Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 4 / 19 » Pláště pro výkonné i běžné SUV od Nokianu
Finská společnost Nokian Tyres je známá především díky svým zimním pneumatikám, její aktuální úsilí se však stále více zaměřuje také na letní pláště. A zatímco své zimní pneumatiky ladí v podmínkách za polárním kruhem, pro vývoj letních pneumatik má novou základnu ve Španělsku. Ta bude v následujících letech oporou vývoje letních pneumatik značky Nokian. O zvýšené pozornosti v této oblasti svědčí i nejnovější letní přírůstky, SUV verze již známých a v řadě testů oceňovaných plášťů Powerproof a Wetproof.
Vozy kategorie SUV jsou stále oblíbenější a jejich uživatelé s nimi chtějí jezdit podobným stylem, jakým jezdí s běžnými vozy. Zvýšená hmotnost i těžiště tak přinášejí pro výrobce pneumatik nové výzvy v konstrukci plášťů určených právě pro tato vozidla. Nokian Tyres proto upravil konstrukci svých plášťů pro osobní vozy Powerproof a Wetproof tak, aby odpovídaly zvýšeným nárokům na přenos sil i odolnost při jízdě mimo zpevněné komunikace. Za tím účelem se v technologii nových SUV pneumatik objevuje novinka – zpevnění bočnic aramidovými vlákny. Uživatele na tuto skutečnost upozorňuje piktogram neprůstřelné vesty, kde se obdobná technologie aramidových vláken již léta uplatňuje. „Víme, že letní pneumatiky musí fungovat bezpečně a spolehlivě od prvních jarních dnů až po pozdní podzim. Při vývoji našich nových SUV produktů tedy byla věnována zvláštní pozornost jejich výkonům v každém počasí. Bočnice zesílené aramidem zaručují výjimečnou ochranu před výmoly, průpichy a průrazy,“ uvedl k tomu Jarno Röytiö, vývojový manažer Nokian Tyres.
Oba pláště se vyznačují stejně jako jejich konvenční příbuzní rozdělením dezénu běhounu na dvě zóny – vnitřní Safety Zone, která je navržena pro maximálně efektivní odvod vody, a vnější Power Zone, která je tužší a má za úkol přenos bočních sil. Směrem dovnitř, k Safety Zone, se tuhost postupně snižuje. V konstrukci těchto zón i v dalších aspektech se však oba pláště liší.
Pro větší bezpečnost je na běhounu obou nových pneumatik umístěn indikátor jízdní bezpečnosti (DSI – Driving Safety Indicator), který je patentem Nokianu. Dalším příspěvkem k bezpečnosti je informační pole na bočnici pneumatiky, do kterého je možné při výměně pneumatik zaznamenat správný tlak a pozici montáže. Doplňující prostor nabízí možnost – utahovací moment fixačních šroubů.
Nokian Powerproof SUV
Nová Powerproof SUV patří do kategorie Ultra High Performance (UHP) plášťů, je tedy určena zejména pro vysokovýkonná SUV. Koncept dvojí bezpečnostní zóny, převzatý z verze pro běžná osobní vozidla, zajišťuje, aby plocha pláště, která je v kontaktu s vozovkou, vedla za všech okolností přesně a poskytovala řidiči vysokou míru předvídatelnosti. Zmíněné funkční zóny na vnější a vnitřní straně pláště doplňují širší středové žebro a rozšířená vnější ramena. Drážkování (Siping) na vnitřních blocích dezénu zvyšuje komfort a snižuje opotřebení. Zároveň posilují odolnost vůči aquaplaningu díky rozšíření na konci a vroubkovaným stěnám. Tyto „přepadové“ drážky usnadňují obvod vody, široké a leštěné hlavní drážky jsou zase schopné efektivně pojmout vodu a zajistit tak trvalý styk povrchu pláště s vozovkou. Kromě předvídatelných reakcí tak poskytuje plášť Powerproof SUV také optimalizovanou přilnavost na mokru, která spadá do klasifikační třídy A.
Bloky dezénu jsou větší než u konvenčního pláště Powerproof, tyto pevné dezénové bloky ve spojení se zešikmenými drážkami odolávají i velkým bočním silám. Došlo také ke změně směsi tak, aby vyhovovala vyšší hmotnosti SUV. Ve zvýšené míře byly použity polymery a silika. Nová směs s názvem Dynamic Grip SUV zajišťuje vysokou přilnavost v širokém rozsahu teplot a také vysokou odolnost, kterou ještě zvyšují bočnice vyztužené aramidovými vlákny. Vícevrstvá stavba běhounu zároveň snižuje valivý odpor. „Dezén a stavba nám společně umožnily vytvořit kontaktní plochu, která zajišťuje logické a předvídatelné reakce a okamžitou zpětnou vazbu na řízení za deště i při slunečném počasí. Kontakt je ještě stabilnější a dynamičtější než dosud, což se projevuje ve vynikající přilnavosti a ještě větší odolnosti jak na dálnicích, tak na špatně udržovaných alpských silnicích,“ vysvětluje Jarno Röytiö. Nabídka rozměrů Nokian Powerproof SUV zahrnuje 29 verzí od 17 do 21 palců.
Nokian Wetproof SUV
Svou SUV verzi dostal také plášť Wetproof, který je určen pro malá a středně velká SUV. Jeho nejsilnější stránkou jsou vynikající brzdné vlastnosti na mokrém povrchu a vysoká odolnost vůči aquaplaningu. Díky tomu je snadno ovladatelná a pohodlná i v deštivých dnech. I zde je dezén rozdělen do dvou funkčních zón. Vnitřní bezpečnostní zóna má samoblokační koncept, který poskytuje oporu podélným žebrům a zároveň umožňuje efektivní odvod vody z běhounu. Responzivní lomené drážky v žebrech mají samoblokující efekt – působí vzájemně proti sobě v místě kontaktu pneumatiky s vozovkou a zvyšují tak jízdní stabilitu se zachováním maximální možné bezpečnosti na mokré vozovce. Pro co nejlepší odvod vody z běhounu mají boční drážky na vnitřní zóně trubkový tvar. Díky němu ukládají vodu z kontaktní plochy a urychlují její odtok. Odolnost proti aquaplaningu ještě zvyšují leštěné hlavní drážky.
Inovativní směs pryže s názvem Aqua Hybrid SUV je opět založena na vyspělých polymerech a silice, přičemž podporuje přilnavost pneumatiky na mokru a zároveň zajišťuje snížený valivý odpor. Další inovace zajistila snížení hlučnosti díky důlkům připomínajícím profil golfového míčku. Ty korigují proudění vzduchu, čímž zabraňují vzniku pískání a zároveň snižují odpor vzduchu, což přispívá k ochlazování povrchu pneumatiky a tím ke snížení míry opotřebení.
„Víme, že evropští řidiči obzvláště oceňují dobrou přilnavost jak na suchých, tak na mokrých vozovkách. Nokian Wetproof SUV nabízí ideální kombinaci jízdních vlastností na suchu i na mokru. Podařilo se nám výrazně zlepšit přilnavost na mokru a odolnost vůči aquaplaningu, takže můžeme nabídnout větší bezpečnost řidičům v deštivých jízdních podmínkách,“ vysvětluje Jarno Röytiö. Nokian Wetproof SUV pokrývá 27 rozměrů od 16 do 19 palců.
Celý článek si přečtěte v Pneu revue č. 4/2019