Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 4 / 18 » Začíná se i dnes
Marže na pneumatikách je kapitola sama o sobě, pneuservisní služby jen pozvolna poukazují na svou finanční hodnotu a nepříznivá situace na trhu práce také nepřeje podnikání. Přesto jsou společnosti, které svou podnikatelskou činnost rozšiřují o prodej pneumatik. Firma Dopravní společnost Kiepper mezi ně patří.
Marže na pneumatikách je kapitola sama o sobě, pneuservisní služby jen pozvolna poukazují na svou finanční hodnotu a nepříznivá situace na trhu práce také nepřeje podnikání. Přesto jsou společnosti, které svou podnikatelskou činnost rozšiřují o prodej pneumatik. Firma Dopravní společnost Kiepper mezi ně patří.
Součástí přirozeného vývoje firmy je snaha o ekonomické zefektivnění hlavní činnosti. V tomto duchu rozvoj dopravní společnosti k pneuservisním službám může mít svou logiku. Určitě se najdou hlasy tvrdící, že je možná další cesta, cesta outsourcingu správy pneuparku. Kterou cestou se dát, to si musí každý podnikatelský subjekt spočítat sám. Obě však ve firmě vyžadují kompetentního člověka, který se pneu problematikou bude zabývat. Dopravní společnost Kiepper na to má pana Karla Fojtů, který se v gumařině pohybuje patnáct let. Právě on mi poskytl svůj pohled na současný trh a možnosti, které poskytuje.
Sedm let na trase
Dopravní společnost Kiepper byla založena v roce 2011. Hlavním oborem její činnosti je poskytování dopravních služeb v oblasti tuzemské a mezinárodní přepravy volně ložených komodit s využitím návěsů WalkingFloor v rámci většiny evropských států. Pro své zákazníky zajišťuje přepravu vlastním vozovým parkem a auty smluvních partnerů, kteří využívají spedičních služeb firmy po celý rok.
Prodej pneu
Jak mi řekl Karel Fojtů, dopravní společnost rozšířila své portfolio poskytovaných služeb o prodej pneumatik od 1. ledna letošního roku. Dále ještě uvedl: „Obchodujeme pneumatiky motocyklové, dále na osobní vozidla, na dodávková a nákladní auta, samozřejmě i agro a OTR pneumatiky včetně disků.“ Jeden z faktorů, proč se společnost rozhodla rozvíjet tímto směrem, je na jedné straně dán již výše zmíněnou patnáctiletou profesní zkušeností pana Fojtů s touto činností, a na druhé straně ekonomickou výhodností dopadající i na vlastní správu pneumatik, ostatně jak padlo v rozhovoru: „Díky tomu, že jsme schopni si obhospodařovat vlastní vozový park a k tomu obchodujeme s pneumatikami, máme možnost si sáhnout i na lepší cenu pneumatik pro vlastní spotřebu.“
Budget vs. premium
Část rozhovoru jsme se věnovali roky diskutovanému tématu budget vs. premium. Poměr ceny a kvality uvedených skupin pneumatik je stále vděčným tématem. Karel Fojtů k tomu poznamenal: „Dříve se vyplatilo jezdit na budgetových pneumatikách, také je většina zákazníků požadovala. Dnes je to přesně naopak. O něco dražší pořizovací náklady prémiových pneumatik jsou kompenzovány jejich větším nájezdem.“ Je zajímavé sledovat, na jakých pneumatikách kdo jezdí a hlavně proč. Pan Fojtů se vcelku lakonicky v tomto směru vyjádřil slovy: „My jezdíme na pneumatikách Pirelli. S touto značkou jsem se před lety seznámil, oblíbil si ji a stále jsem s ní spokojen.“
Multi brand
Jedna strana mince je ta, která odráží osobní preference projevené vlastní spotřebou produktů určité značky, a druhou stranu tvoří obchodní strategie ve vztahu k zákazníkům. Karel Fojtů k tomu řekl: „My jsme nezávislá společnost. Pneumatiky nakupujeme převážně na evropském trhu. U nás nakupujeme jen okrajově, například značku Pirelli bereme od našeho domácího partnera. Zákazníkům dodáváme značky pneumatik na základě jejich osobních požadavků.“
Klientela
Povídat si o obchodě bez toho, aby došlo i na téma „naši zákazníci“, to by bylo jako si povídat o fotbale bez zhodnocení výkonu rozhodčího. Od Karla Fojtů jsem se dozvěděl: „Mezi naše klienty patří koncoví zákazníci, ale i ti firemní, například z řad dopravních a stavebních společností. V dnešní době je ta situace složitější v jedné věci, dříve se hodně plánovalo, nyní se nám zákazníci ozývají na základě okamžitých potřeb. Není to o tom, budu potřebovat pneumatiky, ale potřebuji pneumatiky. Nás to nutí držet větší skladové zásoby, přitom je to o to horší, že jednotlivých rozměrů na trhu přibývá, každé nové vozidlo je vybaveno pneumatikami v novém rozměru. Tento trend nám váže finanční kapitál do zásob.“
Trh
Trh s pneumatikami je jev rychle odrážející každou skutečnost, která má vliv na prodej pneumatik a na něj navazující prodej služeb. Od pana Fojtů jsem se k tomu dozvěděl: „Dnes se opět značná část firem vrací k tomu, že začíná investovat do nákupu kvalitnějších pneumatik, těch značkových. I díky daňové politice došlo k navýšení levných pneumatik dovážených z Asie, tudíž cenový rozdíl mezi prémiovým a budgetovým segmentem už není tak markantní. Pokud si někdo kalkuluje náklady na jednotlivý kilometr, tak už se mu opravdu dneska vyplatí zamyslet se a případně investovat do nákupu nějaké prémiovky.“ O vztahu firem ke správě pneumatik mi bylo panem Fojtů řečeno: „Je to otázka pohledu dané firmy k této problematice. Jsou firmy, které si hlídají každý korunový náklad, ale jsou i firmy, které nemají systémově řízenou nákladovost na jednotlivých vozidlech. Některé společnosti se tomu dokonce brání, moc nechápu proč. Dříve byly pneumatiky docela levné a byla jim dávána pozornost. Dnes je cena pneumatik podstatně vyšší a některé firmy se k této problematice chovají opravdu zvláštně. Možná je to dané i nedostatkem lidí na trhu práce. Důsledek je pak ten, že i když si řidič neplní své povinnosti, jak má, tak mu to zaměstnavatel pomalu nemůže ani vytknout, protože by mu řidič odešel.“
Zemědělská specifika
Pan Fojtů má i zkušenosti s obchodem agro pneumatik, které vyjádřil slovy: „Tady u nás na trhu je to záležitost velkých hráčů, kteří se podílejí na tvorbě tohoto byznysu. Máme tu nadnárodní i tuzemské společnosti, které drží soukromé zemědělce na své straně, někdy i barterovým obchodem. Podíl našeho prodeje je v tomto segmentu hodně malý.“
OTR
Skepsi v prodeji zemědělských pneumatik nahradila optimistická slova Karla Fojtů k OTR a EM pneumatikám: „U těchto pneumatik je ta situace na trhu zajímavější a veselejší. Hodně stavebních společností má vlastní strojový park, a rozhodování je tedy na nich. Poptávka je větší, nabídka také. Jsou společnosti, které ocení kvalitu pneumatik. Při prodeji je třeba zvolit vhodnou argumentaci a podat ji formou, kterou zákazník ocení nákupem.“
Kudy kam
Rozhovor s panem Fojtů jsme uzavřeli tématem rozvoje společnosti, k tomu mi bylo řečeno: „My se chceme posunout dopředu především v oblasti služeb. Zatím jsme se věnovali té obchodní části. Připravujeme se na nákup technologií, které nám umožní rozvinout služby nákladního a osobního servisu včetně oprav, abychom zákazníkům nabídli přidanou hodnotu v podobě práce.“