Shambo Ještě k Trumpovi - pokud by chtěl obchodně a ekonomicky zrealizovat to, co nasliboval, tak to může být i pro průmysl v USA smrtící. A nejen tam.
neděle, 26. února 2017
SJM Ano, to je velice pravděpodobné a jedinou jistou je, že nikdo neví co se stane. Jen jedno je jasné, že sociální inženýři tápou a jsou zcela zmateni. Volba Doníka je, bohužel, logickým důsledkem tohoto procesu. Podle sociálních inženýrů, se měl v tento čas svět pomalu opájet nekonečným mírem a užívat tu více, tu méně blahobytu. Opak je však realitou. Bůh ochraňuj nejen Ameriku.
neděle, 26. února 2017
Shambo SJM - s komentářem souhlasím, ale z mého pohledu se jedná o varianty přerozdělení trhů odbytu. Dnešní pravidla mezinárodního obchodu mohou být nahrazena něčím, co nevíme jak pojmenovat a ani jak to bude fungovat.
SJM Možná bych použil formulaci "český průmysl" než české ekonomika, je výrazně závislý. Mám ale také každodenní zkušenost, že ten německý je do značné míry závislý na levné pracovní síle rozvojových zemí EU (CZ,SK,PL,H, RO). Bez této pr.síly jak přímo v Německu, tak ve zmíněných zemích, by tak úžasných čísel jen obtížně dosahovali. Tato situace není nepodobná jistému období, jen zasazena v jiném historickém kontextu. Dnes a denně si mohu vybírat z nepřeberného množství dílů a dílečků, které poptávají německé, či zprostředkovaně české firmy. Poptávka je skutečně nevídaná, leč, má to přece jen háček. Většinou se jedná o kusovou, případně malosériovou výrobu, střední nebo vyšší obtížnosti. Poptávaná cena v 90% případů leží na samé hranici únosnosti zde u nás, kde vyplácíme mzdu hodně šikovným zaměstnancům 5-8€. Pokud si tam dosadíme německou obvyklou mzdu pro danou práci 15-20€, je zřejmé, co tvoří z části onu opěvovanou německou přidanou hodnotu. Smutné je to, že strojní vybavení vybavení českých firem je z velké části německé (za německé ceny), náklady na energie, stát, zelené nesmysly máme taktéž srovnatelné, ne-li vyšší, a tak nám zbývá jen ta mzda. Mohu komentovat a porovnávat jen německé menší a střední firmy. Za posledních cca 25 roků prodělaly velký pokrok a rozvoj. Nicméně již to není ta klasika "Made in Germany" ale spíše "smontováno v Německu". Při koupi špičkového obr. stroje byla technikovi výrobce položena otázka, kolik že dílů si dnes tento věhlasný producent vyrábí sám? Pán se potutelně pousmál a s otázkou v hlase nám pravil: "Pět, šest, sedm?" Samozřejmě si přisadil, jelikož mu bylo ihned jasné, kam otázkou míříme. V zápětí nás ale uklidnil: "Nemusíte se ničeho obávat, naši dodavatelé ať již jsou od Vás či Rumunska, splňují 100% požadavky na naši kvalitu a po pravdě si můžeme na ně i více dupnout, než na místní firmy. Tady bych viděl meritum naší spolupráce s tzv. západními demokraciemi. Často mě tady vyvstane ono staré "Rozděl a panuj" a také "Peníze dělají rozum". Každopádně další vývoj bude zajímavý, nicméně se zas až tak neobávám toho, že veškerou práci od nás si zase stáhnou domů. Za současných německých nákladů práce by se jejich výrobky stěží prodávali kdekoliv po světě, nejenom v USA.
Shambo Trumpova předvolební hláška „America first“ reaguje na ambiciozní strategické státní programy „Make in India“ a „Made in China 2025“. Ovšem tam, kde se Indie a Čína otevírají k průmyslové kooperaci a zdůrazňují pokračování své exportní expanze, americký prezident by rád uzavřel celní hranice, dodanil komponenty zahraničního původu pro US výrobce a vystoupil ze všech zahraničních spolků, do kterých USA uvázaly díky horlivé dřině předchozích administrativ. Jako rodák z malé nevýznamné pohraniční evropské vísky se ovšem pídím po tom, jak zareaguje matička světového průmyslu – Evropa. A zdá se, že dlouhodobá zarputilá podnikatelská aktivita v Rávalpindí, Shangdongu nebo Kalkutě přece jen rozpohybovala nezpochybnitelné mozkové kapacity i v Evropě. 16. února tohoto roku celkem 92 průmyslových asociací EU podepsalo manifest o nutnosti růstu průmyslové výroby, obraně pracovních míst a zvýšení podílu průmyslové v HDP EU z dnešních 15% na 20% už do roku 2020. V EU je zaměstnáno v průmyslové výrobě 34 milionů zaměstnanců, od roku 2008 do roku 2014 ovšem celková ztráta pracovních míst činí 3,4 milionů. A v roce 2008 byl podíl průmyslu na tvorbě HDP celých 19%. Mezi signatáři jsou všechny významné asociace včetně gumárenské ETRMA. Máme co dohánět, že? Věřím, že ještě není pozdě. Kolem Evropy to klokotá a čím dříve pochopíme, že se dá žít jen za své, tak tím lépe. Howgh. P.s. O další trumpovině – dodanění výrobců v USA za dovoz zahraničních komponentů – tzv. BAT – si povíme něco příště. Neztrácel bych váš drahocenný čas a pozornost, pokud by zde nebyly dva faktory - vřelý vztah naší hlavy státu k novému US prezidentovi a dnešní ideologický výron pana ministra financí:“ Udělejme Českou republiku znovu skvělou!“ Nejsem proti, ale nevím, do jaké minulosti to pan ministr míří. 1918? 1928? 1938? 1948? A dál po dekádách. Pryži zdar.
Shambo Hrozivá instituce pro všechny výrobce United States International Trade Commission dnes rozhodla, že dovážené čínské nákladní a autobusové pneumatiky nezpůsobily US průmyslu žádnou újmu. V důsledku tohoto rozhodnutí nebudou čínské nákladní a autobusové pneumatiky zatíženy dodatečným clem. Toto rozhodnutí posune světový, americký a evropský trh do jiné dimenze. A jak se hlasovalo? Tři komisaři proti uvalení cel, dva pro a jeden omluven. Howgh.
středa, 22. února 2017
SJM Tak jsem se vrátil z kapitalistické ciziny. No, viděl jsem tam ledacos... Nejsmutnější byl ovšem ten návrat domů, počínaje již přejezdem hranice od našeho jižního souseda. Bordel na každém kroku ( nepořádek i noční kluby). Člověka to zabolí u srdce a tak nějak více porozumí jistému pohrdání námi u našich západních sousedů. Dost bylo nářků, něco veselejšího z české kotliny. Jak jste připraveni na EET? Trocha inspirace: http://stanovsky.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=587826 Jinak mě zaujal snad jen poměrně rychlý nástup inflace (růst cen přesněji) a výše našich příjmů (viz. graf) http://ekonomika.idnes.cz/cssd-dane-socialni-demokracie-dj8-/ekonomika.aspx?c=A170221_213304_ekonomika_fka Ještě zajímavější je si ony hrubé, nikoliv čisté mzdy převést na € a rázem zjistíte, že 1/3 pracujících bere přibližně tolik, co pobírá utečenec u sousedů (ten má ovšem hrazen byt a stravu) a druhá třetina reálně bere kolem 750€. To se pak těžko rozvíjí společnost služeb, včetně pneuservisu, když základní životní náklady máme +- stejné, ale naše pracující střední třída zdaleka nedosahuje na příjem rakouského důchodce. Smutné zjištění za 28 roků od tzv. sametové revoluce.
středa, 22. února 2017
Shambo http://www.pneurevue.cz/aktuality/obchod/roste-cena-pneumatik-jako-by-se-vsichni-domluvili.html Takže..... Jak se kalil kaučuk a zvyšovaly ceny. S novými cenami pro Evropu se vytasil na nákladní pneumatiky 1.listopadu 2016 v ČR Goodyear. Nikdo si toho ani nevšiml a nikdo to nedal do souvislostí s cenou na suroviny. Běžná korekce, nic víc. A navíc – zvýšení kursu USD proti Euru u americké firmy vadí více, než u evropské. Koncem listopadu začali zvyšovat ceny první čínští výrobci, zatím jen o 3-5%. Růst cen na kaučuk už více tlumit v dosavadní ceně nedokázali. Od 1. prosince začal globálně ceny zvyšovat Bridgestone na nákladní pláště, od 1. ledna na další sortiment. Oficiální důvod? Dodatečné investice do technologií? O kaučuku ani slovo. Takže +3%. Ruský Cordiant zvyšuje ceny odběratelům od prosince. Malajsie hlásí před Silvestrem možný růst cen o 5-10%, na čínské pneumatiky více jak 10%. Zajímavé je, že v Malajsii je lokální výroba např. Goodyear, Toyo, Silverstone a Continental – a ti se také pochopitelně energicky přidali. Varovná polnice zní z Taiwanu. Víte, kdo vyrábí na Taiwanu? Kenda, Federal a Nankang. Nankang potvrzuje, že více jak 50% nákladů ve výrobě souvisí s cenou na přírodní a syntetický kaučuk. Kenda zvyšuje ceny začátkem ledna, ovšem odvolává se i na zvýšení cen na Michelin, Goodyear a ZC Rubber na místním trhu. V té době už místní výrobce Hwa Fong avizuje zvýšení o 8-10%. Mitas a Cultor to zvedli od 1. února, slušně to dealerům oznámili těsně před Ježíškem. Následoval Marangoni s industriály – rovněž od 1. února. Jak to vypadá na trhu v USA? Pěkně. Bridgestone to zvednou od 1. března, oznámili to 26. ledna. Goodyear do toho šel s 8% první únorový den. Následují Yokohama, Cooper, Michelin a Nexen – někteří od března, jiní od dubna. A pokračovat budou čínské značky – to je ovšem důsledek antidumpingu a andotací. Než se tak stalo, zdražoval i Sailun. Co Čína? Ceny na exportní pneumatiky se zvedají v přímé závislosti na ceny surovin prakticky každý měsíc. Než ovšem dopluje zboží do Evropy, mají obchodníci na přemalování ceníků pár týdnů čas. Pak je ovšem budou přepisovat každý měsíc. V Evropě zvýšení cen již ohlásil jak Michelin na +8%, tak i Goodeyear a Pirelli. S kalkulačkami jsou častěji než dříve viděni protektoráři, zde může být situace vzhledem ke specifice produktů skutečně zajímavá. Proč to jde ve vlnách a ne každý kontinent zdražuje rovnoměrně? Důvodů může být několik: hlavně konjunktura na místním trhu, stavy zásob surovin ve výrobě, skladové zásoby pneumatik a rovněž to, zda se obchoduje v USD (kurs roste, padá a zase roste) nebo v eurech (euro je vůči dolaru slabší a kaučuky se nakupují v dolarech). Co nás čeká? Nokian odhaduje pro rok 2017 možný růst vlastních nákladů na suroviny o +15-20%. Kolik z toho přenesou do ceny zboží? Aha. Pochopitelně se zdražuje i v Indii a na Srí Lance a co já vím kde ještě. Indický trh má navíc obrovské problémy s demonetizací. Takže se budou tlačit na export. Historkami z Číny vás zásobuji pravidelně, zde se již nedá hovořit o píli exportovat. Pro mnohé výrobce to bude možnost k přežití. Co bude dál? 15. prosince jsem si na tomto místě dovolil napsat toto: „Dolarové ceny přírodního kaučuku rostou. Není to zdaleka veletoč jako na podzim 2011, výskok to ovšem je. Příklad? Ceny na kaučuk SMR 20 ze od března t.r. do dnešního dne zvýšily o 60 a kousek procenta. Navíc se zvyšuje i kurs dolaru vůči euru. Můžeme hádat třikrát, co se tak asi s cenami pneumatik stane. Někdo to udělá dříve, jiní později. Ale stane se to. Pryži zdar.“ V tomto roce bude jistá pouze nejistota.
Zajímá vás, jak to bude pokračovat? Při vší skromnosti – sledujte toto forum a bude mít informace z první ruky :). P.s. drobnost – procento navýšení je u všech výrobců prakticky stejné. Podíl kaučuků a surovin v nákladech na výrobu prémiových značek je násobně nižší, než u asijských výrobců. Závěr si udělejte sami.
pátek, 10. února 2017
Hrouda Pavle. tak podle propočtů to dopadne špatně EET mě pohltí a nevejdu se do 175 000kč jak je uvedeno v metodice páč se počítají i platby kartou za prodané zboží bez služeb jako příjem hotovosti. :C
SJM Něco málo postřehů tak trochu ode všeho. Naše vlády zavedením ekologického poplatku při dovozu a prodeji starších vozidel bojují za omlazení parku, výsledek se dostavil. Bohužel, jak to při snažení takových Mgr. a Bc. vystudovaných za pár měsíců většinou bývá, výsledek je, ale přesně opačný, než byl původně zamýšlený. Vozový park opět zestárnul a máme jeden z nejstarších v EU. Na druhou stranu se lze na to podívat i z jiného úhlu. Téměř každý třetí řidič je majitelem veterána, což lze vyložit, že lidé zhodnocují své peníze tím nejlepším způsobem. Němci nám mohou jen tiše závidět. Včera mě zaujali dvě drobnosti. PHM na D1 svorně 33,50 a máslo Olma za 52,90 a to je jen špička ledovce. Cent.banka tak dobře bojuje proti deflaci, že zažehla inflaci, nikoliv ale 2-3%, ale možná 5% i více. Kdo má dnes hlavu na krku, tak zdražuje a pěkně od podlahy, 5-10%, nemovitosti vyskočily o 10-20%, doba levných hypoték je v nenávratnu a do toho všeho má přijít konec intervencí na oslabování Kč. Už se nemohu dočkat reakcí montoven a obroben, vyvážející 90%, až € spadne na 24Kč, zaměstnanci se nespokojí s "růstem" mezd o 3%, ale budou po právu požadovat 5,8 i 10%. To bude rušno. Myslím, že s obnovou firemních autoparků to pořádně zacloumá, navíc tyto prodeje tvoří 3/4 všech prodejů u nás. Rád bych se mýlil, ale obávám se, že doba stagnace je blíž, než jsme si u silvestrovského veselí byli schopni připustit.