Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 4 / 22 » Tepelná čerpadla, solární panely i odmrazená lednice
Pneuservisáci inspirují své kolegy, kde je možné hledat cesty k úsporám energie, a rady přinášejí také odborníci. Některé způsoby ale znamenají mnoho byrokracie.
Pavel Ferdus, majitel společnosti Ferdus, která se zabývá hlavně prodejem vybavení pro pneuservisy a autoservisy, už čtenářům Pneu revue radil s úsporami energie letos na jaře. Tehdy doporučoval, aby provozovny měly dvojí vrata a auta kvůli snížení ztrát zajížděla do pneuservisů přes meziprostor. Sám přiznává, že ale toto řešení se mimo jiné kvůli velkým nárokům na prostor nehodí všude. A úspory není možné hledat ani u nejnovějších pneuservisních strojů.
„U nich se od našeho původního rozhovoru nic nezměnilo. Ani změnou způsobu manipulace s nimi se ušetřit nedá. Snad jedinou výjimkou pro šetření je, že se v myčkách kol nebude používat teplá voda. Jinak ve srovnání s vytápěním mají stroje v pneuservisu zanedbatelnou spotřebu. Ale řada provozoven si už stihla předělat plynové topení na jiné zdroje. Nejčastějším řešením je tepelné čerpadlo,“ vysvětluje Ferdus.
„Do systému dodáte elektrickou energii a získáte čtyřikrát více tepelné energie. Primárně jsou všechna tepelná čerpadla určena pro podlahová topení. Ale už to není podmínkou, protože v současné době se nabízí hodně typů čerpadel, která mají na výstupu teplotu topného média okolo sedmdesáti stupňů. Dají se proto použít i pro běžné topení pomocí radiátorů. Ve srovnání s cenou plynu se toto řešení vyplatí vždy. Mezi pneuservisy jsou ale velké rozdíly ve velikostech i v jejich provedení. Ti, kdo to dokázali, už také mají na střechách fotovoltaické elektrárny,“ říká Ferdus.
Zprovoznění soláru trvá měsíce
Cestou instalace fotovoltaiky na střechách se již před dvěma lety vydaly provozovny Pneu Šafránek. „Poslední servis, který takto předěláváme, je v Poděbradech. Tam se to trochu zadrhlo na tom, že nejsou součástky, papíry a všechno možné. Byla to dost dlouhá anabáze. Myslím tím i získání registrace u Energetického a regulačního úřadu. Není to jednoduché, zprovoznění některých elektráren se táhne měsíce. Do toho všeho se nám také měnily předpisy a zákony. Než jeden úředník zareaguje, tak druhý přepíše zákon. Šlo nám hlavně o výkupní ceny přebytků pro ČEZ. Pořád se měnily požadavky. Například také musíme mít všude jističe, které lze dálkově ovládat. Je to kvůli tomu, že kdyby slunce svítilo hodně intenzivně a v síti bylo příliš mnoho přebytků, tak celá může zkolabovat. Tento systém proto umí odpojovat jednotlivé dodavatele energie,“ vysvětluje Šafránek.
Karel Hanzelka, mluvčí společnosti Pražská energetika, která dodává energie po celé republice, připomíná, že hledat úspory je možné i tam, kde by to zdánlivě nikdo nečekal. „Většinou platí, že moderní spotřebiče mají nižší spotřebu než ty staré. Snad každý pneuservis má například lednici. Hodně je u ní možné snížit spotřebu jejím pravidelným odmrazováním. Dobré je samozřejmě optimalizovat způsob vytápění, nepřetápět,“ vysvětluje mluvčí PRE.
Pokud se provozovny ještě nestihly vybavit tepelnými čerpadly, tak jim hlavní ekonom z Trinity Bank Lukáš Kovanda radí netopit nebo topit méně. „Snížení teploty o jeden stupeň Celsia sníží spotřebu o šest procent,“ vysvětluje. Tento způsob ale podle Šafránka výhodný není. „Naši lidé musejí mít cit v rukou, aby mohli svou práci vykonávat dobře, což v chladu nejde,“ oponuje.
Řekli nám k tématu
Auto Skála Plzeň
„Drahé energie ani neřeším, protože ceny máme nastavené tak, že nám pokryjí náklady. Minulý rok jsme zdražili o dvacet procent. Přezutí auta se sedmnáctipalcovými koly u nás stojí osm set korun,“ vysvětlují v plzeňském Auto Skála.
Pneu-center Tomic, Kostelec nad Černými lesy
„Zatím máme na ceny energií fixaci do konce tohoto roku, takže se nás zdražování příliš nedotklo. Ale čekáme, co přijde příští rok,“ říká Pavla Tomicová z kosteleckého servisu. „V provozovně ale moc netopíme, takže způsobů, kde hledat úspory, mnoho není. Například do skladu jsme ale již v létě nainstalovali LED svícení, aby tam nebyly staré a neúsporné žárovky či zářivky. Do skladu se teď hodně chodí pro zákaznická kola, takže se tam svítí pořád,“ dodává Tomicová.
Pneuservis – rychloservis – Monika Asaadová, Krupka
„Výdaje na energie máme v paušálu a platíme je v nájmu, který je ve výši 13,5 tisíce, ale vyčkáváme, s čím přijde majitel areálu. Máme plynové topení na propan-butan, ale skoro netopíme. Žádné zaměstnance nemáme, proto nás ani netrápí rostoucí mzdové náklady. S podzimní sezónou jsme spokojeni a nemůžeme si stěžovat. Celoroční pneu jsme zatím neměli. Jen jeden zákazník tvrdil, že uvažuje o jejich koupi, a tomu jsem tento záměr rozmluvil,“ říká Radek Drexler z pneuservisu v Krupce.