Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 4 / 13 » Silný tým bude ještě silnější
Pirelli i nadále spoléhá na prémiový segment, sepjetí s první výbavou a pevné vztahy s odbornými prodejci Značka Pirelli vstoupila na trhy České a Slovenské republiky formou přímého zastoupení jako poslední z první pětky prémiových výrobců, nicméně i tak to již bude neuvěřitelných sedmnáct let. Po celou tuto dobu Pneu revue aktivity Pirelli monitorovala, mimo jiné prostřednictvím pravidelných rozhovorů s výhradními zástupci. Pirelli drží v tomto směru jeden unikát.
Ředitel českého zastoupení Pirelli Jan Mulač s námi hovořil už v roce 1997 krátce poté, co sestoupil z pódia v pražském Rudolfinu, kde při slavnostní recepci oficiálně oznámil založení české pobočky, i letos na podzim, kdy jsme uskutečnili toto, zatím poslední bilanční interview. Pirelli je pro mě jakousi „poslední jistotou“ české pneumatikářské branže, o to víc, že personální stabilita se netýká nejenom postu jejího nejvyššího šéfa, ale řady dalších lidí ve firmě. Třeba marketingového manažera Zdeňka Vacla, který v této roli působí jen o něco kratší dobu, než Jan Mulač v čele společnosti. Právě tito dva muži odpovídali na naše otázky, jimiž jsme navázali na předešlé interview uskutečněné na jaře 2010.
Jak si po 17 letech svého působení stojí značka Pirelli na českém trhu?
Jan Mulač: Značka Pirelli se od samého začátku svého oficiálního působení na českém i slovenském trhu snažila spolupracovat s kvalitními obchodními partnery a postupně budovat distribuční síť, která by odpovídala nejvyšším požadavkům na prodej prémiové značky a péči o konečné uživatele. Myslím, že při ohlédnutí za uplynulými léty můžeme být dostatečně hrdi na práci celého týmu Pirelli, kde na klíčových pozicích jsou titíž lidé, kteří otevírali naše zastoupeni. Profesionalita, loajalita či osobní přístup při překonávání překážek, to jsou jen namátkou některé atributy naší firemní filozofie, kterou se snažíme prosazoval do naší každodenní činnosti. S blížící se „plnoletostí“ našeho působení na obou trzích můžeme charakterizovat naše postavení s pomoci symboliky jako Produkt, Invence, Rozvoj, Efektivita, Lidskost, Love mark, Image. Jsme nepřehlédnutelným dodavatelem se silným podílem první výbavy, především u prémiových a prestižních výrobců vozů, což nám umožňuje být úspěšnými k kategoriích UHP, SUV či Run Flat, kde jsme se stali významným hráčem na našich trzích s výrazným podílem, v některých segmentech se blížíme až 30 %.
Jaké jsou momentálně největší výzvy, kterým čelíte jako dovozce?
Jan Mulač: Domnívám se, že jedním z podstatných úkolů v rámci distribučního modelu je připravovat adekvátní obchodní politiku, která respektuje potřeby jednotlivých článků dodavatelsko-odběratelského řetězce a vytváří obchodní prostor, který umožňuje realizovat prodej a zisk. Věřím, že náš přístup k trhu je velmi otevřený a čitelný, naše obchodní činnost se zaměřuje na rozvíjení naší spolupráce s obchodními partnery. Určitou výzvou je vždy implementace nových strategií a jejích správné přenesení na všechny zainteresované subjekty, a to od našeho prodejního týmu přes naše velkoobchodní partnery, maloobchodní prodejce až ke konečnému uživateli. Přes to všechno největší výzvou zůstává samotný trh, který se mění s každou sezonou.
V roce 2010 jste v našem rozhovoru prohlásil, cituji, „nedovedu si představit, že by pokračovalo snižování cen“. Vaše očekávání se v tomto směru nenaplnilo. Nezaskočila vás tvrdá realita trhu?
Jan Mulač: Poslední dva, tři roky byly pro pneumatikářský byznys velmi hektické. Po stagnaci a útlumu světové ekonomiky nastalo velmi prudké a neočekávané oživení poptávky po pneumatikách. Všichni výrobci v té době dokončili restrukturalizace a utlumení výroby, došlo tedy k výraznému převisu poptávky nad nabídkou, růstu cen i cen na straně vstupů (energie, ropa, ropné deriváty či kaučuk). Můj výrok je tedy třeba zasadit do prostředí roku 2010 – období nástupu konjuktury a skutečného boomu. Realita let následujících je však zatížena další krizí, která nebyla tak intenzivně komunikovaná a očekávaná. Propad celého automobilového odvětvi až k úrovni před dvaceti léty s sebou strhl i komodity jako pneumatiky nejen v oblasti první výbavy, ale také v náhradní spotřebě.
Jak se daří naplňovat plány, cíle, jaké jsou výsledky působení Pirelli v Česku i na Slovensku?
Jan Mulač: Rok 2013 je ještě předčasné hodnotit, zimní sezona je v době našeho rozhovoru v plném proudu, nicméně musím vyjádřit velké uspokojení nad posílením našeho obchodního týmu. Podařilo se i v období snižování nákladů najít prostor pro vytvoření nové struktury našeho lokálního managementu. Nově vzniklá pozice manažera prodejních kanálů by měla přispět k ještě lepšímu cílení naší obchodní strategie a dosahování vytýčených cílů. Naší hlavní ambicí stále zůstává pozice lídra v oblasti vysokorychlostních pneumatik, či ještě přesněji v intencích našeho globálního plánu, první pozice v prodeji pneumatik od 17“ výš.
Celý rozhovor si přečtěte v Pneu revue č. 4 / 2013