Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 4 / 24 » Eltma na prahu první dekády

Eltma na prahu první dekády

 
eltma

úterý, 26. listopadu 2024

Největší systém pro sběr a zpracování odpadních pneumatik každodenně potvrzuje svoji opodstatněnost a prospěšnost pro společnost Radim Filák, jednatel společnosti ELT Management Company Czech Republic s.r.o., se začal problematice pneumatik na konci životnosti věnovat ještě ve společnosti Continental Barum, než se stal koncem prosince 2015 jednatelem nově utvořeného kolektivního systému pro zpětný odběr a ekologické zpracování pneumatik. „Udržitelnost, inovace a hledání nových příležitostí v oblasti odpadového hospodářství“, tak charakterizuje svou hlavní pracovní náplň ve svém profilu na profesní sociální síti. V našem druhém velkém rozhovoru pro Pneu revue jsme šli do větších detailů.

 
Eltma se stala v roce 2016 významným počinem v pneumatikářské branži, který se podepsal do každodenní činnosti většiny podnikatelských subjektů v odvětví. Můžete připomenout počátky společnosti, důvody vzniku, cíle a vůbec celé pozadí tohoto systému? 
Hlavním důvodem vzniku Eltmy byla potřeba zajistit rovné podmínky na trhu, kde do té doby panovaly problémy s nerovným přístupem k plnění povinností zpětného odběru. Někteří výrobci a dovozci pneumatik nedodržovali své zákonné povinnosti, což vedlo k neférovému snižování jejich nákladů. Množství různých přístupů vytvářelo nepřehledné prostředí a bariéry pro podnikatele i spotřebitele a zhoršovalo to ochranu životního prostředí. Cílem Eltmy bylo nastavit nový standard zpětného odběru odpadních pneumatik, který zajistí jednotné podmínky a vysoký standard služby. Po téměř deseti letech můžeme konstatovat, že se nám podařilo vytvořit efektivní, udržitelný a transparentní kolektivní systém nakládání s odpadními pneumatikami, který garantuje rovné podmínky pro všechny výrobce a dovozce pneumatik. 
 
Není žádným tajemstvím, že zakladateli společnosti byly lokální organizace šesti předních výrobců pneumatik, případně jejich zahraniční firmy, ovšem s řídícím vlivem na místní trh. Z čeho podle vás vyplývá zájem výrobců ovlivňovat „cesty“ pneumatik po skončení jejich životnosti?
Jelikož dodnes neexistuje legislativa na úrovni EU, která by upravovala rozšířenou odpovědnost výrobců pneumatik, rozhodli se výrobci přistoupit k převzetí této odpovědnosti v rámci své širší společenské odpovědnosti. Tento přístup jim umožňuje zajistit, aby byly pneumatiky po skončení své životnosti zpracovávány udržitelným a bezpečným způsobem. Tím samozřejmě paralelně pomáhají svým zákazníkům, kteří nemusí tuto agendu řešit sami. 
 
Eltma je označovaná jako nezisková organizace, přesto ve své rozvaze uvádí kladný hospodářský výsledek a poměrně velký objem peněžních prostředků. Můžete nastínit, jak Eltma ekonomicky funguje, co vytváří její příjmy, výdaje a co příjmy/výdaje především ovlivňuje? 
Formálně jsme společnost s ručením omezeným, jak požaduje zákon, ale ekonomicky jsme nezisková organizace financovaná z příspěvků od zapojených výrobců a dovozců. Sazba příspěvku je pro všechny stejná, výše příspěvku se odvíjí od množství prodaných pneumatik. Všechny příspěvky od účastníků využíváme na financování zpětného odběru, recyklace a na plnění dalších souvisejících zákonných povinností. To znamená, že i v případě vytvoření zisku se tento nikdy nevyplácí, vylučuje to společenská smlouva i zákon. Jakékoliv přebytky jsou reinvestovány do zpětného odběru a souvisejících aktivit. 
Drtivá většina vybraných finančních prostředků směřuje na sběr a zpracování pneumatik. Je vhodné připomenout, že odpadní pneumatiky nemají pozitivní ekonomickou hodnotu. Neprodáváme je, ale za nakládaní s nimi platíme, narozdíl například od některých elektrozařízení či baterií. 
Naší snahou je výrobce a dovozce co nejméně ekonomicky zatěžovat, proto je ideálním stavem vyrovnaný rozpočet. V poslední době nicméně cílíme na kladný hospodářský výsledek, což je důsledkem nového legislativního požadavku vytvářet finanční rezervu kolektivního systému k zajištění stability pro případ neočekávaných okolností v budoucnosti. 

Výroční zpráva za rok 2023 říká, že kolektivní systém Eltma měl v tomto roce kolem 250 účastníků, tedy společností, které takzvaně uvádějí nové pneumatiky na trh. Můžete odhadnout, kolik procent pneumatik z celkového objemu (pneumatik uváděných na trh) to je? 
Přesná aktuální data nemáme, jelikož celkové množství ohlášených pneumatik uvedených na trh Ministerstvo životního prostředí zveřejňuje zpětně s odstupem několika let. Zároveň je naší povinností a závazkem dodržovat pravidla hospodářské soutěže, proto bych se do veřejného komentování tržních podílů nepouštěl. Určitě je ale Eltma na trhu bezkonkurenčně největším hráčem. 

Jakým způsobem plní své povinnosti vyplývající ze zákona č. 542/2020 Sb. tzv. povinné osoby, které nejsou členy kolektivního systému Eltma, a jak definuje zákon povinnosti povinných osob? 
Povinné osoby, které nejsou členy kolektivního systému Eltma, musí plnit povinnosti ze zákona o výrobcích s ukončenou životností samostatně, tedy na vlastní náklady, a samy si musí plnění organizovat. Zákon je v tomto striktní a neumožňuje, aby v tomto samostatně působící osoby spolupracovaly. Každá povinná osoba tak musí ve vlastní režii vytvořit síť sběrných míst nejméně v každé obci s pověřených obecním úřadem a každé městské části statutárních měst, to představuje víc než 500 sběrných míst. Na těchto místech musí zajistit zpětný odběr pneumatik, a to od kohokoliv, bez úplaty a bez ohledu na druh odevzdávané pneumatiky. Nejde tak například limitovat zpětný odběr jen na osobní pneumatiky nebo jen na své zákazníky a od ostatních požadovat poplatek. Je dále potřeba zajistit logistiku a zpracování odpadních pneumatik. Každý subjekt musí dosáhnout každoročně sběru 80 % objemu pneumatik uvedeného na trh, tedy pokud jsem prodal 1 000 tun, musím ten rok vysbírat minimálně 800 tun. Zároveň ale platí, že i když se tohoto cíle dosáhne, nemůže se přestat sbírat. V rámci zpracování pak musí každý subjekt dosáhnout minimálního podílu recyklace pneumatik stanoveného zákonem. 
Další povinností je provádění osvětové činnosti, a to v rozsahu minimálně 2 % ročních nákladů na zpětný odběr. Pokud by například roční náklady na plnění zákonných povinností zpětného odběru byly jeden milion korun, 20 000 Kč z toho musí jít na osvětu. Vyhláška pak stanovuje konkrétní formy a cíle této osvětové činnosti. 
Každá povinná osoba musí vytvořit finanční kauci ve výši 20 % ročních nákladů, kterou musí vložit na zvláštní vázaný účet. Tyto prostředky lze použít jen se souhlasem ministerstva. 

Nakonec musí každý výrobce podávat speciální roční hlášení, kterým státu vykazuje plnění povinností za uplynulý rok. Vedle toho, pokud taková osoba sestavuje výroční zprávu dle zákona o účetnictví, musí v ní o výsledcích zpětného odběru informovat. 

Plnění těchto povinností individuálně je finančně i organizačně náročné. Pro většinu výrobců a dovozců je proto výhodné stát se součástí kolektivního systému, který tyto povinnosti zajišťuje efektivně, s minimalizací nákladů a s kompletním servisem. Díky spolupráci s námi mají účastníci plný servis a jistotu, že všechny zákonné povinnosti budou splněny. Eltma zajišťuje efektivní a transparentní řešení, takže se účastníci mohou plně soustředit na své podnikání s vědomím, že o celý proces zpětného odběru a recyklace pneumatik je postaráno na profesionální úrovni. 

Celý článek si přečtěte v Pneu revue č. 4/2024


 
 
 
 

Komentáře k článku

 
 

Newsletter

Archiv

 

Reklama

MarketPoint

 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz