Pneurevue.cz » Archiv
Říká se, že stárnout je umění, a asi na tom něco bude. V tomto čísle Pneu revue se sešlo hned několik původních rozhovorů s opravdovými matadory pneumatikářské branže v Česku, a pokud řeknu matadory, tak to již samo implikuje, že dotyčný již nepatří do skupiny „junior“. Téma následnictví ve firmách jsem nosil v hlavě již delší dobu a vědom si toho, že je poměrně citlivé, měl jsem tak trochu obavy. O to příjemněji mě překvapila vstřícnost a ochota všech oslovených. Charakter tohoto čísla pak ještě domodeloval i hlavní rozhovor vydání, který je také trochu bilanční a „mezigenerační“. A ještě návštěva u jednoho dodavatele odvětví, který je na trhu také již pár desítek let a ještě něco navíc.
Co jsem si tedy z letních rozhovorů s „matadory“ (a samozřejmě „matadorkami“) odnesl? I když každý je jiný – někteří mají stále „do důchodu daleko“, jiní dohlížejí na své firmy už jen tak na půl úvazku, zatímco další se plně stáhli a věnují se něčemu úplně jinému – přemýšlel jsem, co je všechny spojuje. A došel jsem k závěru, že to je jakási uvolněnost, velkorysost a nadhled. Konkurenční ostří, které tu muselo přirozeně existovat, protože jinak by dotyční tak úspěšné firmy nevybudovali, se jako by otupilo, což zřejmě souvisí nejen s věkem, ale i poznáním toho, že v podmínkách etablované tržní ekonomiky se žádných velkých „územních zisků“ dosáhnout nedá, a že tím nejdůležitějším je dlouhodobost a udržitelnost. Podstatnou součástí příběhu je i to, že mnohaletá usilovná práce naše „matadory“ dobře materiálně zabezpečila, takže jsou tam, kde se trochu nepěkně říká „za vodou“. Nechci, aby to znělo pateticky, ale je v tom i kus uvědomění si smyslu života, hodnot a pomíjivosti „pozemské slávy“. Nová generace, která je dříve či později nahradí, bude přirozeně o poznání dravější, ale troufám si tvrdit, že odchod grunderské skvadry podnikatelů v pneubranži nás již nevrátí do vřavy devadesátých let. Půjde o to především zachovat a udržet, jak je to běžné v tržně svobodných, civilizovaných zemí. Vždy jsem si říkal, že ti podnikatelé na západ (a na jih) od nás jsou tak nějak klidnější, uvolněnější a smířenější – a méně tvrdí než ti naši. Možná to chtělo právě těch třicet let, aby se naše podnikatelské prostředí změnilo, ale také dost možná že se mýlím. Tak uvidíme.
Přeji vám úspěšné zakončení léta a dobrý vstup do klíčové prodejní sezóny roku.
Martin Mensa
vydavatel
Pozn.: Tištěné vydání vychází 10. září 2022, v elektronické podobě na alza.cz bude k dispozici od středy 7.9.
Akciová společnost GPD, která v příštím roce oslaví 25 let své existence, rozhodně nepatří k těm, které by ve své činnosti vstupovaly pouze na dobře vymetené a vyšlapané cestičky. A snad i proto se tu snaha vést... celý článek »
Začátkem roku jsme informovali o plánech švédské společnosti Trelleborg Wheel Systems (TWS) prostřednictvím rozhovoru s prezidentem Paolem Pompeim, který jsme převzali z partnerského zahraničního zdroje. Tato firma... celý článek »
S Jindřichem Šafránkem jsme se začali potkávat koncem devadesátých let a za tu dobu udělali pár rozhovorů. Mezitím uteklo také pár let – přesněji řečeno čtvrtstoletí – a pozvolna zjišťujeme, že „klasická“ témata oboru... celý článek »
Není to tak dávno, co Zdeněk Ševčík, jednatel a spoluvlastník společnosti TASY, uvažoval o prodeji firmy a odchodu z oboru. Dlouhodobě úspěšná společnost, která se kromě svozu a zpracování opotřebených pneumatik... celý článek »
Manželé Miluška a Jaroslav Novákovi podnikají v oboru od roku 1992 a jejich Pneucentrum N&N patří k nepřehlédnutelným společnostem na Olomoucku, které prodávají pneumatiky a poskytují jejich komplexní servis. A nejen... celý článek »
První myčky, které byly prezentovány hlavně na výstavách Autotec a Autosalon, pořádaných na brněnském výstavišti, byly výrobky švédské společnosti Hedson. Myčka je všeobecně známá pod typovým označením Drester. Psal se... celý článek »