Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 4 / 21 » Krize lodní dopravy neslábne. Přidávají se i další problémy ve výrobě a distribuci
Pro distributory pneumatik na dovozně orientovaných trzích, k nimž patří i Česko, je prudký nárůst nákladů na přepravu zboží nadále velkou bolestí. Světový index kontejnerů, který vypočítává analytická agentura Drewry na základě sazeb sedmi až devíti námořních přepravních společností na trasách mezi Asií, Evropou a Severní Amerikou, ukazuje, že strmý nárůst v posledním čtvrtletí roku 2020 se sice kolem Vánoc zastavil, ale cena zůstala následujících přibližně pět měsíců na maximech roku 20.
Od poloviny roku 2021 nastal další strmý nárůst, který eskaloval ceny opět na dvojnásobek a průměrných přibližně 12 000 dolarů za kontejner. To bylo šestkrát tolik než na konci roku 2019! Některé lodní společnosti, např. Maersk, vylepšily své vyhlídky hospodářských výsledků, což by mohlo vést k určitému zakonzervování cen za přepravu kontejnerů do konce roku. Vyhlídky na nějaké zásadnější snižování cen jsou však zatím nejsou. Důvodem je pokračující silná poptávka, doplňování skladů a problémy v přístavech a překladištích, které stále ovlivňuje pandemie. Nadále tak přetrvávají zácpy, zahuštění přístavů a dlouhé čekací lhůty.
Přepravce Maritime Cargo Services časopisu Tyres & Accessories vysvětlil: „Šedesát procent celosvětového zboží je přepravováno kontejnery a během pandemie průměrný počet kontejnerů, s nimiž se manipuluje v hlavních přístavech po celém světě, eskaloval. Velké americké, severoevropské a asijské přístavy zaznamenaly v první polovině roku 2021 ve srovnání s rokem 2020 nárůst o 10 až 70 procent.“
Nahromadění lodí čekajících na volné kotviště nepomohl ani nárůst objemů koncentrovanějších nákladů, které zase vedly jen k tomu, že plavidlo tráví v přístavu delší dobu. Společnost MCS poznamenala, že ve srovnání s evropskými přístavy jsou ty asijské při nakládce/vykládce kontejnerů z velkých plavidel velmi rychlé, v průměru trvá operace 27 sekund ve srovnání se 46 sekundami v severoevropských přístavech.
Ceny vstupů budou pod tlakem i napřesrok
V říjnové poznámce investora analytici společnosti Jefferies varovali, že ceny surovin potřebných k výrobě pneumatik dále porostou jak ve druhém pololetí 2021, tak i v prvním semestru roku příštího. Jak k tomuto závěru dospěli? Kromě měsíčních údajů od Michelinu (který je dlouhodobě považován za jakýsi barometr tržní poptávky) analyzovali vývoj cen surovin prostřednictvím indexu surovin JEF. Ten sleduje vážené průměry čtyř hlavních surovin, které se používají při výrobě pneumatik, jde o přírodní kaučuk (váha 22 %), butadien (26 %), ropa (17 %) a saze (15 %). Tyto suroviny dohromady představují přibližně 80 % surovinových nákladů na pneumatiky. Zářijový index meziročně vzrostl o 49 %, ale měsíčně jen o necelá tři procenta. Ukazuje to, že zatímco náklady na suroviny zůstávají vysoké, dynamika růstu se snižuje. Hlavní vliv na to mělo uvolnění u přírodního kaučuku a butadienu. Přitom právě butadien měl na meziroční růst indexu zásadní vliv (316 %), ropa vzrostla o 82 %, přírodní kaučuk o 20 % a saze o 33 %. Klouzavý průměr za posledních 12 měsíců vzrostl o 28 %. Vzhledem k tomu, že jak sazby za dopravu, tak náklady na suroviny zůstávají vysoké, je jediným logickým výsledkem další zvyšování cen, které trh s největší pravděpodobností přenese na spotřebitele. Analytici odhadují, že lepší předpoklady pro ospravedlnění cenového růstu před zákazníky mají prémiové pneumatiky a pneumatiky „středu“ s dobrým poměrem cena/výkon. Nyní je podle analytické společnosti ten nejlepší čas přestávat prodávat „cenu“ a začít upřednostňovat kvalitu. Prodejci budgetových pneumatik to budou mít zjevně těžší při obhajování růstu cen před svými zákazníky.
Další problém: magnézium
Řada evropských průmyslových sdružení včetně sdružení výrobců vozidel ACEA, sdružení výrobců kol EUWA a dalších vydalo naléhavou výzvu k akci kvůli bezprecedentnímu riziku odstavení evropských závodů v důsledku kritického krácení dodávek hořčíku z Číny.
Hořčík je klíčový a široce používaný materiál pro legování kovů. Legování je metalurgický postup zlepšování vlastností kovů či slitin kovů přidáním příměsí dalších látek – legur, legujících prvků. Asociace vyhlásily, že bez naléhavých opatření Evropské unie ohrožuje tento problém tisícovky podniků celé Evropě, jejich dodavatelské řetězce a miliony pracovních míst, která na nich závisejí.
Tento problém, vysvětlují asociace, pramení ze snahy čínské vlády omezit domácí spotřebu energie. To vedlo k úplnému zastavení nebo drastickému snížení těžby hořčíku od září 2021, což má za následek mezinárodní krizi dodávek nebývalého rozsahu. Evropská unie je z 95 procent svých potřeb hořčíku závislá na Číně, a proto jsou její průmyslová odvětví vyrábějící a využívající hliník, železo a ocel spolu s jejich dodavateli surovin zvláště postižena nedávným vývojem. Ceny hořčíku se letos zvýšily až sedminásobně, dodávají.
„Očekává se, že v Evropě dojdou zásoby hořčíku do konce listopadu a budou následovat odstávky výroby, zavírání podniků a související ztráty pracovních míst,“ zdůrazňují asociace. „Za tímto účelem námi zastoupená průmyslová odvětví společně vyzývají Evropskou komisi a národní vlády, aby urychleně pracovaly se svými čínskými protějšky na okamžitých opatřeních ke zmírnění krátkodobého kritického nedostatku této suroviny a také dlouhodobých dopadů dodávek na evropský průmysl.“