Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 4 / 20 » Střední třída žije, ale doba jí moc nenahrává

Střední třída žije, ale doba jí moc nenahrává

 
ilustracni

úterý, 1. prosince 2020

„Do příštího čísla připravujeme článek na téma oslabování tzv. střední třídy pneu osobních pneumatik – zejména tam, kde koncerny své značky „řídí“ v rámci multiznačkové politiky, a právě u těchto značek nyní zaznamenávají ústup. Koncerny, které multiznačkovou politiku nemají, se často vymezovaly právě do tohoto „zlatého středu“. Zhruba v tomto duchu jsme oslovili několik zástupců dovozců a velkoobchodu, aby se s vámi čtenáři – stejně jako koncoví prodejci na předchozích stranách – podělili o své názory a zkušenosti. Z odpovědí vyplývá, že problematika je mnohem komplexnější, než by se dalo vyjádřit jednou větou.

 

Michal Urbánek

generální ředitel
Tirex Tyre

Trend oslabování středových značek byl výrazný na jaře, to je naprostá pravda. My všechny středové značky neděláme, ale na těch našich, jako je Falken, Hankook atd., byla jarní sezona slabá. Ale v zimní sezoně to u nás určitě takto není, tady cítíme spíš propad budgetu, což potvrzuje celý velkoobchodní trh.

Obecněji, je tu silná cílová skupina – zvláště teď v období covidu – těch, kteří obouvají podlimitní pneu, jež by dřív vyhodili, což je zase informace z řad servisů, které zásobujeme. Děje se to i v Praze, kde bych to tolik nečekal. Otázka je, co bude během zimy dál, zda se uvolní restrikce a jestli se pojede vůbec na hory. Pokud se toto nestane, jsem přesvědčen, že tato relativně velká skupina řidičů to na těch podlimitních pneu vydrží do jara, a myslím si, že bude i nemálo těch, kteří na tom zůstanou až do další zimy, což s dojezdem koronaviru oslabí i jarní sezonu, nehledě na to, jestli půjde o budget, střed nebo premium. Toto vše závisí pochopitelně především i na počasí. Jestli bude taková mírná zima jako loni a hromada Čechů nepojede na hory ani tady, ani do Rakouska, nebo přes Rakousko do Itálie, tak se už nic významného na poli pneubyznysu určitě neodehraje. Mohu také říci, že se nenaplnily ani ty scénáře, kdy výrobci predikovali nedostatek zimních pneu kvůli výpadku a následnému posunu výroby při uzavření fabrik na jaře. Většina výrobců se najednou diví, že zboží je dost, naopak vznikají přebytky a už v tuto dobu extrémní tlak na cenu ve snaze to vůbec doprodat.

Vojtěch Gurin

Consumer Marketing Coordinator CZ/SK
Goodyear Czech s.r.o.

Pneumatiky střední třídy se možná netěší takové marketingové podpoře jako pneumatiky prémiových značek, ale to neznamená, že bychom byli svědky nějakého jejich ústupu. Naopak, v našem případě v této třídě vyrábíme stále více pneumatik větších rozměrů a pneumatik ve vyšším segmentu (UHP). To se týká například UHP pneumatik Fulda SportControl 2, Sava Intesna UHP 2 či Debica Presto UHP 2, které byly uvedeny nedávno a cílí právě na 16” a vyšší rozměry. Podobně je tomu i u letošních novinek v segmentu celoročních pneumatik koncernových značek Sava a Debica. Rozhodně už tedy neplatí pravidlo, že pneumatiky střední nebo budgetové třídy cílí jen na staré ojetiny a menší rozměry do 15”.

 

Zdeněk Vacl
marketing manager
Pirelli Tyre (Europe) S.A. Czech

Při pohledu na srovnání mimořádného roku 2020 s rokem předchozím se váha střední kategorie pneumatik na celém českém trhu nemění a představuje 15 % v rámci statistiky Europoolu. Tento obrázek je mírně zavádějící, protože nepokrývá výrobce, značky stojící mimo tento monitoring, včetně silných privátních značek. Mezi hlavní důvody vámi zmiňovaného oslabení patří snížení cenových rozdílů mezi kategoriemi, hlubší segmentování v rámci jedné značky, slabá diferenciace značek a jejich komunikace použití, vlastností a v neposlední řadě vliv krize, kdy zákazník mění své chování při výběru a polarizuje svůj postoj (nejdražší, nejlevější).

 

Vojtěch Schwangmaier
ředitel e-shopu Pneumatiky.cz

Obecně vzato lze říci, že u multibrandových koncernů střední třída opravdu oslabila. V současnosti totiž velké koncerny podporují v první řadě své prémiové značky, ať už z hlediska PR nebo marketingu. U značek střední třídy je tato podpora výrazně slabší. Jsou však i výjimky, protože některým značkám v této kategorii se i nadále daří. Hankook, který je hybatelem střední třídy, dokáže právě díky silnému marketingovému mixu i letos zdatně konkurovat prémiovým značkám. Meziročně u nás roste popularita výrobců Uniroyal a Firestone. Otázkou je, jak trh ovlivní postcovidová krize. Lze totiž očekávat výrazný přeliv zákazníků do ekonomické třídy kvůli finanční nejistotě i snížení příjmů. 

 

Petr Chvojka
marketing manažer/člen představenstva
GPD, a.s.

Nemyslím si, že se jedná úplně o ústup značek středního segmentu. Souhlasím s vaším úvodem. Stále se domnívám, že střední třída pneumatik má svůj prostor na trhu. Nicméně hlavně pro koncernové značky, kde střední třídu reprezentuje druhý, třetí brand výrobce, je cenová politika spojená s marketingem, image značky atd. celkem problematická. Každý výrobce potřebuje objem a marži. Ani jednoho se nedá plně docílit se značkou střední třídy, pokud k tomu dále vyrábíte budget (kde je ten objem) a prémiovou třídu (kde by měla být ta větší marže). V takovém případě potom přestává dávat smysl věnovat ekonomické, časové a výrobní kapacity značce mezi těmito póly. Pokud toto úsilí výrobce správně přeskupí mezi premium a budget, může být jeho výkon mnohem více efektivní.

To však obráceně může být prostor pro menší one-brand výrobce, kteří jsou schopni vymezit se a všechno své úsilí zaměřit na hlavní myšlenku „kvalita za příznivou cenu“. Střední segment vidím stále jako obrovskou obchodní příležitost pro lidi s obchodním duchem. Málokdy se stane, že značku středu budou vaši zákazníci poptávat masově sami. Pokud s ní však umíte dobře pracovat, dokáže vám dlouhodobě přinést větší ekonomickou stabilitu.

Celý článek si přečtěte v Pneu revue č. 4/2020

 
 

Související články

 
 

Komentáře k článku

 
 

Newsletter

Archiv

 

Reklama

MarketPoint

 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz