Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 4 / 23 » Jsme připraveni na všechny koncepty
Další z našich návštěv společností zaměřených na velkoobchod s pneumatikami v Česku nás zavedla na okraj hlavního města, konkrétně do obce Dobrovíz, kde sídlí velkoobchod společnosti Pneu Procházka. S ní je spjatá především úspěšná historie pneuservisního podnikání, které začalo před jednatřiceti lety v garáži rodinného domku a dnes má podobu čtyř supermoderních provozoven na strategických místech Prahy. Tentokrát jsme se však v rozhovoru zaměřili na druhou oblast podnikání, kterou bratři Procházkovi, Petr a Pavel, úspěšně rozvíjejí – velkoobchod.
„Máme velmi dobrou polohu mezi dálnicemi D6 a D7, a tím pádem výhodnou výchozí pozici jak pro cesty do hlavního města a Středočeského kraje, tak ve všech ostatních směrech,“ říká na úvod Petr Procházka o velkoobchodní základně firmy, kterou koupili v roce 2007. Až do 80. let v těchto místech sídlil letecký útvar, později se tu vystřídalo několik firem z jiných oborů. K oplocení ruzyňského letiště je odtud coby kamenem dohodil, okolí je plné hal a logistických areálů včetně skladů takových obrů, jako je Amazon. „Za těch šestnáct let se to tu udělalo kompletně nové, od rekonstrukce kanceláří až po asfaltové povrchy,“ pokračuje náš průvodce. „Před devíti lety jsme postavili novou halu a letos přibyla další. Tím jsme rozšířili skladovací plochu o 3500 metrů čtverečních na celkových osm tisíc. Kapacita skladu je nyní 150 tisíc kusů pneumatik.“ Ačkoli je celková výměra pozemku 17 tisíc m2, další případné rozšíření už neumožňuje. „Museli bychom to řešit jinak, ale momentálně to není na pořadu dne. Díky poslednímu rozšíření máme naopak rezervy,“ vysvětluje Procházka. Novotou vonící hala zažívá v letošní sezóně svoji premiéru. „Měli jsme dvouměsíční skluz, a tak ještě musíme pár věcí doladit. Příští rok už to bude dokonalé,“ dodává.
Velkoobchod s plným nasazením
Velkoobchodně zásobuje Pneu Procházka celou republiku, Prahu a Středočeský kraj vlastními prostředky, pro vzdálenější místa využívají přepravní služby. „Prahu a okolí zavážíme dvakrát denně, ostatní místa republiky do 24 hodin. Zákaznická struktura se mění podle situace v té které sezóně, závisí na dostupnosti pneumatik u výrobců a dalších faktorech. Typickými zákazníky jsou obecně pneuservisy, autoservisy a autosalony z celé ČR. A ve velkoobchodu pracuje asi 25 lidí,“ dokončuje „vizitku“ velkoobchodního podnikání Petr Procházka, který má zde v Dobrovízi také své pracoviště.
Úvodní představení je tedy za námi a přicházejí na řadu další zajímavé otázky. Jak se při našich návštěvách přesvědčujeme, každý velkoobchod je svým způsobem originál, ať už vlastnickou strukturou, polohou, zázemím či značkovými preferencemi. Pneu Procházka patří k firmám, které rozvíjejí velkoobchod paralelně se servisy a maloobchodem; model poměrně typický pro devadesátá léta ale zdaleka ne každému vydržel. U pražské firmy ano, zřejmě proto, že velkoobchod nikdy nebyl pouze přílepkem či „přidruženou výrobou“ maloobchodu. I když začátky VO činnosti Pneu Procházka byly podobné jako všude. Kdo uměl nakoupit – tehdy převážně v zahraničí – mohl se spolehnout na odbyt. „My jsme tehdy jezdili pro pneumatiky do Vídně i do Německa a v polovině 90. let nás začaly oslovovat jiné servisy a autosalony. Tak vznikla myšlenka velkoobchodu,“ vzpomíná Procházka.
Jenže s rostoucí konkurencí a specializací již nestačilo naložit avii a náklad rozprodat ještě dříve, než dorazil do Prahy, jak se tehdy běžně dělo. U Pneu Procházka se z velkoobchodu stala druhá plnohodnotná aktivita, nezávislá na pneuservisu a „požírající“ nemalé investice. Bez pozemků a skladů v Dobrovízi by s nástupem milénia byl další rozvoj velkoobchodní činnosti nemyslitelný, zejména s rozvojem „nezávislého velkoobchodu“ jako alternativy k modelu zásobování prostřednictvím výhradních zastoupení, převažujícímu v té době.
31 let ve firmě nad všechny průzkumy
Jaká je tedy současná pozice velkoobchodu a jeho perspektivy v roce 2023, ptáme se Petra Procházky: „Velkoobchod se rozvíjí, přibíráme nové značky, loni jsme se například stali velkoobchodním distributorem Bridgestone. Obecně bude pokračovat trend těsnější spolupráce s výrobci, dnes už takové užší partnerství u některých značek máme, a bude se to dále prohlubovat. Těžko říci, zda se vyvíjí dynamičtěji servis nebo velkoobchod, protože se to rok od roku mění. Maloobchod je sice ziskovější, ale vyžaduje nemovitosti, které jsou dnes mimo ekonomickou realitu. Postavit servis na pozemku, za který chce developer 30 tisíc korun za metr, je ekonomická sebevražda. Proto jsme třeba my rozvojové plány v této oblasti utlumili a čekáme na příznivější podmínky. A dává nám to příležitost více se zaměřit právě na velkoobchod,“ vysvětluje Petr Procházka.
Problémy logistiky u Pneu Procházka prožívají stejně jako všude jinde. „Byly doby, kdy jsme si přepravní služby vybírali, tlačili na cenu, dnes jsme rádi, že nám to vůbec odvezou. Rostou 30 % ročně, stále zdražují a pneumatiky jsou pro ně takové nechtěné dítě. Máme štěstí, že naše hlavní sezóna není v prosinci, to by nám je už nevozili vůbec,“ shrnuje dopravu velkoobchodu Procházka.
Bavíme se o tom, jaký význam má pro firmu skutečnost, že provozuje vlastní pneuservisy, a tudíž čerpá z informací, které mají jiné velkoobchody pouze zprostředkovaně. „Ano, víme jaké jsou trendy, co zákazník požaduje, já to beru za výhodu. Ale ne nějak zásadní. Žádné speciální průzkumy neděláme, protože je nepotřebujeme. Já žiju ve firmě 31 let, jsem tu každý den a není třeba hledat složitosti tam, kde nejsou,“ říká spolumajitel firmy. A opět zdůrazňuje, že pneuservisy si žijí svůj život, mají oddělené účetnictví, nakupují si zboží samy a pokud je zde nějaká spolupráce, tak pouze sporadická.
Celý článek si přečtěte v Pneu revue č. 4/2023