Pneurevue.cz » Archiv
Editorial čísla
V posledních týdnech a měsících jsem opakovaně hovořil s panem Šafránkem, předsedou Společenstva vulkanizérů ČR na téma vzdělání a kvalifikace pracovníků pneuservisů. Pan Šafránek patří k lidem, kteří jsou ochotni a schopni dívat se dál než na hranice svého „dvorku“ a kteří si uvědomují, že to, co se děje za plotem, s děním na dvorku bezprostředně souvisí. A pan Šafránek se nechce za plot jenom dívat, ale také tamní dění ovlivnit tak, aby to bylo ku prospěchu celé pneuservisní branže a potažmo i jejích zákazníků. Za jeden z hlavních problémů považuje Společenstvo vulkanizérů jednak absenci systému vzdělávání pro činnost v odvětví, jednak neexistenci jakéhokoli prokazování kvalifikace a připravenosti adeptů pneuservisní branže dělat servisní zásahy, jejichž kvalita bezprostředně ovlivňuje životy a zdraví. Současná právní úprava nepodmiňuje založení a provozování pneuservisní činnosti jakýmkoli prokázáním kvalifikace či způsobilosti k této činnosti. Přitom jsme svědky toho, jak do podnikání v branži přicházejí noví zájemci, kteří neuspěli v jiných oborech podnikání a kteří v prodeji a servisu pneu vidí relativně snadnou cestu k obživě. Přispěl k tomu i překotný rozvoj odvětví v minulých letech spojený se vznikem řady úspěšných firem, jejichž „příběh“ je lákadlem pro jiné. V mnoha případech však do oboru přicházejí lidé s nulovou kvalifikací a velmi nekvalitním dílenským vybavením, aby svými neodbornými zásahy ohrožovali životy a zdraví všech účastníků silničního provozu. Ke zlepšení stavu přispěje jedině funkční vzdělávací systém, osvěta, kvalitní právní rámec a účinná státní správa. Tak by se dala stručně shrnout vize, kterou v tomto směru Společenstvo má. Proti ní stojí vize státu, která je překvapivě liberální, zejména v konfrontaci s tím, jak do našich životů v jiných případech stát nesmyslně a bezdůvodně zasahuje. Zde stát při povolování živnosti kupodivu nevidí a neslyší, zatímco kontrolní činnost, která už systém stejně nemůže zachránit, je zaměřena hlavně na ty, kteří by kvalitu a technickou úroveň mohli vyučovat. A kolik z těch exemplárně nevyhovujících pneuservisů, posílajících na silnice časované bomby, už naše úřady zavřely? Já jsem neslyšel ani o jednom. Pokud má být systém funkční, musí být spravedlivý. A měl by garantovat, že každý, kdo chce opravovat a montovat kola našich aut, splní alespoň základní minimum erudice a technického vybavení. Bezmezná benevolence státu není v tomto případě liberalizmus, ale alibizmus.
Těšíme se na Vaše příspěvky k tématu v diskuzním fóru na nových webových stránkách Pneu revue.
Článek o nelegálních kolech, který jsme přinesli přesně před rokem, vyvolal mnoho ohlasů. Na jedné straně byl přijat kladně těmi, kteří vyrábějí či prodávají schválená homologovaná kola a vstupují na trh a priori s... celý článek »
Přední evropský velkoobchod s pneumatikami Deldo se sídlem v Antverpách označuje letošní rok z hlediska této společnosti za výjimečný. „Lidé jsou velmi opatrní, dokonce i s letními pneumatikami. Zadávají menší... celý článek »
Ženevský autosalon je tradičně největší jarní výkladní skříní světového automobilového průmyslu. Ani letošek nebyl výjimkou. Od 8. do 18. března prošlo branami veletrhu přes 700 000 návštěvníků. Ti se mohli projít po... celý článek »
Za cíl našeho technického auditu jsme si tentokrát vybrali provozovnu sítě BestDrive v Ostravě-Heřmanicích, kde nás provedl technik-vedoucí provozu Ing. Robert Ševčík. Pro cestu do Ostravy jsme použili v současnosti... celý článek »
Přibližně před rokem vyšlo číslo Pneu revue, na jejíž obálce bylo připomínáno desáté výročí bez montážní páky. Ústřední myšlenkou byla varianta demontáže pláště z disku bez použití montážní páky při přetahování patek... celý článek »
Ne každý pneuservis získá možnost obsluhovat větší firemní autoparky. A ještě méně z nich dosáhne na spolupráci s největšími správci vozových parků, kterými jsou tzv. operativně leasingové společnosti. Zjišťovali jsme... celý článek »