Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 4 / 18 » Konkurence na každém rohu
Olomouc je druhou největší památkovou rezervací v České republice, což jen dokládá její historický význam přesahující region.
Dva roky jsme jezdili po republice a díky lidem z místních pneuservisů jsme vám přibližovali specifika gumárenského trhu. Se seriálem Nástrahy velkoměsta jsme za tu dobu postupně navštívili Brno, Ostravu, Plzeň, Liberec, České Budějovice, Hradec Králové a Ústí nad Labem. V minulém čísle jste se tak mohli dočíst o společném jmenovateli, který trápí místní podnikatele v našem oboru, tentokrát jsou tím společným pojítkem nízké příjmy zákazníků pneuservisů. Dát dohromady takto koncipovaný cyklus je náročná práce, o to více nás těší váš zájem o něj. Na následujících stránkách máte možnost s námi navštívit historickou metropoli celé Moravy, centrum Olomouckého kraje, Olomouc.
KRÁTCE O OLOMOUCI
Kamenné nástroje nalezené na území města datují jeho osídlení do mladého paleolitu, tedy 40 000–10 000 let př. n. l. Olomouc je nejstarší trvale obydlené místo v České republice, v 6. století na jeho území přišli první Slované a založili zemědělskou osadu. V roce 1573 byla ve městě založena první univerzita na Moravě. Připojením okolních obcí v roce 1919 vznikla Velká Olomouc. K obnovení univerzity pod názvem Univerzita Palackého došlo v roce 1946. Město bylo zasaženo katastrofální povodní v roce 1997.
Olomouc je šestým nejlidnatějším městem ČR. Pro své historické bohatství je vyhledávaným centrem kultury a vzdělanosti, proslulo například pořádáním festivalů a konferencí. Město Olomouc má dlouholetou průmyslovou tradici sahající do 19. století.
„Specifika Olomouce – vždy se v té či oné oblasti najde někdo, kdo dělá buď za málo, nebo nějakým jiným způsobem ničí trh.“
Olomouc – poprvé
PNEU TOPKB s.r.o., společník firmy Tomáš Krutil
Do Olomouce jsem se snažil vypravit co nejdříve před začátkem sezóny, pak již mají gumaři plné ruce práce a na rozhovory jim nezbývá mnoho času. A tak jsem již 14. září krátce po půl osmé seděl v kanceláři Tomáše Krutila, který mi sdělil své zkušenosti s podnikáním v gumárenském oboru.
Počátky naší společnosti sahají do roku 1999, kdy jsem při studiích na vysoké škole začal vozit ojeté pneumatiky z Itálie. Asi v roce 2004 jsme toho se společníkem Petrem Bezděkem nechali a začali jsme již pouze prodávat protektory a nová kola.
Z hlediska obratu naší firmy tvoří pneuservisní služby hodně přes 90 %. Dále poskytujeme našim zákazníkům autoservisní služby, je to úplně jiná činnost, také jinak finančně ohodnocená. U pneuservisu dosahujeme zisků obratem s nízkou marží, u autoservisu je to přesně opačně, malý obrat s vysokou marží.
Naše zákaznická klientela, která je z více jak 90 % složená z firemních zákazníků, od nás vyžaduje autoservisní služby přesahující pouze takzvaný rychloservis, my jim rádi poskytujeme požadované služby v podobě generálky motoru, karosařiny a další.
Patříme do sítě Point S, začínáme tedy naší značkou Continental, děláme Goodyear, Yokohama, Pirelli, zákazníkům v podstatě dodáme značku pneumatik podle přání. Se sítí jsme spokojeni, patříme k jejím dlouholetým partnerům. Dokonce zasedáme i v její dozorčí radě, společně jsme za tu dobu odvedli kus práce, abychom naši pošramocenou pověst narovnali. Naši dodavatelé nás respektují, podařilo se nám zlepšit naši vyjednávací sílu. Dozorčí radu v Point S tvoří pět lidí a jednatel. Připravujeme strategii, kterým směrem se dáme, samozřejmě to nikdy není ideální ve smyslu, že bychom všichni měli stejný názor. Zasedáme jednou měsíčně v Novém Jičíně.
Se servisní technikou jsme začínali u TG pneu na značce Sice, nyní jsme si zakoupili robota na velká kola od firmy Hunter. Techniku měníme, až doslouží.
My jsme si vždy zakládali na nějaké kvalitě, cena nebyla rozhodující. Byli jsme v Olomouci první, kteří zhruba před sedmi lety razantně zdražili servisní úkony. Odešli nám zákazníci výrazně orientovaní na cenu a zůstali ti, kteří při výběru dodavatele preferují i další parametry služeb. Zůstaly nám převážně firmy a my jsme vlastně zjistili, že nám firma dá 15, 20, 50, 100 vozových jednotek, pro nás je to jednodušší práce než se věnovat jednotlivcům. Většina firem má u nás uskladněné pneumatiky a my i díky tomu víme, co budou potřebovat. Na základě toho jsme schopni dělat předobjednávky. Ubylo nám domlouvání se s jednotlivci a přibylo jednání s firmami, jehož závěrem je dohoda zahrnující správu určité množiny aut.
Specifika Olomouce – vždy se v té či oné oblasti najde někdo, kdo dělá buď za málo, nebo nějakým jiným způsobem ničí trh. Internetu se neubráníme, pro nás je v současnosti spásou, že dopravci pneumatiky nechtějí vozit a tuto službu zdražují. Řeknu rovnou, že internetová cena nás až tak nezajímá, protože my za ni tady prodáváme. Ten trh došel do takového bodu, že zákazník u mě možná tu gumu koupí o 20 či 50 Kč dráž, ale nemusí čekat v určitý čas na dopravce, aby si od něho ty pneumatiky někde před panelákem převzal. Opravdu si ceny hlídáme tak, abychom v tlaku na cenu pneumatik obstáli, musíme to prostě dohnat množstvím prodaných kusů, abychom z toho mohli žít.
Specifikum hanáckého zákazníka vychází z jeho neochoty utrácet, soused tady sousedovi závidí, že si vypěstoval o tři čtyři brambory víc než on, tak to tady prostě je.
Určitě i v dnešní době lze firmu rozvíjet, dá se to zvětšovat. My děláme pneuservis všeho, prodáme od pásu na bagr až po to nejmenší kolečko na rudl. V současnosti stavíme sklad na uloženky. Budovu, ve které nyní máme dvě třetiny skladu, budeme využívat pouze pro účely autoservisu.
„Nyní je v Olomouci, stotisícovém městě, 76 prodejců pneumatik a pneuservisů, mezi ně počítám i prodejce aut.“
Celý článek z cyklu Nástrahy velkoměsta si přečtěte v Pneu revue č. 4/2018.