Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 4 / 20 » Radši nezabrušovat
Na podzim jsme zaznamenali hlasy, že na trhu se nyní poměrně často vyskytují pneumatiky, jejichž dodavatelé chtějí z nějakého důvodu zakrýt informace o původu zboží, obsažené v čárovém kódu. Kód je vybroušený, a tudíž nečitelný. I když se nejedná o vyloženě masový problém – někteří z námi oslovených prodejců o tom ještě neslyšeli – vyvolává řadu otázek. Mimo jiné – zda je jakýkoli zásah do integrity pneumatiky přípustný a jestli by nemohl mít vliv na případnou reklamaci.
„Vybroušený čárový kód jsme nezaznamenali, ani jsem o tom neslyšel,“ říká Michal Urbánek z velkoobchodu Tyrex Tire, a dodává: „Bude to asi tím, že 99 % zboží kupujeme od výrobců, a tam bych to určitě nečekal. Spíš bych čekal, že bude někdo brousit ,dotkyʻ. Většina výrobců stejně neposkytuje data z čárového kódu na patce ke skenování, takže ani moc nechápu, k čemu by to bylo dobré.“
Naopak Petr Chvojka z akciové společnosti GPD potvrzuje, že jeho obchodní partneři se s odstraněnými bar kódy setkali, i když ojediněle: „Po rychlé anketě mezi našimi obchodními zástupci a přes ně s našimi partnery jsme se s vybroušením čárového kódu setkali ojediněle. Vždy se jednalo o ,výhodnýʻ nákup ze zahraničí. Ten důvod je zcela zřejmý. Výrobci jsou dnes schopni v rámci kontroly své takzvané panevropské cenové politiky dešifrovat cestu pneumatik (zejména při destruktivní cenové nabídce jsou schopni zjistit, komu pneumatiku prodali jako prvnímu, ze které pochází země atd.). Pokud někdo kód vybrušuje, asi nemá zájem tuto cestu rozkrýt. To dává různé scénáře, proč tomu tak je – jaký je původ pneumatik, jaká je cena, jaký je dodavatel, atd., atd.? My prodáváme pneumatiky jedině s nevybroušeným kódem.“
Další názor do diskuze přinesl Vojtech Schwangmaier ze společnosti ONIO: „O rozšíření vybroušených čárových kódů jsme slyšeli. Vzniká v situacích, kdy se do Česka dostává zboží, které původně nebylo na náš trh určené. Kvůli vybroušení se pak nedá dohledat, odkud se pneumatiky do Česka dostaly. Osobní zkušenost s touto praktikou však naštěstí nemáme. Především díky přímému napojení na výrobce a spolupráci s ověřenými dodavateli, kde máme vždy jistotu, že zboží, které obdržíme, je určeno pro náš trh.“
Zdeněk Vacl ze společnosti Pirelli tento přístup rozhodně nevítá: „Tento postup odstraňování štítku z oblasti patky je velmi nezodpovědný, zaregistrovali jsme několik případů, na které nás upozornili naši partneři. Jen na dovysvětlenou, snahou je odstranit možnost dohledání distribuční cesty pneumatiky, protože štítek obsahuje informace od naskladnění ve výrobním skladu až po dodání k poslednímu článku distribučního řetězce.“
Celý článek si přečtěte v Pneu revue č. 4/2020