Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 4 / 20 » Magna Tyres v Česku napřímo
Přímých obchodních zastoupení pneumatikářských výrobců není v Česku tolik a obvykle tu reprezentují přední světové výrobce v mainstreamových segmentech. Nyní to už úplně neplatí. V České republice, konkrétně v Brně, nově sídlí přímé obchodní zastoupení nizozemské společnosti MAGNA TYRES, výrobce speciálních pneumatik pro rozmanité průmyslové využití. S ředitelem zastoupení Danielem Špačkem jsme hovořili o důvodech založení pobočky a cílech firmy.
Na trhu není mnoho zahraničních společností z pneu branže, které mají v Česku přímé obchodní zastoupení. Nedávno vznikla další z nich – Magna Tyres Czech s.r.o. Můžete přiblížit, co značka Magna Tyres ve světě pneumatik znamená?
Magna Tyres je výrobce speciálních pneu pro stavební a manipulační techniku původem z Nizozemska, který dodává svoje výrobky už do více než 130 zemí světa. Česká republika se stala 14. zemí, kde Magna Tyres otevřela přímé obchodní zastoupení značek MAGNA a naší ekonomické značky MTP, pod kterou nabízíme základní sortiment OTR a jeřábových pneumatik.
Jaká bude náplň činnosti české společnosti a bude působit čistě pro český trh, nebo i jako centrála pro další evropské trhy?
Ano, nejedná se pouze o zastoupení pro ČR, ale také pro Slovensko a v Maďarsko. I na těchto trzích už Magna samozřejmě působí, nicméně bychom rádi naši přítomnost zde ještě posílili.
Můžete přiblížit hlavní produkty Magna Tyres, které se u nás nabízejí, a v čem spatřujete jejich hlavní výhody oproti konkurenci?
Sami se vidíme jako kvalitativně srovnatelný konkurent prémiových výrobců, ovšem za lepších cenových podmínek. Což může znít jako běžná fráze, nicméně téměř všichni uživatelé, kteří naši značku v minulosti vyzkoušeli, se stali loajálními zákazníky značky Magna. Ta je nyní rovněž nejrychleji rostoucím výrobcem stavebních pneumatik na světě, rosteme v dodávkách nejen pro aftermarket, ale dodáváme rovněž pneu pro první výbavu mnoha významným výrobcům stavební techniky, jako je například Liebherr, Volvo aj.
Jak probíhá distribuce vašich pneumatik na českém trhu? Vstupujete přímo do obchodních vztahů, či preferujete spolupráci přes obchodní partnery?
Jakožto čistě obchodní firma přímo do obchodních vztahů nevstupujeme. Preferujeme spolupráci přes obchodní partnery, kteří dokážou nabídnout koncovému zákazníkovi kromě našich pneumatik rovněž kvalitní servis.
Jaká je vůbec historie značky Magna u nás? Jak dlouhou zde má tradici a co bylo motivací pro zřízení přímého zastoupení právě tady?
Magna působí na českém trhu od roku 2008, kdy naše pneumatiky přinesla na trh společnost Čemat, se kterou ostatně k oboustranné spokojenosti spolupracujeme dodnes. Naše pneumatiky využívají ke svojí velké spokojenosti desítky českých a slovenských zákazníků. Motivací ke zřízení přímého zastoupení je především podpora prodeje naší kompletní produktové řady, tedy kromě velkých OTR také pneumatik pro ostatní stavební techniku, a rovněž bychom rádi podpořili prodeje našich plnopryžových pneumatik, kde jsme schopni za výborných cenových podmínek nabídnout plnohodnotnou náhradu za prémiové pneu.
Vaší doménou jsou průmyslové pneumatiky pro nejrůznější aplikace – oblast, ve které se ne každý orientuje. Můžete přiblížit evropský trh s tímto segmentem, kdo udává tempo a jak je tato oblast citlivá na tržní výkyvy, které zažíváme právě nyní?
V naší branži není majoritní hráč, který by udával tempo, ať už v oblasti výzkumu či objemů prodeje. Prémioví výrobci realizují větší část prodejů pro první výbavu, v oblasti aftermarketu pak mají nezanedbatelný podíl různí výrobci převážně z Číny. Obecně lze v posledních letech pozorovat určitou konsolidaci trhu, kdy bývalí konkurenti spojují síly ve snaze dosáhnout určitých synergických efektů ve výzkumu, výrobě i prodeji. V ČR tak byl Mitas koupen koncernem Trelleborg, nedlouho poté pak Michelin koupil Camso.
Pneumatiky jsou vysoce technologickým produktem, ale v této souvislosti se spíše připomínají hlavně osobní, případně moderní radiální pneumatiky. Můžete nastínit technologický vývoj ve vašem segmentu – jaká jsou hlavní technologická „témata“ v segmentu průmyslových pneumatik?
Stavební pneu jako takové neprocházejí nějakým prudkým technologickým vývojem. Výrobci se samozřejmě snaží vylepšovat konstrukci, zvyšovat nosnost, odolnost a podobně, nicméně dnešní stavební pneumatika je hodně podobná té před deseti lety.
Vývoj pneumatik spíše následuje vývoj stavební techniky jako takové. Dnešní stroje jsou rychlejší, těžší a nesou větší zatížení než v minulosti. Na tento trend samozřejmě reagujeme a ve velmi blízké budoucnosti představíme několik nových radiálních pneumatik se zvýšenou odolností a ratingem ***.
Na středoevropských trzích se dá rovněž očekávat trend většího využívání plnopryžových pneumatik tak, jak to vidíme na západ od našich hranic. Speciálně u větších vozových parků s vícesměnným provozem se dá použitím plnopryžových plášťů i přes vyšší pořizovací cenu dosáhnout významných ročních úspor. Magna Tyres se svojí řadou plnopryžových pneumatik MA je na tento trend dobře připravena.
Jak vaše společnost řeší zpětný odběr pneumatik uvedených na český trh?
Jsme účastníky kolektivního systému sběrných míst ELTMA s nejširší sítí odběrových míst v České republice, takže naši zákazníci mají možnost odevzdat pneu dle jejich místních preferencí.
Můžete prozradit vaše nejbližší plány na následující měsíce? Jak odhadujete, že se bude trh ve vašem segmentu vyvíjet?
Rádi bychom posílili povědomí o značce zejména v oblasti manipulační techniky a pokud to situace dovolí, chtěli bychom se prezentovat na EXPu příští rok v Brně. Ohledně vývoje trhu zůstáváme mírně optimističtí, stavebnictví jako takové je obyčejně opožděno oproti vývoji ekonomiky zhruba o půl roku až rok, ale věříme v rychlé oživení trhu po případné stagnaci.