Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 4 / 14 » Levné pneumatiky. Vyplatí se?
Časopis Auto Motor und Sport před časem porovnával brzdné dráhy vozu na prémiových a levných pneumatikách. V objektivním měření se ukázalo, že při brzdění ze 100 km/h na nulu činil rozdíl v brzdné dráze na mokru 9,5 m. V procentuálním vyjádření byly výsledky levné neznačkové pneumatiky o 20 % horší.
Rozdíl deseti metrů si každý dovede představit. Ještě názornější je však porovnání zbytkových rychlostí. Takto porovnával kvalitní a levné letní pneumatiky institut GTÜ (Gesellschaft für Technische Überwachung). Referenční značková pneumatika dokázala přenést brzdnou sílu na necelých 50 metrech. Nejlepší „levná“ pneumatika k tomu potřebovala o více než šest metrů navíc. Zbytková rychlost v bodě, kdy by vůz na značkových pneumatikách již stál, by v případě levného „premianta“ činila ještě přes 33 km/h. V případě nejhorší z levných pneumatik činil rozdíl v brzdné dráze alarmujících 12 metrů a zbytková rychlost 44 km/h. Tedy taková, která má v případě srážky s chodcem čí cyklistou zpravidla fatální následky.
Levnější, ale zas ne o tolik
V testu GTÜ posloužila jako referenční prémiová pneumatika značka Dunlop. Zadali jsem si v internetovém vyhledávači pneumatiku Riken Maystorm v rozměru 195/65 R 15 91 H a zjistili, že cena osciluje kolem 1000 Kč vč. DPH za kus. Nejlevnější nabídka byla za 976 Kč, ta nedraží pak kolem 1100 Kč. U pneumatiky obdobného rozměru, ale prémiové kvality – konkrétně Dunlop SP Sport BlueResponse – byla nejlevnější nabídka za přibližně 1200 Kč a nejdražší za 1700 Kč. Rozdíl mezi horní cenovou hladinou levné pneumatiky a spodní cenovou hladinou prémiové pneumatiky byl prakticky marginální. Průměrný cenový rozdíl bude zřejmě oscilovat někde kolem 1/3 – o tolik více bude stát Dunlop, a naopak.
Vítěz letošního testu zimních pneumatik ADAC v rozměru 175/65 R 14T je Continental WinterContact TS 850, zatímco jedním ze dvou „propadlých“ dezénů je poněkud překvapivě Cooper WeatherMaster–SA2. ADAC udává u Continentalu cenu 45 – 85 eur, u Cooperu pak 37 – 69 eur. Spodní cenová hranice vítěze testu a horní cenová hranice „propadlíka“ se i zde téměř potkávají. V českém e-shopu se ve druhé polovině října první nabízela za 1383 Kč a druhá za 1156 Kč, tedy s rozdílem pouhých 227 Kč za kus, potažmo necelých 20 %. Rozdíl 900 Kč za sadu však nejednoho zákazníka jistě přivede k levnější alternativě – jenže v tomto případě bude rozdíl ve výkonu takřka astronomický.
Takže vlastně drahé
Rozdíly se netýkají pouze brzdné dráhy. V testu GTÜ se porovnávala i odolnost proti aquaplaningu. Zatímco referenční pneumatika držela při rychlosti 80 km/h bezpečně stopu a zůstávala v kontaktu s vozovkou, levné pneumatiky nebezpečně „plavaly“ a podkluzovaly. Nejhorší zaostávaly za nejlepšími o masivních 56 %! Stejně to dopadlo i v handlingovém testu na mokru.
Závěr? Levné pneumatiky jsou překvapivě drahé, a to nejenom v relativním vyjádření (cena versus kvalita), ale vlastně i absolutně. Představa, že dáváte ve 14palcovém rozměru 4000 Kč za sadu, která splňuje očekávané užitné vlastnosti pneumatiky jen velmi přibližně, je docela tristní. Ještě hroší než u letních je situace u zimních pneumatik. Zde často platí, že deklarované zimní pneumatiky vlastně zimními pneumatikami ani nejsou. Vlastnosti jsou dílem náhody – tu s lepším, tu s horším výsledkem. A nic na tom nezmění ani skutečnost, že dané výrobky mohou splňovat evropskou homologaci a mít slušné štítkové ohodnocení. A to jsme se ani nedostali k životnosti a kilometrovému proběhu, kde příznivce levného řešení dále ztrácí.
Celý článek si přečtěte v Pneu revue č. 4/2014