Pneurevue.cz » Archiv

PNEU REVUE 4 / 23

Kdysi se tradovala taková historka. Redaktor rakouské televize oslovoval náhodné kolemjdoucí a ptal se jich, co pro ně znamená pojem „rakouská kvalita“. Jeden z oslovených se zamyslel, vytáhl zapalovač a řekl: „Podívejte, tohle je rakouský zapalovač a rakouská kvalita pro mě znamená to, že když teď stokrát za sebou škrtnu, tak stokrát za sebou zapálím plamen.“

„Tak do toho!“ vyzval jej redaktor a v příštích pár minutách se stalo přesně to, co muž předpovídal. Výrobce zapalovačů ho pak údajně odměnil mercedesem, ale to už je spíš ústní lidová slovesnost. Pravdou ale je, že kvalita s přívlastkem rakouská, německá nebo obecně evropská má zvuk i dnes, mnoho desítek let po této úsměvné události. A platí to i ve sféře pneumatik nebo automobilů. Bridgestone kdysi nazval jednu ze svých značek Europa, automobilka Kia pojmenovala svůj model Ceed (odvozeno od CEE, střední Evropa) a ve městech krouží tramvaje s reklamou na pneumatiky Nexen Tire s upozorněním, že jsou vyrobené v Česku.

Vkrádá se otázka, zda to tak zůstane i v budoucnu. Asi záleží na tom, o jakém se bavíme horizontu. Evropští výrobci budovali své know-how a cizelovali své značky sto a více let, japonští přibližně padesát, korejští dvacet a ti čínští třeba jen jednu dekádu. To je jeden úhel pohledu. Dalším faktorem jsou sociálně-politické poměry. Občas slýchávám od lidí, kteří se vrátili z Číny, názor, jak nás tato země brzy všechny převálcuje. Já si přesto myslím, že svobodný trh a princip rovných příležitostí bude dlouhodobě vždy předbíhat jiné modely. Že suma tisíců a statisíců podnikatelských rozhodnutí (z nichž mnohá budou pochopitelně chybná) bude v součtu vždy efektivnější než centrální řízení jakéhokoli orgánu či panovníka, byť relativně osvíceného. Krátkodobě, za příznivých podmínek, může tento model přetlačit liberální principy, ale v konkurenčním boji na dlouhou trať těžko. Příkladů z minulosti máme dostatek. Centrálně řízený Sovětský svaz dokázal v souboji o dobývání kosmu porážet Ameriku, ale nakonec byl jeho program odsouzen k pomalému úpadku. Stejně tak mohou obří podpory a subvence automobilového průmyslu otřást výrobci aut v liberálních ekonomikách, ale až (slovy M. Thatcherové) „dojdou peníze i těch druhých“, výhoda skončí a s ní i převaha uměle zvýhodňovaných výrobců.

Potíž je ovšem v tom, že Evropa už také dávno není tím liberálním ostrůvkem jako v dobách, kdy ruce rakouského dělníka vyráběly zapalovače. Všudypřítomné dotace a zvýhodňování jedněch před druhými deformuje ekonomiky a v podstatě nás staví do podobné pozice, v jakých se nacházejí centrálně řízené státy. Udržet si konkurenční schopnost vůči zemím s miliardovou populací, které byly před sto lety koloniemi a dnes mají ambice přistávat na Měsíci, bude pro Evropu stále těžší. Stejně jako obhajovat pojem „evropská kvalita“.

 
 

Vybrané články

Český trh je opravdu náročný

Český trh je opravdu náročný

28. 11. 2023

Společnost Ihle Czech, s.r.o., působí na českém trhu od roku 2001, a patří tedy k průkopníkům fenoménu „multiznačkový velkoobchod“. David Kutta stál u zrodu pobočky této německé firmy u nás a strávil s ní uplynulých... celý článek »

 
Jsme připraveni na všechny koncepty

Jsme připraveni na všechny koncepty

28. 11. 2023

Další z našich návštěv společností zaměřených na velkoobchod s pneumatikami v Česku nás zavedla na okraj hlavního města, konkrétně do obce Dobrovíz, kde sídlí velkoobchod společnosti Pneu Procházka. S ní je spjatá... celý článek »

 
Roste zájem o technologický pneuservis

Roste zájem o technologický pneuservis

28. 11. 2023

Opět po čase jsme oslovili přední dodavatele servisní techniky, příslušenství a rychloobrátkového zboží, aby se s námi podělili o své zkušenosti s tuzemskými pneuservisy. Jak si tedy obor pneuservisní techniky vede a... celý článek »

 
Novinky Trelleborg  a Mitas

Novinky Trelleborg a Mitas

28. 11. 2023

Značka Trelleborg uvedla při příležitosti veletrhu Agritechnika traktorovou pneumatiku TM1 Eco Power, která nastavuje nejvyšší technologické a ekologické standardy svého sektoru. celý článek »

 
TPMS bez baterií, vývoj pokračuje

TPMS bez baterií, vývoj pokračuje

28. 11. 2023

Sumitomo Rubber Industries (SRI) spolupracuje na projektu, jehož cílem je odstranit baterie v systémech TPMS tím, že je nahradí elektřina generovaná otáčením pneumatik. Výrobce pneumatik Falken (patří do SRI) na tom... celý článek »

 
Celoroční pneu: ještě těžší kompromis

Celoroční pneu: ještě těžší kompromis

28. 11. 2023

Občas se stane, že v testech pneumatik autokluby či magazíny některé dezény nedoporučí, nebo tu dokonce uvíznou značky střední třídy, případně budgetové pneumatiky největších koncernových značek. Celkový počet... celý článek »

 
 
 

Newsletter

Archiv

 

Reklama

MarketPoint

 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz