtvrtek, 14. července 2016
Shambo Přátelé, pokud máte nějaké volné úspory v řádu miliard korun, v srpnu se začne prodej 42% akcií Kumho. Nabídku učiní stávající věřitelé Kumho, kteří společnost řídí od roku 2009 v důsledku restruktulizace. Jako konzultant v celém případu vystupuje švýcarská Credit Suicce, což je - jak sami uznáte - solidní zavedený podnik. Definitivní rozhodnutí o prodeji musí padnout už do konce července. A teď to nejzajímavější - jako zájemci o nevěstu jsou nejčastěji uvádění tito roztoužení šviháci: Continental, Bridgestone, Michelin a pochopitelně ChemChina, které už jeden sňatek s Pirelli asi není dost. Sem tam se svadby vydaří, ovšem někdy to dopadne jak v Krvavé svadbě ze Hry o trůny nebo jako při vyhlazení účastníků veselky u Devíti křížů. Osobně všem přeji jen to nejlepší, zřetelné úspory nemám, z klání o Kumho se určitě omluvím a jinak pryži zdar.
čtvrtek, 14. července 2016
Michal Přátelé, navazuji na Bořka. Konečně jsem měl možnost si prohlédnout novou zimní štiku od Pirelli. A musím říct, že posun je tam opravdu hodně znatelný. Pokud si dobře pamatujete, tak je to tak čtyři roky, co jsem pirelli dělal opravdu hodně a byla to moje stěžejní značka...no, kde ty loňské sněhy jsou, že? Je nutno ale říct, že už dezény Snowcontrol II a III nebyly vůbec špatné. Sám jsem je měl na octavii a byl jsem s nimi spokojený. Pravda, na mokru a na břečce tady v Praze a kolem to bylo dobrý. Na šumavu už jsem samozřejmě jel s respektem, ale faktem je, že křivého slova na ně říct nemohu. Bohužel Pirelli má zároveň jedno smutné prvenství...a to takové, že je to bezkonkurenčně cenově na našem trhu nejzkaženější značka ze všech. Moc toho o ní nenamluvíme, protože faktem je, že to není pro nikoho z nás numero uno, ani duo a prakticky ani tres. Ale co se cenové politiky týče, tak je to bída. Na žádné velké předzásobení to není, protože zrovna pirellky bych se dost bál, protože ty cenové rozdíly jsou pak hodně brutální. Vždyť si vemte, že teď třeba u toho pomatenýho škarky koupíte P7 205/55 R16 za 1336 kč s DPH včetně dopravy. Do toho v pirellce dokáže taky pěkně zahýbat cenou i tirex a s ním i jeho internetové obchody. Žalostnou logistiku dnešního jara určitě vyřeší a popravdě slova P. Procházky v posledním pneurevue mohu jen potvrdit, logisticky to bylo něco strašného, ale to se změní. Pirellka mě rozhodně opět oslovila a samozřejmě jsem si nějaké objednal, ale popravdě s velkým respektem. Pirellka kvalitou vždy byla hodně dobrá, ale není to značka, na které bychom to v zimě mohli stavět. Dále jsem si detailně prohlížel TS860. Jako přátelé dobrý. Je to takový facelift, o nic lepší než 850 to nebude, ale že samozřejmě tato echt německá premiovka vyhraje všechny neměcké testy snad nemusí nikdo pochybovat. Trochu jsem doufal v nějaký útok ze strany michelinu, respektive Kleberu. Ale Krisalp HP2 je tu pořád a pokud se nepletu, tak za dva roky oslaví 10 let od zahájení výroby....no na druhou stranu je to dobře. Oni taky nemají moc co vymyslet, to si přiznejme, tak lepší držet se ševcova kopyta. Nu přatelé užívejte léta. letos není tak horké, ale to, co přijde po něm určitě bude pořádné horko.
středa, 13. července 2016
Shambo A stále se něco děje. Bod zlomu ovlivňuje trh s nákladními pneumatikami ještě výrazněji, než se bylo možno se obávat. Výstupy o dodávkách Europoolu do ČR mají ve srovnání s minulým rokem celkově sestupnou tendenci. Což jsou dodávky na sklad. Pohyb ze skladu kamkoliv je ehm... rozpačitý. Pokud se nedaří dnes, je dobrou tradicí pohovořit o světlém zítřku. Činorodým optimismem a údernickým tempem ovšem je možno se infikovat od dnes již čínského aktiva Pirelli. Jak opětovně potvrdil i našimi dealery známý pan Zili, v brzském radostném budoucnu se Pirelli bude dále rozvíjet jako multibrandový výrobce a dodavatel. Zcela konkrétně: prémiové pozice patří jak jinka Pirelli, středový segment si obsadí Aeolus a budgetové portfolio je přidělen značkám Yellow sea a Double Happiness. Aby se Aeolus mohl výrazněji soustředit na nákladní pneumatiky, prodal 80% svých akcií z divize osobních pneu právě Pirelli. A Pirelli Industrial svých 10% akcií odprodalo Aeolusu. Taková multinárodní verze svěrákovské akce kulový blesk. Čínský vlastník a italský management si mohou navíc gratulovat k vytvoření celkem čtvrtého světového výrobního giganta v oblasti nákladních pneumatik s celkovou produkcí 17,5 milionů kusů nákladních pneu. A protože globalizaci zastavit nelze, oznámilo navíc Pirelli Industrial přesunutí řídících struktur pro Evropu, Afriku a Blízký východ do Turecka. Mohu potvrdit, že v Istambulu je opravdu hezky. Někdy až často. Pryži zdar a světlým zítřkům zvlášť.
středa, 13. července 2016
Shambo Několik malých zpráv z velké Číny. Je na čase drobně doplnit Bořkův poslední příspěvek. Ministerstvo obchodu USA už informovalo, že předběžné rozhodnutí o výši nových antidumpingových cel proti čínským nákladním a autobusovýcm pneumatikám oznámí 26. srpna. Definitivní verze bude zveřejněna do 10. října tohoto roku. Předběžně se hovoří o dodatečném zdanění ve výši 20,2%. Zatímní antidumpingová cla byla zavedena proti osobním pneu made in China. Zcela nedávno zavedly USA antidumpingová cla i vůči výrobcům pneu OTR z Indie a Sri Lanky. Co to pro nás znamená? Další tlak mj. i na evropský trh. V případě lokace výroby čínské značky např. v Thajsku se ovšem žádná antidumpingová cla neuplatňují. Závěr o zvýšení investic čínských výrobců do přenesení výroby na jiná teritoria mimo Čínu si jistě uděláte sami. Co tady máme dál? Štítky. Ano, na poslední konferenci CRIA (Čínská gumárenská asociace ) byly představeny nové čínské štítky, které jak formou, tak obsahem jsou prakticky shodné s tzv. euroštítky. V nejbližší době bude jejich užití výrobci dobrovolné, povinné jsou až (nebo už?!) od roku 2019. Co více - na fundamentálním jednání Evropské komise, ETRMA a CRIA bylo přes počáteční odpor čínské strany dohodnuto, že metodika testů a údaje na štítcích budou shodné s evropskou variantou. A jak to vypadá u samotných čínských gumařů? Zde budu čerpat z informací mého oblíbeného analytika Davida Shawa, experta na čínský trh. Jak už jsem psal, pro neutralizaci antidumpingových cel jsou čínské firmy nuceny investovat jak do výroby mimo Čínu, tak i do zvýšení technologické úrovně výroby. Vzhledem k tomu, že celosvětový export u čínských producentů stagnuje až klesá (trh EU je vyjímka…) a také domácí čínská spotřeba klesá, logickým se jeví zhoršení ekonomických ukazatelů i u těch největších firem. A nedostatek finančních zdrojů. Pro získání dodatečných zdrojů finacování se chystají vyjít s akciemi na burzu Sailun, Wanli, Linglong a Triangle. ZC Rubber stopla dostavbu svého gigantického ofisu a vrhla se na investice do výroby v Thajsku. Naopak dřívější šampion Double Coin se díky špatným ekonomickým ukazatelům rozmístnění akcií na burze odřekl . Podle insiderských informací stovky drobných výrobců v Číně jsou dočasně uzavřeny v situaci, kdy všichni dluží všem. Takže s bankrotem jednoho závodu se sveze dalších pět nebo šest, které je možno zatím požadovat za finančně zdravé. Nastává celosvětový gumařský bod zlomu. A vzhledem k reálné globalizaci se jakékoliv rozhodnutí v oblasti periferie Kantonu do tří měsíců projeví mezi Sokolovem a Mostem. Pryži zdar.
neděle, 10. července 2016
BF Hezký den přátelé gum. Tak zimní předobjednávky máme asi všichni střední a větší servisy už za sebou a musím uznat že to je letos tedy pořádný vítr. Některé značky dokonce ani netlačily a čekají co bude v září a u některých je už teď avizováno dobropisování pokud ceny spadnou. Pocit strachu je zde jasně vidět. Jednoznačně ale jde vysledovat i po hovorech s kolegy ústup některých prémiových značek kde koza dojí krev a pořád je to málo. Podrazy, lži a další nešvary minulých let u těchto prodejců byly zde jasně patrné a není se čemu tedy divit, že je tomu tak s razantním ústupem prodeje. A jak se říká : kdo chce kam pomozme mu tam a vidíme to už několik sezon že k tomu dochází. Některé zastoupení doslova podle mne bojují o přežití a pod často zahraničním vedením je jen otázkou času kdy padnou, nebo budou tak ořezáni že to vlastně ani už výhradní zastoupení nebude. Není se tedy vůbec čemu divit že zde nastoupili jiní výrobci, vládnou tady trhu ve skutečnosti ne prémiové a třeba kdysi často prodávané další pneu, ale dnes je to už o tom že často privátní značky hrají prim. Podíl se zde na trhu jednoznačně zvyšuje. Jsem přesvědčen, vidím to a sám to i preferuji že dnes kolem 80% solidních pneuservisů objednává, předobjednává a prodá mnohem raději cokoliv jiného třeba privátního než to co bylo zdecimováno a cenově podraženo třeba na internetu. Proto taky ti velcí výrobci musí řešit výrobu aby některé závody měli vůbec práci a nedivme se kdy v závodě Michelin, Continentál, Goodyear, Bridgestone je v současnosti výběr privátních značek až oči přecházejí. Nemůže se taky nikdo divit když někdo prodá třeba Paxaro od Contiku místo Barumky, nebo Diplomat od Goodyearu místo Sávy nebo Debicy, nebo Seiberling od Bričky místo docela oblíbeného kdysi Daitonu a vydělá na tom podstatně více než známé internetem profláklé pneumatiky. Výroba je absolutně na chlup stejná, ale nákup a hlavně zisk je někde úplně jinde. Nemůže se nikdo ničemu divit z výhradních některých božstev že mnozí servisáci i když se s nimi stále ve slušnosti baví mají v duchu vztyčený prostředníček a dávají jim to pořádně sežrat. Není to hlavně Čína a to je hlavní dnešní solidní argument dobrého servisáka a při tom co se na nás valí za urputné množství kontejneru kdy Rusové a Američani řekli jasné NE dovozu levných Čín pak stojí za zamyšlení co vlastně dělat dál. Zima bude podle mne ve znamení obrovského boje, levné gumy ještě teprve připlouvají, evropští výrobci se potí nejenom na hlavě, ale až ve slipech a nejhůře na tom jsou jednoznačně výrobci protektorů ať už osobních nebo nákladních pneu kteří budou bojovat možná už příští léto doslova o holý život. No nic zima je ještě daleko, užívejme sluníčka, pohody, relaxu a co bude má se stát. To my nezměníme, my můžeme jen doufat že to nějak zase pro nás servisy ještě dobře dopadne. I zde platí pravidlo: kdo je totiž připraven není pak tak moc třeba i překvapen. Hezky zbytek víkendu přeji.
sobota, 9. července 2016
BF Nazdar příteli SJM. Pere to slunce jako blázen, to máš pravdu a horko bude v celé Evropě. Rusové jsou nadšeni že Evropa jde do kytek a já jako letitý euro skeptik jak by smet. Protože jsem ještě ani okem nezahlédlo conti 860 musel jsem hodit po tvém upozornění malé očko ve vyhledavači. Naštěstí jsem si ale vydechl. Rozdíly oproti Pirelce jsou docela znatelné, tak se snad nikdo nepoplete. Na druhou stranu už moc toho nejde vymyslet +- to bude vypadat stejně asi napořád. Sem tam nějaká malá odchylka, ale jinak vše na jedno kopyto. Jsem zvědav jak se budou obě chovat v zimních podmínkách. Mám objednané jak Conti, tak si určitě vezmu i Pirellky. Mám pro ně už jak autíčka, tak i lidi kteří mi je velmi rádi otestují. Souboj bude tvrdý, ale aspoň myslím že u mne i férový. Výsledky budou na jaře při přezouvání a sám jsem zvědavý kolik km budou mít pneu najeto, jaký úbytek bude, jaká hlučnost, záběr apod. No uvidíme, nechejme se překvapit.
sobota, 25. června 2016
SJM Krásné horoucí dopoledne přátelé. Zřejmě nám bude v EU horko nejen dnes a bouřky se budou valit jedna za druhou. Já budoucí problém nevidím v samotném referendu, ale ve zděšení bruselských i ostatních evropských "elit", že lidé mohou se dokonce i sami rozhodnout a nevěří tomu, co se jim k věření předkládá. Ale k věci. Když jsem viděl tady novou Pirellku, myslel jsem si, že se redakce přehmátla a dala tam 860 od Conti. Tak jsem si je obě vygoogloval a hledal pár rozdílu jako Shambo Nokian-Cordiant. A když jsme u toho kopírování, zcela nedávno jsem navštívil soutěžní klání. Tam prodejce mišáků kul pikle, jak na jakýsi Dmack.
sobota, 25. června 2016
BF Krásný páteční pozdní večer přátelé gum. V úterý jsem navštívil setkání kde byla představena nová zimní pneumatika Pirelli. Děkuji za pozvání a pokud mohu sdělit svůj první dojem tak řeknu upřímně že mne osobně tato pneumatika hodně zaujala. Na vývoji se dělalo opravdu dlouho, propracovaná je myslím velmi důkladně, je líbivá a pokud se nastaví solidní obchodní strategie a soudruzi třeba neudělají ve výrobě někde chybu jako se to stalo min. rok v Nokianu tak to může být konečně pořádná guma tohoto výrobce která vstoupí na pole prémiových pneu. O těch tu psal již Michal, zcela s ním v jeho názorech souhlasím a nebudu to dále řešit a počkám si ještě na novinku od Conti. Uvidíme jak dopadne tenhle souboj. Ne ten někde na papíře, nebo u nějakého testu netestu, ale v provozu, ve skutečnosti u lidí kteří s nimi budou jezdit celou zimu a v různých částech naši republiky. Tam se pak pravda ukáže kdo je vítěz a kdo je jen další do počtu. Nechejme se překvapit a uvidíme jak to dopadne. Za sebe teď říkám že Pirelli je zajímavý zimní prémiový produkt a může zaujmout jak vzhledem, možnou kvalitou tak i cenou. Krásný víkend přeji.
pátek, 24. června 2016
Shambo Pryži zdar. Chlapi, nerad bych sem tahal politiku a jiné ptákoviny. Je rozhodnuto. Brexit se nás bolestně dotkne. Všech. A okamžitě. Po oznámení o opuštění lodi EU Velkou Britání a Severním Irskem dojde k bleskurychlé panice na burzách. Zachvějí se národní měny. Posílí dolar. Spadne britská libra. Rozkolísá se euro. Bude to mít přímý vliv na cenu zboží (včetně pneumatik), stabilitu trhů (tedy spíše destabilizaci) a ekonomiky všeobecně. A to jsou jen začátky. To, že je třeba dům v družstevním vlastnictví (EU) střelhbytě reformovat, o tom žádná. Ale vystoupení jedné partaje z družstva nepomůže nikomu. Střechu mají společnou a ani ten výtah se sám od sebe neopraví. Zkomplikuje se doprava mezi EU a Británií. Budou se muset dohodnout smlouvy o pohybu zboží, kapitálu a pracovní síly. A patálie se ještě vystupňují. A co to přinese samotné Velké Británii? Do dvou let si projdou podobné referendum ve Skotsku a Severním Irsku, které pro změnu zatřepe se samotnou VELKOU Británií. Což fanoušci Brexitu tak nějak opomenuli. Sorry, guys. Evropa to přežije, my to prožijeme pochopitelně též. Celé to odstupování si ovšem zaplatíme a bude to fuška navíc. No nic. Jdu něco dělat. Jak říkal Bohuš: Mňa nesere žes vstúpil. Mňa sere žes vystúpil. Howgh.
pátek, 24. června 2016
Hrouda Pane Baar v některých částech příspěvku nemáte pravdu. Dva se perou třetí se směje. To co dělá LASSA pro pneuservis je perfektní a jsem rád že to tak je. ALE v tom vašem pohledu na přítele a nepřítele se rozcházíme. Jsem dostal po hubě a proto až při osobním setkání si rád popovídám. Mam jednu čerstvou ránu a už se asi nezahojí.
čtvrtek, 23. června 2016
hohencenda Mooje pěkný a zajímavý článek k zamyšlení.
čtvrtek, 23. června 2016
Michal Jenže Petře tohle už jsme tu s Bořkem psali asi před dvěma lety, když B2B začínalo a jaké boje jsme s nima svedli. Přesto od nich spousta servisů začalo nakupovat. Tak co k tomu dodat. Je to jako válka USA s islámským státem. Jednou stranou proti nim bojovat a přitom jim druhou stranou sypat chechtáky.
středa, 22. června 2016
mooje Zdravím přátele gum. Byl jsem v pneuservise a zrovna přišel obchodní zástupce cca 4 největšího eshopu s pneumatikami v ČR. Nebudu jmenovat, protože to je úplně jedno a jde o princip . Vysmátý, v pohodě se vyptával majitele pneuservisu jak probíhala sezona. Následně začal nabízet pneumatiky a trochu prodávat. Majitel pneuservisu se s nim dal vesele do řeči a po chvilce jsem zjistil, že od nich také nakupuje. A já jsem si v duchu říkal: Mají pneuservisy vůbec budoucnost, když nepoznají kamarády od nepřátel? To už zapomněli. Nejsme ve sportu, ale v podnikání. Ve sportu se na konci vyměňují dresy a pak jdou někteří i se soupeřem na pivo. V podnikání bere lepší většinu a na druhého zbydou většinou drobky. A to se už stalo. A jediní, kdo to můžou změnit jsou pneuservisy a to svým chováním. Položím jednu otázku do diskuze: Když sečteme prodané kusy Nejlevnejsipneu + dobrepneu + rajpneu dostaneme se nad jedem milion (1 000 000) prodaných pneu za jeden rok? Kdo si myslí, že ne, tak lže sám sobě. Položím druhou otázku do diskuze: Kolik si myslíte, že z toho 1 000 000 kusů koupili od nich přímo pneuservisy? Některým se to nebude líbit, ale je to 70-80 %. Jenom do 30 procent se jim to podaří prodat přímo koncovému zákazníkovi. A to proto, protože koncák chce nejnižší cenu a nakupuje i jinde. Takže, kdyby eshopy neměly kamarády pneuservisy, tak by si v dnešní internetové době ani neškrtli. Jen se podívejte na pneuB2B kolik tam prodává eshopů pod jinými názvy firem. Takže dokud pneuservisy neukáží záda eshopům, tak se nic nezmění. Protože eshopy budou mít velké prodeje a výrobci budou slintat a prosit je aby také od nich něco nakoupili a dají jim ty nejlepší podmínky na trhu. A to proto, že umějí prodat ve stovkách tisíc kusů pneumatik oproti pneuservisům které prodávají jenom ve stovkách kusů. Osobně to beru s úsměvem, protože hra ještě neskončila a věřím že pneuservisy nakonec zvítězí. Není tomu dávno, co jsem sepsal malou brožurku pro spřátelené pneuservisy pod názvem: Pneuservisy v protiútoku. Ve které se jedna kapitola jmenuje rozpoznej nepřítele. Představte si, kdyby pneuservisy nekoupili od nich 80 kusů ale jenom nutné zlo 8 kusu. Co by se s nimi dělo? Měli by peníze na billboardy u cesty? Ahoj Petr
středa, 22. června 2016
Shambo Opisovat se nemá. Nebo může? V Los Angeles právě finišuje soud právního zmocněnce absolutně neznámé americké kapely „Spirit“ versus těžkotonážní legendární Led Zeppelin. Žalobce tvrdí, že úvod nesmrtelného songu „Stairway to heaven“ byla cepelíny obšlehnuta někde na společném americkém turné v letech 1968-9 ze skladbičky „Taurus“ od „Spirit“. Pokud by šlo o princip, budiž. Ale ta zpropadená „Stairway to heaven“ přinesla kapele a vydavatelstvím údajně 500 milionů dolarů. Takže je se o co prát a mydlit. Byť od údajné hudební loupeže uplynulo takřka půl století. Jak to souvisí s pneumatikami? Uvidíte. Kdo byl v Essenu, určitě mu neunikl stánek firmy Hilani. Jak by ne, značku DOLLUP v krásném žluto-černém provedení mohli starší nebo mírně slabozrací gumaři evidentně zaměnit s DUNLOP. Ještě větším překvapením byla druhá značka výtečníků z Hilani – MESHELINE v kombinaci žlutá a modrá zvedla tlak nejednomu francouzskému patriotovi. Údajně v pátek pod tlakem držitelů značek Hilani sbalili krám a stáhli vzorky, ale ještě ve čtvrtek se prezentovali ze všech sil. Kdybych to neviděl, neuvěřím. Dlouhou právnickou bitvu svedl opět Michelin v Číně. Řežba trvala od roku 2010, kdy si místní firma Sentaida pro označení pneumatik jen tak používala značku CENCHELYN. Jak bylo dokázáno až v roce 2016, čínský spotřebitel si označení v čínských znacích MICHELIN a CENCHELYN prostě nemohl nezaměnit. Místní soud rozhodl pochopitelně ve prospěch francouského výrobce. Ještě zapeklitější kauzu řeší NOKIAN. Ne, nejde o akordy a kytarové riffy. Pokud se chcete pobavit, najděte si v internetu zimní vzor ruské pneumatiky Cordiant Snow Cross a porovnejte ji s finskou Hakkapeliitta. Pokud na obrázku najdete aspoň jeden rozdíl, napište mi. Rád se znovu podívám s vámi. Podle NOKIAN v letech 2011-12 došlo k odcizení duchovního vlastnictví na závodě jak v ruském Vsevolžsku tak i ve Finsku skupinou dnes už bývalých zaměstnanců. Finů. Pravděpodobně se jedná o osoby, které si obratem ruky založily privátní firmu Black Donuts a začaly obchodovat i s cizím know how. NOKIAN má patent na Hakapellitta od roku 2010, Cordiant si nechal zapatentovat podle mne zcela identický vzor až v roce 2015. Od jara 2015 ruský výrobce prodal řádově stovky tisíc pneumatik se sporným dezénem. A zatímco finský výrobce hovoří o průmyslové špionáži, soud v dané věci zatím rozvažuje a dumá. Obávám se, že i ten soudce v Los Angeles v akordové kauze „Stairway to heaven“ bude rychlejší. Pryži zdar. A neopisujte. I když se to často vyplácí, může to být sakra drahé.