Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 4 / 16 » Obrat stagnuje - Ale není důvod ke smutku
Podle studie vývoje trhu dodavatelů do automobilového průmyslu, kterou realizovala společnost Lazard – Roland Berger, zpomaluje a možná bychom mohli říci stagnuje růst obratu, ale naopak roste ziskovost.
Celosvětová síť dodavatelů do automobilového průmyslu vykázala v roce 2015 dosažení rekordní hodnoty marže EBIT (výsledek před zdaněním a úroky) ve výši 7,4 %, což může na první pohled vypadat, že to byl pro ně ekonomicky dobrý rok. Současně s rostoucí mírou ziskovosti se však výrazně zpomalil růst obratu. Vedle skutečného ochlazení trhu v roce 2016 stojí za snížením obratu z velké části interní příčiny na straně dodavatelů, což dokládá studie „Global Automotive Supplier Study 2016“, kterou realizovaly společnosti Lazard a Roland Berger.
V rámci studie byla analyzována zdrojová data, získaná z celého světa od více jak 600 dodavatelů do automobilového průmyslu, aby mohl být objektivně posouzen současný stav, trendy vývoje a požadavky branže pro další rozvoj. Toto dodavatelské odvětví průmyslu, vykazující od roku 2010 kontinuální růst, se přesto pomalu zastavuje. Meziroční růst obratů je na nejnižší hodnotě za posledních sedm let a u více produktových segmentů spadla ziskovost lehce pod hodnoty roku 2014.
„Když se podíváte na rekordní míru ziskovosti v roce 2015, může se ekonomická situace mezinárodní sítě dodavatelů jevit na první pohled jako velmi dobrá,“ říká Felix Mooge, partner společnosti Roland Berger, a dodává: „Tendence vývoje obratu v segmentu trhu, jehož vývoj je klesající, je přirozený. V nejbližší době však celou branži čekají revoluční změny v oblasti technologií a nových konceptů mobility.“ Podle realizovaného průzkumu bude předpokládaný meziroční růst této branže ležet někde okolo 2 %. „Aby dodavatelé mohli své obchodní marže udržet na stejné úrovni anebo je naopak rozvíjet, musí zohledňovat řadu jiných faktorů. Musí být připraveni na makroekonomické turbulentní prostředí, které může vést i k náhlému a krátkodobému poklesu poptávky,“ říká Christof Söndermann, ředitel agentury Lazard. Při stagnujícím čínském trhu patří dvoumístné hodnoty růstu k minulosti. Oživení brazilského a ruského trhu je mimo jiné v krátkodobém horizontu také velkou otázkou a současně lze jenom spekulovat o tom, co způsobí Brexit evropskému trhu.
Celý článek si můžet přečíst v aktuálním vydání Pneu revue 4/2016.