Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 4 / 15 » Что это такое, Barum?

Что это такое, Barum?

 
Barum

pátek, 27. listopadu 2015

Kdysi mi dobrý známý z Barumu vyprávěl, jak před mnoha lety postavili stánek na výstavě v Moskvě a jak k nim přišel jeden z prvních návštěvníků a zeptal se (foneticky): Što éto takoje, Váčit? Nikoho do té doby nenapadlo, jak mohou Rusové číst slovo Barum. Tak zde je tedy stručná odpověď na tuto otázku v češtině.

 

1932 Baťa lisuje první pneumatiku
Ve dvacátých letech si firma Baťa budovala pozici jednoho z největších světových výrobců obuvi. V roce 1929 proběhla tiskem zpráva, že se vedení podniku rozhodlo obouvat kromě lidí také automobily, motoristická veřejnost s napětím očekávala uvedení baťovek na trh.

V roce 1932 pak byly vyrobeny první vysokotlaké nákladní pneumatiky. Továrník Tomáš Baťa natolik důvěřoval svým zaměstnancům, že se pneumatiky rozhodl otestovat na svém vlastním voze značky Lincoln. Ihned po návratu z první cesty nařídil výrobu nejběžnějšího osobního rozměru 5,50 x 18. Už v roce 1933 bylo ve „městě obuvi“ vyrobeno kolem 68 000 kusů pneumatik.

Druhá světová válka způsobila u firmy Baťa mnoho zásadních organizačních změn. Výroba zde probíhala tajně za zpřísněných podmínek. 20. listopadu 1944 pak bylo svrženo přibližně 200 pum, které zasáhly tovární areál. Mnoho budov bylo poškozeno, několik zničeno úplně.

1945 Znárodněný podnik Svit v Gottwaldově
Již v květnu roku 1945 byla rozhodnutím Místního národního výboru ve Zlíně zavedena národní správa v akciové společnosti Baťa a po podepsání dekretů prezidenta republiky přešel znárodněný majetek Baťovy rodiny do rukou státu jako národní podnik Baťa. Stavitelé, obchodníci, dokonce ani lékaři nemohli využívat svých vozidel kvůli špatné distribuci, která způsobila, že v říjnu 1946 se ve skladech Baťových závodů nacházely nikým nevyužité pneumatiky v hodnotě 20 miliónů Kč. Reakcí na to byl návrh na zřízení organizace, jejímž úkolem by bylo zajišťovat společnou distribuci československých pneumatik a dalších pryžových výrobků. Návrh byl roku 1947 odsouhlasen vedoucími činiteli zainteresovaných národních podniků Baťa, Rubena a Mitas. Z počátečních písmen jednotlivých firem vznikla obchodní značka BARUM, pod kterou byly v následujících čtyřiceti letech prodávány všechny gumárenské výrobky v ČSR.

1949 Gottwaldov a Svit
Zlín se k 1. lednu 1949 přejmenoval na Gottwaldov a po vzoru slavného Stalingradu se měl stát symbolem socialismu. Jméno Baťa muselo po roce 1948 z veřejného i obchodního života ihned vymizet. Ke stejnému dni, kdy bylo přejmenováno město Zlín, se národní podnik Baťa oficiálně přejmenoval na národní podnik Svit a v roce 1953 výroba pneumatik a dalších gumových výrobků přešla pod národní podnik Rudý říjen. V roce 1963 bylo definitivně rozhodnuto o výstavbě nové pneumatikárny v Kučovaninách. V plánu bylo vytvořit jeden z největších a nejmodernějších závodů ve střední Evropě s roční výrobní kapacitou více než 2,5 miliónu pneumatik. Podobně rozlehlá stavba neměla v tehdejším Československu obdoby.

1972 Zahájení výroby v Otrokovicích  
Ve středu 3. května 1972 se do Otrokovic sjeli nejvyšší představitelé státu a komunistické strany v čele s Gustávem Husákem, aby slavnostně ve zbrusu nové otrokovické továrně spustili provoz. Výrobní program národního podniku Rudý říjen se po otevření pneumatikárny orientoval především na produkci plášťů pro osobní automobily, nákladní automobily a traktory. Generálnímu ředitelství Českých závodů gumárenských a plastikářských byl kromě dalších šestnácti národních či obchodních podniků podřízen taktéž národní podnik Rudý říjen. Výrobní hospodářská jednotka ČZGP, Gottwaldov byla rozhodnutím ministra průmyslu zrušena až ke dni 30. června 1989 a místo ní byl založen státní podnik Barum se sídlem v Gottwaldově.

1992 Fúze se společností Continental
Pátkem 1. června 1990 vznikl státní podnik Barum, Otrokovice, 30. listopadu 1990 byl pak tento státní podnik zrušen a od 1. prosince 1990 byla zřízena akciová společnost Barum Otrokovice.

Počátkem devadesátých let bylo vedení podniku Barum osloveno představiteli švýcarské firmy Maloya za účelem prozkoumání možnosti případné spolupráce. Maloya se rozhodla spojit s vytipovanými východními podniky, do nichž by zčásti přesunula svou výrobu, a tím snížila produkční náklady. V roce 1991 byla podepsána patřičná dohoda a v Otrokovicích se začalo vyrábět švýcarské zboží. V letech 1990 a 1991 však probíhala jednání s německým Continentalem, který projevil nejvážnější zájem o nalezení společné řeči v otázce případné kooperace. V roce 1991 byla Ministerstvem průmyslu České republiky a společnostmi Barum, Mitas a Motokov založena akciová společnost Barum Holding. 21. prosince 1992 byly podepsány závěrečné dokumenty o založení společného podniku Barum Continental, spol. s r. o. Ve stejný den byly taktéž podepsány dokumenty o odpovědnosti podniku a vlády za případné škody na životním prostředí. Od 1. března 1993 začala fungovat zbrusu nová obchodní společnost s názvem Barum Continental, spol. s r. o. Otrokovice.

Současnost
Nyní se společnost přejmenovala na Continental Barum, spol. s r. o. a s přibližně stejným počtem zaměstnanců jako na počátku devadesátých let vyrábí ročně přes 20 miliónů pneumatik. V roce 1992 to potom bylo pouhých 2,6 milionu. Dnes tedy Barum vyrábí s přibližně osmkrát vyšší efektivitou ve srovnání s novodobými počátky soužití s Continentalem. Výrobní závod v Otrokovicích je svou roční produkcí nejen největším závodem v celé skupině Continental, ale s největší pravděpodobností největším evropským pneumatikářským závodem. Je dobré také vědět, že v roce 1871 v Hannoveru založená společnost Continental dnes v pěti divizích Chassis & Safety, Interior, Powertrain, Tire a ContiTech vytváří s 208 000 zaměstnanci v 53 zemích roční obrat 34,5 miliardy Euro. Výroba pneumatik, kam patří značky Continental, Uniroyal, Semperit, Barum, General Tire, Viking, Gislaved, Mabor a Sportiva, pak generuje zhruba třetinu celkového obratu koncernu. Lze tedy říci, že původně český Barum se řadou dobrých historických rozhodnutí stal moderní silnou společností, která nejen přináší automobilistům patriotům kvalitní produkt, ale zásadně pozitivně ovlivňuje ekonomický život zlínského regionu.

 

 

 
 

Související články

 
 

Komentáře k článku

 
 

Newsletter

Archiv

 

Reklama

MarketPoint

 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz