Pneurevue.cz » Archiv
O (de)globalizaci
V poslední době se hodně mluví o tzv. „deglobalizaci“, opaku toho, co jsme slýchávali v posledních třiceti letech, totiž že jediným myslitelným směrem rozvoje světové ekonomiky je koncentrace výroby a její rozmisťování tam, kde se najdou nějaké komparativní výhody. Globalizace bez jakékoli pochybnosti pomohla zlepšit životy lidí na této planetě a v případě zemí východní a střední Evropy akcelerovala přechod od centrálních ekonomik k tržnímu hospodářství. Jistě, přineslo to s sebou i jistá negativa, ale ekonomická data hovoří sama za sebe. Jenže bezmezné výrobní turistice učinil přítrž minulý rok. Nikdo si už nepřipouštěl, že se v 21. století se může stát to, co se stalo 24. února a co v následujících měsících narostlo do obludných rozměrů. Že může v Evropě povstat diktátor, jehož armáda dokáže kopírovat ty nejstrašnější vzorce vztahů mezi národy minulého století.
Ekonomické škody jsou to relativně menší zlo, ale jsem si jist, že po této zkušenosti investiční stratégové nejen v Evropě, ale na celém světě procitli a uvědomili si, že ve svých plánech nesmějí opomenout ani ten nejméně pravděpodobný scénář. Stoprocentní ochrana však neexistuje. Jistě, lze argumentovat, že Finové v Nokianu dobře věděli, co je Rusko zač, a přesto tam postavili svůj klíčový výrobní závod. Ale kdo to mohl před patnácti lety tušit – sám jsem tehdy továrnu navštívil a dýchala na mě úplně stejná atmosféra jako v kterékoli jiné liberální zemi Evropy. Řeklo by se – měli investovat v EU. Ale když slyším, co vypouštějí ze svých úst politici jedné takové země EU, v níž mimochodem mohutně zainvestoval jiný světový výrobce pneumatik, tak mě bezmezná víra opouští.
Na dnešní dobu by se hodila parafráze na slavnou reklamu „bóbika“, která by mohla znít: „Vyrábějte tam, kde vám rozumějí.“ Investoři teď budou rozhodně opatrnější a raději oželí lákadla v podobě nižších nákladů, než aby riskovali ztrátu celé investice. Globalizace jistě den ze dne neskončí, ale třeba německé automobilky už mluví o tom, že si svůj technologický hi-tech ponechají doma. Na oslabení globalizace bude mít vliv řada dalších faktorů než jen strašidlo diktátorů, ale lze se na to dívat i z jiné stránky – jako na jistou korekci jednoho trendu, která musela tak jak tak přijít. Žádný strom totiž neroste do nebe.
Přečtěte si výběr článků z prvního čísla Pneu revue ročníku 2023.
Píše se rok 1973. Jste Němec a vláda právě zakázala používání pneumatik s hroty v zimě. Jak přečkáte chladné měsíce bez těchto spolehlivých hrotů? Nebojte se, ADAC vám přichází na pomoc s testem 25 nových radiálních... celý článek »
Dvacet kilometrů od česko-slovenských hranic a co by kamenem dohodil od „slovenského Akronu“, města Púchova, leží šestitisícová obec Beluša. Zde sídlí již od roku 1996 zajímavá velkoobchodní společnost, která je u nás v... celý článek »
Po delší době jsme hovořili s paní Hanou Slavíkovou, která řídí přibližně dvacetičlenný tým brněnského pneuservisu SQS. Moderní budova, v níž sídlí i další společnosti skupiny, svítí do rušné ulice Sokolova po mnoho let... celý článek »
„Příležitostí přibývá, když je člověk využije.“ Sun-c', Umění války. celý článek »
Ve druhé polovině února jsou servisní stání v pneuservisu společnosti Pneu Procházka poloprázdná, v showroomu čeká na svůj vůz jen jeden zákazník. Není divu, zimní sezóna končí a do jara je ještě daleko – ideální čas si... celý článek »
Ať se nám to líbí nebo ne, hodně motorestů si v Česku objednává pneumatiky na internetu. Jejich podíl na celkovém trhu je ve srovnání se západní Evropou výrazně nadprůměrný, podobné to je na Slovensku nebo např. v... celý článek »
Sotva jakž takž ustoupilo covidové dusno, začala válka na Ukrajině a priority výrobců pneumatik se opět zpřevracely vzhůru nohama. Potřeba prezentovat nové výrobky šla stranou, přednost dostalo „hašení“ toho... celý článek »
Společnost Alcar Bohemia letos dosahuje významného jubilea - 25 let úspěšného působení na českém trhu. Od roku 1998 dodala na trh téměř sedm milionů litých a ocelových kol pro osobní a lehká užitková vozidla a... celý článek »