Pneurevue.cz » Aktuální číslo » Rozhovor s představiteli Continental Barum
Měl to být původně rozhovor, stejný, jakých jsem už četl anebo napsal stovky. V lidsky příjemné neformální atmosféře se však začala odvíjet informačně přínosná diskuze. Byla by velká škoda něco takového kazit a nechat transformovat v tuctový rozhovor.
Diskuze se zúčastnili za Continental Barum, s.r.o. Martin Búday, jednatel a Juraj Ižvolt, marketing manager. Nejsnazší je položit otázku a následně přepsat na papír marketingovou řečí stylizovanou odpověď. Tak vypadá většina rozhovorů s představiteli významných podnikatelských subjektů na trhu a netroufám si hádat, kolik lidí baví takový text číst. Dokonce si troufám po dvaceti letech novinařiny tvrdit, že bych dokázal napsat rozhovor, který bych mohl vložit do úst komukoliv z obchodního anebo výrobního prostředí. Neexistuje totiž na trhu subjekt, který by marketingovou řečí dělal něco špatně. Všichni jsou anebo brzy budou lídry na trhu, všichni meziročně rostou a všichni svými produkty stanovují nová měřítka na trhu. Nabízejí svými produkty nebo službami ideální poměr ceny a výkonu, orientace na zákazníka je středobodem všeho jejich činění, jsou šetrní vůči životnímu prostředí a v žádné jiné firmě se zaměstnanci nemají lépe, jak je o ně, jejich žaludky, dovolenou, vzdělávání a o jejich interní růst zaměstnavatelem postaráno. Mohl bych tedy zase rutinně napsat něco podobného, ale řekl jsem si NE. Nepropásnu možnost, kterou nám otevřenost zástupců společnosti Continental Barum dala a zhostím se role nositele předsudků národa a nechám své předsudky a představy před všemi čtenáři rozdupat na prach. Anebo ne?
Petr Láska: Navrhuji, abychom si napřed povídali o trhu jako takovém a následně můžeme jít hlouběji k produktům a k životu ve vaší společnosti. Když trh roste o nějaká ta procenta a my rosteme s ním stejnou rychlostí, není o čem hovořit, protože jde o spontánní jev. Když trh roste pomaleji než my, získáváme podíly na trhu a je nutné toho využít a pomyslně šlapat do pedálů. Když však rosteme pomaleji, než trh, máme někde velký problém, který je potřeba řešit. Úmyslně nepoužívám jakýkoliv výraz, evokující klesající tendenci trhu (úsměv). V jaké situaci se nyní, s ohlédnutím na několik let dozadu, aby čtenářům byl jasný trend vývoje, nachází Continental Barum?
Martin Búday: Když se ohlédnu za celou novodobou historií společnosti Continental Barum (dříve Barum Continental), tak se dá obecně hovořit o kontinuálním růstu a rozvoji. Přesto ta statistická křivka tak jednoznačná není a na její průběh mělo v minulosti vliv mnoho faktorů. S rostoucím počtem registrovaných vozidel samozřejmě rostl i trh pneumatik, ale prvním z důležitých faktorů byla osvěta. Bylo důležité prostřednictvím médií a všech pneumatikářských subjektů na trhu několik let stále dokola vysvětlovat celé motoristické veřejnosti, jaký je rozdíl mezi zimní a letní pneumatikou. Že zimní pneumatika správně funguje v zimě a letní v létě a že koupí dvou sad pneumatiky, které sezónně měníme, nevydáváme v přepočtu na ujeté kilometry víc peněz. Na dvě sady přece ujedeme přibližně dvakrát tolik kilometrů. Vrchol našich prodejních výsledků na českém trhu přišel v letech 2011 a 2012, kdy bylo uzákoněno za určitých podmínek používání zimních pneumatik. V tyto dva roky jsme díky legislativě dosáhli rekordních prodejních čísel, která pak vzápětí na to další rok klesla. Tímto momentem se trh jaksi stabilizoval a nevykazuje významné pohyby ani jedním směrem. Lze říci, že meziroční růst se pohybuje přibližně na hladině 1,5 %. Zajímavé pro nás také je sledovat, jak se vyvíjí poměr prodejů mezi zimními a letními pneumatikami. Ve zmíněných dvou letech největších prodejů byl poměr 65 % zimních pneumatik a 35 % letních pneumatik. Nyní se tento poměr ustálil na 60:40 ve prospěch zimních pneumatik a my tento stav považujeme za stabilizovaný.
Diskuzi v celém rozsahu naleznete v prvním vydání Pneu revue v roce 2016.