Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 4 / 11 » Michelin cílí na střed

Michelin cílí na střed

 
image336

Pro střední a vyšší střední kategorie osobních vozů je určena nová letní pneumatika Michelin Primacy 3. Od února příštího roku se bude vyrábět ve 38 rozměrech ve velikostech od 15 do 18 palců, přičemž těžiště bude v rozměrech 15", 16" a 17". Dezén,...

 
Pro střední a vyšší střední kategorie osobních vozů je určena nová letní pneumatika Michelin Primacy 3. Od února příštího roku se bude vyrábět ve 38 rozměrech ve velikostech od 15 do 18 palců, přičemž těžiště bude v rozměrech 15", 16" a 17". Dezén, který vypadá na první pohled velmi konvenčně, zajišťuje podle Michelinu dosud nebývalou úroveň bezpečnosti na suchu a mokru. Koneckonců číslice 3 v názvu značí, že pneumatika překonává nejbližší konkurenci Michelinu hned ve třech bezpečnostních kategoriích.

Jedná se o brzdění na suché a mokré vozovce a přilnavost v zatáčce za mokra. Michelin tvrdí, že ve všech těchto vlastnostech je nová Primacy lepší než „čtyři nejbližší konkurenti“. O jaké se asi jedná, je nabíledni. Michelin své tvrzení opírá o nezávislé testy uskutečněné organizacemi TÜV SÜD a IDIADA v únoru 2011 v rozměrech 205/55 R 16 Va 225/45 R 17 W. K tomu má nová pneu zaručovat také vyšší kilometrový proběh a šetřit spotřebu paliva – a to až 70 litrů za životnosti jedné sady.

Tříletý vývoj
Při vývoji pneumatiky Primacy 3 nenechal Michelin nic náhodě; ostatně si to těžko mohl dovolit, protože nový produkt patří do „mainstreamu“ (hlavního proudu) v segmentu osobních pneu a pro Michelin má obstarávat 30% prodejů v této kategorii. Vlastnímu vývojovému procesu předcházela etapa shromažďování informací o tom, co průměrný evropský zákazník od pneumatiky vlastně očekává. To, že je to především bezpečnost, nikoho příliš nepřekvapí; pozoruhodné ovšem je, jak „vědecky“ a sofistikovaně přistoupil k hlubšímu rozboru tohoto fenoménu. Navázal úzkou spolupráci s univerzitou v Drážďanech, při níž funguje něco jako „katedra pro analýzu dopravních nehod“. Ta od roku 1999 shromažďuje údaje a systematicky rozebírá příčiny a následky dopravních nehod v Evropě a za tu dobu jich takto prozkoumala již na 20 000. Výsledky výzkumu posloužily Michelinu jako vodítko, jakou cestou při vývoji nové pneumatiky jít.

Výsledky výzkumu Drážďanské univerzity jsou poměrně překvapivé. Oproti obecnému povědomí, že nehody se udávají převážně v zatáčkách, na mokru a při vysokých rychlostech, je realita úplně opačná (viz blok). Proto se Michelin, více než je obvyklé, zaměřil i na brzdění na suchu, chování pneumatiky na mírně vlhké vozovce či brzdění z nízkých rychlostí. Konečnému výsledku předcházelo na 20 milionů testovacích kilometrů na téměř 25 000 prototypových pneumatikách.

Metry, sekundy, litry…
Michelin uvádí, že ve výše zmíněných testech byla brzdná dráha pneumatiky Primacy 3 na suchu z rychlosti 100 km/h na nulu o 2,2 metrů kratší než v případě nejbližších konkurentů. V obdobném testu na mokré vozovce, tentokrát při brzdění z 80 km/h na 0, je brzdná dráha kratší o 1,5 metru. A při průjezdu zatáčkou na mokrém povrchu v rychlosti 90 km/h prý disponuje nová Primacy 3 vyšší přilnavostí, rovnající se 3 km/h. Jinými slovy, pneumatika Primacy 3 umožňuje projet zatáčku rychlostí o 3 km/h vyšší při stejné úrovni adheze jako konkurenti. Nebo naopak, pro stejnou úroveň přilnavosti musí řidič na konkurenčních pneumatikách snížit rychlost o 3 km/h. Úspora 70 litrů PHM za životnost jedné sady znamená při dnešních cenách úsporu kolem 2500 Kč. Ačkoli ceny nové pneumatiky neznáme, u menších rozměrů to může znamenat cenu jedné pneumatiky.

Je zajímavé, že při těchto poměrně převratných výsledcích uvádí Michelin poměrně skromný seznam technologií a postupů, které k výsledku vedly. V případě směsi hovoří o patentované kombinaci různých elastomerů, zesilujících částic na bázi siliky a změkčujících pryskyřic. Požadované vlastnosti nedělají ani tak částice samotné, jako jejich optimální poměr a metoda míchání. Patentovaný je rovněž dezén se samoblokovacími lamelami, které též nejsou ničím převratným. Výjimečná je však minimální tloušťka lamel, která činí pouhé dvě desetiny milimetru, tedy – jak poznamenal jeden ze zástupců Michelinu – jako je tloušťka listů našeho poznámkového bloku.

Celý článek si přečtěte v PR č. 4/2011.



 
 
 
 

Komentáře k článku

 
 

Newsletter

Archiv

 

Reklama

MarketPoint

 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz