Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 4 / 19 » Velcí hráči tu musejí „bydlet“
Přímých obchodních zastoupení pneumatikářských výrobců je na trhu pouze několik, ale v součtu jsou zdaleka největší silou na trhu. Tím, že zde otevřeli filiálku s obvykle stoprocentní majetkovou účastí, deklarují význam českého trhu pro svůj obchod. Jejich role se s časem mění, změnily se i organizační struktury a „subordinace“ vůči vyšším řídícím celkům. S časem se měnila i velikost místních týmů, jednou směrem nahoru, jindy směrem dolů, kanceláře se stěhovaly z místa na místo. To hlavní však zůstalo: Přímá obchodní zastoupení jsou nejvyšší formou přítomnosti značky na našem trhu a ten také velmi silně ovlivňují.
Počet přímých obchodních zastoupení roste, ale velmi pomalu. Poté, co do země vstoupili „napřímo“ hlavní světoví výrobci jako Bridgestone, Continental, Goodyear, Michelin či Pirelli, kteří si rozdělují největší koláč trhu, moc prostoru již nezbývalo, neboť provozovat zastoupení je mimo jiné nákladné a vyžaduje určitý ekonomicky obhajitelný podíl. Dalším v řadě byl finský Nokian, který převzal po desetiletí úspěšně fungujícího soukromého dovozce. Ve třetí vlně přišli korejští výrobci, Hankook a Nexen. Co bude dál? Horkými kandidáty na rozšíření počtu přímých obchodních zastoupení by mohli být největší čínští výrobci, kteří jsou již napřímo etablováni na hlavních evropských trzích a není vyloučeno, že brzy dorazí i k nám. Rozhodně však růst zastoupení nebude nijak překotný a není vyloučeno, že některá z trhu naopak zmizí, jako se to nyní děje u řady automobilových značek, které se v poslední době složily pod křídla nadnárodních dealerů (např. PSA, Opel). Značky jako takové z trhu samozřejmě nezmizely, odešly jen jejich přímé obchodní pobočky.
Osobně se ale domnívám, že toto u pneumatikářských výrobců není na pořadu dne, protože jejich zastoupení v posledních letech výrazně zeštíhlela, konsolidovala se do menších struktur, a tudíž fungují efektivně. Toto vždy neplatilo u automobilek.
V tomto čísle jsme položili stejné otázky sedmi zástupcům „přímých“, abychom se dozvěděli, kde vidí především své role na současném trhu, v jaké situaci se nacházejí a jaké jsou jejich bezprostřední plány do budoucna. Anketa míří výlučně k obchodním aktivitám na českém trhu, i když samozřejmě organizační struktury a způsob fungování se dost často liší. Je třeba vzít v úvahu, že dva ze sedmi oslovených tu mají hned dva výrobní závody a tým pro „dovoz“ pneumatik na český trh je začleněn v rámci továren. V jiných případech plní tuzemská organizace i roli řídícího širšího regionu. Z toho je vidět, že Česká republika je pro výrobce pneumatik atraktivní destinací a významným trhem, což, doufejme, zůstane i v budoucnu.
Ilustr. foto