Pneurevue.cz » Archiv

PNEU REVUE 2 / 24

Výraz „prémiová značka“ je velmi oblíbeným, hojně používaným vyjádřením výjimečnosti, kvality a pokrokovosti produktu (nebo služby) napříč všemi obory. V sémantickém významu vlastně říká, že výrobek obsahuje určitou „prémii“, tedy něco navíc, co jiné značky nemají. Na druhé straně je to levný a jednouchý způsob, jak vyvolat u daného zboží zdání kvality a jedinečnosti, takže se věcem dává prémiový přívlastek i tam, kde to není na místě. Nemluvě již o extrémech typu, že když si koupíte výrobek XY, budete mít „prémiové Vánoce“, jak jsem loni někde četl.

Ani pneumatiky nezůstaly stranou prémiového škatulkování, ba právě naopak – výrobci s prémiovým statutem hojně pracují. Je to součást jejich „značkové politiky“, kterou zejména velké koncerny řídí své portfolio značek tak, aby se vzájemně doplňovaly a ne kanibalizovaly. Značky, prémiové i ostatní, se v čase mění, vznikají a zanikají, posilují nebo oslabují, mohou být předmětem složitých licenčních transakcí. Byly značky, které ve své době platily za prémiové (i když se ten výraz ještě nemusel používat), ale dnes jimi zdaleka nejsou. Napadá mě např. Firestone – kdysi rovnocenný soupeř Goodyearu mu dnes nesahá ani po kotníky. Opačným vývojem prošla značka Bridgestone – od něčeho neznámého, nečitelného, exotického po nezpochybnitelnou prémiovou značku dneška. Také německý Continental byl před 40–50 lety spíše lokálním výrobcem s malým vlivem na globálním trhu, což se změnilo s nástupem tamního automobilového průmyslu. Výrobci pneumatik mají obvykle tendenci své značky „povyšovat“, ale jsou i opačné příklady. Dunlop jsem vždy vnímal jako jasnou prémiovou značku – jméno objevitele vulkanizačního procesu, nejlepší britské průmyslové tradice, vítězství v motorsportu, slavný oblouk v Le Mans, nejvyšší technologické segmenty včetně letectví atd. Jenže Dunlop si také prošel složitou anabází, dávno opustil Britské ostrovy, obletěl svět a šel takříkajíc z ruky do ruky. Pro část světa (včetně Evropy) drží licenci na značku Dunlop (a tedy i právo pod touto značkou vyrábět) koncern Goodyear. A ten nedávno ohlásil, že ve svém produktovém spektru „přesouvá“ Dunlop „o patro níž“, a že tedy již není prémiovou značkou jako Goodyear. To je vždy úskalí procesu, kdy „půjčujete“ svůj brand někomu jinému. Máte z toho sice dobrý pasivní příjem, ale jednou se vám může vrátit zpět „druhou třídou“.

V tomto čísle Pneu revue se snažíme odpovědět na otázku, jaké jsou atributy prémiové značky pneumatik, co by tam rozhodně nemělo chybět, a zjišťujeme názory výrobců, velkoobchodů i dealerů.

Prémiovou sezónu v pneuservisu vám přeje

Martin Mensa
vydavatel

P.S. Nejdéle v pondělí 17.6. přidáme ukázky z článků nového čísla. Již nyní můžete mít celý časopis v pohodlné on-line čtečce zde. 

 
 

Vybrané články

Žonglujeme se spoustou míčků najednou

Žonglujeme se spoustou míčků najednou

17. 6. 2024

Po necelých dvou letech jsme navštívili společnost GPD a.s. a v jejím děčínském sídle si povídali s místopředsedou představenstva Petrem Chvojkou. Zatímco minulý rozhovor s kompletním týmem výkonných představitelů byl... celý článek »

 
Mezi pláží a plantáží

Mezi pláží a plantáží

17. 6. 2024

Ve dnech 26. února až 2. března 2024 uspořádala společnost Prinx Chengshan v thajské metropoli Bangkoku a přímořském středisku Pattaya konferenci svých evropských distributorů, které se zúčastnilo více než 50 klíčových... celý článek »

 
Kolik "pé" by měla mít prémiová pneumatika?

Kolik "pé" by měla mít prémiová pneumatika?

17. 6. 2024

Jaké atributy by měla mít pneumatika označovaná jako „prémiová“? Říci o pneumatice, že je prémiová, je velice snadné. Jak se říká, papír snese všechno, a totéž platí i pro ústní podání. Neexistuje ani závazný seznam... celý článek »

 
Nebát se a krást

Nebát se a krást

17. 6. 2024

Máte zavedený e-shop dobrého jména. A najednou se všechno změní. Čelíte reakcím nespokojených zákazníků, kteří se domáhají svého objednaného zboží, a vy nevíte proč. Tón kolísá od „nespokojeného“ až po „zoufalý“. To se... celý článek »

 
Můžete s námi počítat

Můžete s námi počítat

17. 6. 2024

V minulém čísle jsme přinesli reportáž z první veřejné akce na novém testovacím polygonu Hakka Ring nedaleko Madridu, kterou uspořádala společnost Nokian Tyres pro své obchodní partnery a novináře. V průběhu setkání... celý článek »

 
Pneuservis ve městě aut

Pneuservis ve městě aut

17. 6. 2024

Do středočeského města zasvěceného automobilovému průmyslu přivedla Jakuba Seidla překvapivě láska. Zkušenosti, které dříve získal jako zaměstnanec pneuservisu v Sokolově, dokonale zhodnotil ve vlastním... celý článek »

 
 
 

Newsletter

Archiv

 

Reklama

MarketPoint

 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz