Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 4 / 23 » Roste zájem o technologický pneuservis

Roste zájem o technologický pneuservis

 
Servisni_technika

úterý, 28. listopadu 2023

Opět po čase jsme oslovili přední dodavatele servisní techniky, příslušenství a rychloobrátkového zboží, aby se s námi podělili o své zkušenosti s tuzemskými pneuservisy. Jak si tedy obor pneuservisní techniky vede a jaké jsou preference zákazníků? A samozřejmě jsme nevynechali tu část autoservisu, která je středem zájmu také pneuservisů. Účastníkům ankety jsme položili tři otázky.

 

Jak hodnotíte poptávku českých pneuservisů v oblasti (pneu)servisní techniky v posledních dvou letech?

V jakých produktových skupinách pociťujete změny, ať už k lepšímu nebo horšímu?

Jmenujte 3 produkty ze svého portfolia, kterým se v tomto období nejvíce dařilo.

 

Ing. Petr Findejs
Rema Tip Top – INCO – CZ

  • Je rozdíl, jaké oblasti se otázka týká. Obecně všichni řeší otázku pracovních sil, kterých je nedostatek napříč všemi úrovněmi a obory. S tím souvisí poptávka po technologických řešeních a strojích, které šetří nebo zcela eliminují osobu mechanika. V této oblasti poptávka stoupá a my jako dodavatelé musíme být kreativní a pružní a naznačovat zákazníkům nové cesty. Co se týče spotřebního materiálu, zde je situace setrvale stabilní, a to je dobře. Samozřejmě velice závisí na aktuálním počasí a v jaké fázi sezóny se nacházíme, ale meziroční výkyvy jsou velmi malé.
  • Bylo zodpovězeno v otázce č. 1. Ještě bych možná doplnil budgetové standardní pneuservisní vybavení, kde už i výrobci pochopili, že musí nabízet také vybavení nižších cenových kategorií, aby byly naplněny očekávané prodejní objemy. I v našem portfoliu takové vybavení máme pod nálepkami zvučných značek, které jsou schopny poskytnout aftersales na odpovídající úrovni.
  • Zaznamenali jsme razantní nárůst prodeje mobilních servisních modulů zastavěných do vozidel. To je komodita, kde můžeme nabídnout řadu řešení, a po naší republice jezdí již několik desítek mobilních servisů vybavených naší firmou. Další věcí, po které je na našem trhu poměrně vysoká poptávka, jsou montážní linky na pneumatiky. Zde je obrovská výhoda, že každé řešení linky je unikátní, ušité přesně na míru konkrétnímu zákazníkovi, jeho prostorovým možnostem a představám jeho i jeho mechaniků. Žádná z již fungujících montážních linek není stejná a zákazník se vždy aktivně podílí na její finální podobě. Třetím úspěšným produktem jsou 3D geometrie, které nepotřebují totem v čelní části pracoviště, kamery se věší na zvedák mezi nápravy vozidla a odrazové terče na kolech jsou otočeny směrem ke středu vozidla. Takové řešení je ideální pro servisy, které nemají příliš mnoho prostoru, pracovištěm geometrie je pouze zvedák a není k dispozici jakýkoliv další prostor kolem něj. V letošním roce jsme připojili do katalogu inovovanou verzi této geometrie, kde již není třeba ani PC a kabinet, ale vše se zobrazuje a ovládá na tabletu, který může mít obsluha stále při sobě, případně jej lze kdekoliv zavěsit, protože zezadu je tablet opatřen magnety.

 

Ing. Jiří Dočkal
Ferdus

  • Společnost Ferdus dodává servisní techniku již dvě desítky let, s tak dramatickými výkyvy v poptávce jako v posledních dvou letech jsme se však ještě nesetkali. Do března 2022 byl kvůli covidovým výpadkům na trhu a extrémní inflaci nebývale vysoký zájem především o stroje. Ceny dramaticky rostly. Každý, kdo o koupi uvažoval, se snažil co nejrychleji vyměnit znehodnocující se peníze za vybavení, než se stane cenově nedostupným. A tak všechny zvedáky v našem skladu měly jmenovky svých nových majitelů, kteří s nadšením drželi v ruce uhrazené faktury s potvrzenou cenou a čekali, až jim vyzraje beton v dílně. V následujících čtvrtletích už zákazníci s obavami sledovali vývoj cen energií, znepokojeně uvažovali, jak přečkají blížící se zimu, a nákup nového vybavení spíše odkládali. Na začátku roku 2023 se ale ceny stabilizovaly, výrobní a přepravní služby se vrátily do předcovidového stavu. Zákazníci zimu zvládli většinou lépe, než očekávali. Od jarních měsíců již dochází k postupnému oživování prodejů. A v říjnu dosahuje Ferdus nejlepších výsledků v tržbách za stroje od založení společnosti.
  • Je pozitivní, že servisy stále více vyžadují vybavení vyšší nebo rovnou top třídy. Hodně z nich se spálilo nekvalitou nejnižších cenových nabídek, a hlavně následnou neexistencí servisních služeb. Trendem je aplikace nových technologií a automatizace pracovních úkonů. Tak se u zouvaček prosadily automatické montážní palce a stále frekventovanější jsou stroje s upínáním kol za středový otvor, tedy bez otočného pracovního stolu. U vyvažovaček vedou modely s automatickým zadáváním rozměrů kol, se zastavováním v pozici nevývažku a s aplikací závaží pomocí laserového ukazatele.
  • V posledních dvou letech velmi uspěla nová řada špičkových zvedáků na auta, jak sloupových, tak nůžkových. Jde o technicky propracované a precizně vyrobené stroje, které na trhu vítězí s vynikajícím poměrem výkon/cena. Vlajkovou lodí je dvousloupový zvedák Ferdus Alpha45, následují velké nůžky Ferdus Gamma550. Výborně se prosazuje novinkový model zouvačky Ferdus 8650, která dokáže přezout kola bez klasického srážeče patek. Skvěle si rovněž vede inovovaná 3D geometrie Ferdus A750P s automatickým naváděním kamer s vysokým rozlišením.

 

Tomáš Weber
V&W Morava

  • Velmi dobře. Podle mého názoru je poptávka po (pneu)servisní technice v českých pneuservisech v posledních dvou letech poměrně stabilní. Vzhledem k tomu, že každé vozidlo potřebuje pravidelnou údržbu pneumatik, existuje stálý zájem o profesionální (pneu)servisní služby, a tím pádem i o techniku. Slovo profesionální bych rád zdůraznil, téměř 100 % montážních strojů, které prodáme, jsou z vyšší nebo dokonce té nejvyšší řady. Helper (pomocné rameno) je dnes už standardem, ale máme čím dál víc poptávek a také realizací na zouvačky vybavené automatickým montážním palcem nebo s upnutím za střed. Zkrátka doba, kdy chtěli zákazníci co nejlevnější řešení, je už díkybohu nadobro pryč. Dnes se upřednostňuje kvalita a vybavenost stroje a dostupný servis, což nás velmi těší.
  • Změna je určitě k lepšímu, zvláště po covidových letech, jak v prodeji spotřebního materiálu, tak i u výše zmíněné (pneu)servisní techniky.
  • Jako vždy v tomto podzimním období se nejvíce daří prodeji vyvažovacího závaží, ventilů a také strojů pro montáž a demontáž pneumatik.

 

Jiří Kubů
Technik ASG

  • Poptávka po nových strojích v předminulém roce byla částečně zvýšená díky uvolnění po covidu. Prodej nových strojů v loňském roce bohužel negativně ovlivnila špatná finanční situace výrobce Sicam – Beissbarth. Zájem od zákazníků stále byl, ale dodávky strojů a náhradních dílů byly velmi sporadické. Proto jsme byli nuceni rozšířit sortiment o další značky (Hofmann a Fasep).
  • Pozitivní změnou je rozšíření sortimentu o zmíněné značky Hofmann a Fasep. Velké naděje také vkládáme do nové generace strojů značky Beissbarth, uvedené na trh od letošního září.
  • Nejvíce prodaných strojů je z řad střední a vyšší třídy. K nejprodávanějším dlouhodobě patří vyvažovací stroje Beissbarth MT 837 L a Beissbarth MT Zero 6 Touch. Z výše zmiňovaných nových značek byl zájem zejména o model Hofmann Geodyna 7340 L. 

Jiří Kyselák
AD Technik

  • V posledních dvou letech pociťujeme jak celkový nárůst objemu poptávky, tak nárůst poptávky v segmentu zařízení nejvyšší třídy s nejvyšším stupněm automatizace. Je to jediná možná cesta při stále narůstajícím nedostatku kvalifikované pracovní síly na trhu práce.
  • Změnu k lepšímu vidíme v segmentu strojů s vysokým podílem automatizace. Stroje, které snižují nároky na kvalifikaci a nevyžadují dlouholeté zkušenosti obsluhy, byly před pár lety výjimkou, záležitostí technických fajnšmekrů a vizionářů. V dnešní době jsou součástí základního vybavení řady servisů, a to nejen specializovaných pneuservisů, ale i mnoha značkových servisů. Některá víceznačková servisní centra dnes mají i více těchto strojů.
  • Velmi negativně naopak hodnotím situaci v oblasti kalibrace asistenčních systémů. Podíl vozidel vybavených asistenčními systémy roste, brzy budou asistenční systémy povinnou součástí základní výbavy. Značkové servisy jsou téměř kompletně vybavené, ale nezávislé servisy a pneuservisy, z nichž spousta provádí výměny souvisejících komponentů, kontroly a seřízení geometrie, tuto problematiku vůbec neřeší. Příčinou jsou zřejmě české pojišťovny – tento úkon nezávislým servisům proplácí zlomkem oproti značkovým servisům a investice čtvrt milionu korun do nezbytného vybavení je pro ně kvůli tomu nenávratná. Jde tu totiž o bezpečnost, a to nejen provozovatelů vozidel, u kterých kalibrace asistenčních systémů nebyla řádně provedená, ale i těch ostatních. A samozřejmě, jako obvykle v naší republice, chybí potřebná legislativa.
  • Na prvním místě je jednoznačně vyvažovačka s diagnostikou vibrací kol Hunter RFE (Road Force Elite). Tato vyvažovačka vyniká bezkonkurenční rychlostí a jednoduchostí obsluhy. Kolo stačí upnout, žádné zadávání parametrů, protože stroj si vše změří sám a po první rotaci jsou k dispozici veškeré údaje potřebné pro vyvážení kola i ověření, zda kolo může způsobovat vibrace nebo ne. Tento stroj je dnes doporučovaným a nezbytným vybavením smluvních servisů stále více výrobců vozidel. Na druhém místě je montážní stroj Hunter Revolution, který je nejdále v automatizaci procesu, demontuje starou pneumatiku a namontuje novou za zhruba dvě minuty identickým procesem bez ohledu na to, o jakou pneumatiku se jedná. Jedinou funkcí obsluhy je dohled nad bezchybným průběhem procesu, a pokud první kolo ze sady proběhne automaticky, bez přerušení, demontáž starých pneumatik z dalších tří kol sady může proběhnout v autonomním režimu a obsluha může zatím přezutá kola vyvažovat. Na třetím místě je identická vyvažovačka jako stroj RFE, jen bez funkce diagnostiky vibrací. Tedy automatický stroj, který díky patentovanému optickému systému sám změří veškeré parametry kola potřebné pro vyvážení kola, včetně vyhodnocení házivosti ráfku. Jeho označení je Hunter SWE (Smart Weight Elite).

 

 
 
 
 

Komentáře k článku

 
 

Newsletter

Archiv

 

Reklama

MarketPoint

 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz