Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 4 / 13 » Životní cyklus pneumatik podle Continentalu
Nový provoz společnosti Continental umístěný přímo v jejím srdci v Hannoveru – Stöckenu sice není velký co do výrobní kapacity či počtu zaměstnanců, ale pro firmu má mimořádný význam. Svědčí o tom i přítomnost nejvyššího vedení společnosti, zástupců města i dolnosaské vlády při jeho otevření v listopadu letošního roku. Je to totiž poprvé, kdy nějaký výrobce pneumatik spojil „pod jednu střechu“ výrobu pneumatik, jejich protektorování, využití odpadu i vědecko – výzkumnou činnost.
ContiLifeCycle, neboli životní cyklus pneumatik v pojetí značky Continental, je současně jakousi pokusnou laboratoří, která má za cíl otestovat možnosti propojení výroby nových pneumatik s procesy, které se vážou k jejich ekologické obnově při maximálně efektivním využití odpadu. Ne že by tyto procesy výrobci dosud neřešili, ale zde se tak poprvé děje systémově a propojeně, při bezprostřední blízkosti jednotlivých provozů. K tomu všemu vytvořil Continental v rámci tamního oddělení R&D speciální vědecké pracoviště sytému ContiLifeCycle, které má za úkol integrovat i výzkumnou práci na tomto poli. Jako praktický přínos pro každodenní komunikaci i jako symbolický počin sbližování jednotlivých fází cyklu Continental propojil pracoviště R&D pomocí proskleného mostu, který dodává celému kampusu moderní a dynamický vzhled.
Druhý život ponovu
Není to tak dávno, co přední výrobci pneumatik začali klást větší důraz na druhý či třetí život pneumatik. Důvody jsou především ekonomické. Kostra prémiové značky je dnes po prvním opotřebení něco jako dobře zajeté auto, může dále sloužit a polykat další tisíce a desetitisíce kilometrů. Samozřejmě za předpokladu, že je kvalitní, dobře prověřená a dostane ji ke zpracování do rukou opravdový profesionál. Výrobci pneumatik si potenciál svých kvalitních koster často nechávali proplouvat mezi prsty, což se nyní mění. Nejen Continental, ale i jeho konkurenti se snaží uplatňovat větší vliv na hospodaření s kostrami, vývoj směsí, protektorovací technologie, výrobní postupy, prostě na celý životní cyklus pneumatik. Mezistupněm na této cestě byla spolupráce s prověřenými, kvalifikovanými, ale stále nezávislými firmami, které na zakázku toho kterého výrobce a pod jeho kontrolou značkové protektorování zajišťovali. Dnes již nezřídka – a Continental je příkladem – otevírají vlastní protektorovací provozy. A všichni deklarují stejný cíl – dosáhnout u svých protektorů identických vlastností, jako mají nové pneumatiky. K tomu je však zapotřebí, aby týmy vývojářů nových pneumatik a protektorovacích materiálů nepracovaly odděleně. Aby se na protektory bralo ohled již při vývoji nových dezénů. Aby se už při vývoji směsí myslelo na možnosti recyklace na co možná nejvyšším technologickém stupni využití, tedy vracení recyklátu do procesu výroby nových pneumatik.
K tomu je však zapotřebí všechny stupně koloběhu pneumatik integrovat. To udělal Continental jako první. Výrobou protektorovaných pneumatik, jež jsou na srovnatelné úrovni jako nové, se společnosti Continental podařil strategický krok, jenž ohlašuje novou éru v rámci podnikání typu LifeCycle. „Když jsme tento projekt zahájili, naším cílem bylo přiblížit řešení LifeCycle k výrobě nových pneumatik. Během méně než 18 měsíců jsme naplánovali a vystavěli závod, který nejenže přinesl řešení všeho potřebného, ale dokonce posunul původně vytyčené hranice ještě dál. Do závodu LifeCycle jsme vložili veškeré naše znalosti z oblasti konstrukce a výroby pneumatik a dosáhli tak nové úrovně ve smyslu výkonu a vlastností produktu,“ shrnul význam nového závodu Nikolai Setzer, člen výkonné rady a ředitel divize pneumatik společnosti Continental.
První vlaštovka, možná přijdou další
Továrna ContiLifeCycle ve Stöckenu je unikátní tím, že vyrostla v těsném sousedství továrny na výrobu nových pneumatik a centra výzkumu a vývoje. Taková kombinace se zřejmě hned tak nezdaří, ale spojit protektorovnu s výrobním závodem a provozem na recyklaci odpadu je jednou z cest dalšího rozvoje systému ContiLifeCycle. Mimo Evropu má Continental protektorovací provozy také v Jižní Americe (Ekvádor a Mexiko) a v Malajsii. „Závod ContiLife pro nás slouží jako rozvojové centrum pro naše podnikání LifeCyle ve světě. Náš jedinečný tým skládající se z oddělení výzkumu a vývoje, výroby, inženýrinku a řízení kvality zde ve Stöckenu vyvíjí a vylepšuje řešení pro další LifeCycle centra, jež se nachází v Petaling Jaya v Malajsii, Cuenca v Ekvádoru a v mexické Morelii. Dále jsme na místě založili školicí zařízení nazvané ContiLifeCycle Akademie. Zařízení je určeno jak pro interní, tak externí zaměstnance a věnuje se nejrůznějším tématům, jež se týkají protektorování,“ upřesňuje Andreas Esser, ředitel obchodní jednotky komerčních pneumatik pro vozidla společnosti Continental.
V protektorovně jako v nemocnici
Málokdy se poštěstí vidět gumárenský provoz ještě před nájezdem výroby. Když se zvedla opona, chránící továrnu před zraky účastníků inaugurace, celý prostor spíše připomínal nemocnici nebo pracoviště NASA. To se však brzy změní. Provoz počítá s roční výrobou 180 000 naprotektorovaných pneumatik, z toho 150 000 systémem ContiRe (teplé protektorování) a zbytek pomocí běhounů ContiTread. Naše prohlídka začíná skladem koster s kapacitou až 16 000 kusů. Odtud každá kostra putuje do přípravy, kde je elektronicky zaevidována a obdrží čárový kód, sloužící k její rychlé a přesné identifikaci v jakékoli fázi výrobního procesu. Následuje důkladná prověrka kvality kostry, jednak formou vizuální kontroly, jednak pomocí shearografie. V další fázi kostry putují k automatickým drásacím strojům, na nichž se kostry zbavují zbytkového běhounu. Odtud jsme absolvovali malou odbočku do recyklačního provozu. Granulát putuje od drásaček v objemných vacích právě sem, kde se čistí, granuluje a mísí s různými chemickými látkami do homogenní substance, která se přidává do směsi pro výrobu nových pneumatik.
Celý článek si přečtěte v Pneu revue č. 4 / 2013