Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 4 / 17 » Harvestorové odpoledne
V okrajovém, ale výnosném segmentu si Nokian počíná velmi zdatně. Společnost Nokian Heavy Tyres představila své aktivity v západočeské Plané, kde provozuje servisní středisko její významný odběratel – společnost Merimex.
Nokian Heavy Tyres je nikoli nevýznamnou dceřinou společností finského výrobce, která se specializuje na „velká kola“ – pneumatiky pro lesní stroje, stavební stroje, zemědělské pneumatiky, pneumatiky pro důlní a přístavní techniku a v neposlední řadě i pro vojenské speciály.
Nejvýznamnější položkou v portfoliu jsou pneumatiky pro lesnictví – stroje pro těžbu, tzv. harvestory, a stroje pro svoz vytěženého dřeva, tzv. vyvážečky. Pneumatiky Nokian mají v tomto segmentu celosvětově nejvyšší podíl – kolem 35 %. Ještě výraznější je pak zastoupení Nokianu v první výbavě – např. u značky John Deere je v sektoru lesních strojů podíl Nokianu 96 %!
Speciály do lesa
Miroslav Štádler, který zastupuje Nokian Heavy Tyres v Česku a na dalších šesti trzích, má hluboké znalosti o „svých“ produktech a přesvědčil nás, že pneumatiky pro lesní těžbu jsou dnes vysoce technologicky vyspělé. Pneumatiky Nokian se vyznačují robustností a odolností proti všem nástrahám lesního terénu; současně se od nich očekává účinný záběr, ovšem při šetrnosti k půdě a porostům. A samozřejmě dlouhá životnost. Každý výpadek stroje z důvodu defektu pneumatiky znamená pro těžební firmy nenahraditelné ztráty. Na první pohled je jasné, že řada z těchto požadavků je přímo protichůdných. Úkolem vývojářů je všechny tyto proměnné ideálně skloubit a vyvážit, stejně jako u všech ostatních segmentů pneumatik.
Ovšem dilema, zda vzít prémiovou značku, jako je Nokian, nebo produkt, který konkuruje především cenou a je jich na trhu dnes nepřeberné množství, existuje pochopitelně i tady. Jak poznamenal Miroslav Štádler, firmy za to nelze kritizovat, protože udržitelné cash flow si někdy prostě vyžaduje sáhnout po levném výrobku.
Pneumatiky harvestorů mají diagonální konstrukci, klasický šípový dezén (i když Nokian dodává ještě jeden, který nazývá „hokejka“ ) a jsou dušové. Plní se solankou, roztokem soli a vody, to aby se zvýšil tlak na půdu a přitom se zbytečně nezatěžoval vlastní stroj. Je to nutné, protože harvestor je poměrně úzký, hlavice má dosah deset metrů a hmotnost i přes jednu tunu. Vydrží v průměru šest let, neboli 2,5 až tři tisíce motohodin. Vůbec nejdelší životnost byla prokázána v rámci jedné soutěže organizované ve Finsku – na vítězném stroji pneumatiky „odkroutily“ neuvěřitelných 25 000 motohodin. Vezmeme li v úvahu, že v Česku funguje kolem 1000 těchto strojů (včetně vyvážeček a tzv. SLKT – speciálních lesních kolových traktorů), nejedná se o velké objemy. Ovšem cena jedné harvestorové pneumatiky je poměrně vysoká (40 – 150 tisíc) a ziskovost je v tomto segmentu úplně jinde než třeba u osobních pneumatik. V souhrnu je to velmi zajímavý byznys.
Celý článek si přečtěte v Pneu revue č. 4/2017