Budou majitelé prémiových vozů stále kupovat jen prémiové pneumatiky?
U příležitosti předávání cen ALD Automotive Fleet Awards 2011 (píšeme též na str. 7) navštívil Prahu generální tajemník Sdružení evropských výrobců automobil ACEA Ivan Hodáč. Muž který je v každodenním kontaktu s top manažery evropských automobilek...
U příležitosti předávání cen ALD Automotive Fleet Awards 2011 (píšeme též na str. 7) navštívil Prahu generální tajemník Sdružení evropských výrobců automobil ACEA Ivan Hodáč. Muž který je v každodenním kontaktu s top manažery evropských automobilek i politiky a úředníky Unie, mimo jiné hovořil o současné „kondici“ automobilového průmyslu v Evropě a nejbližších výhledech.
A nebyly to prognózy vůbec optimistické. Na rozdíl od stále se opakujících klišé, že jsme v letech 2009 - 10 prošli jakousi krizí a nyní je opět všechno nastartováno na další růst, pan Hodáč hovořil o tom, že „světlo na konci tunelu“ se objevilo jen na chvíli a nyní budoucnost opět tone v naprosté tmě. Je zajímavé, že v podobné nejistotě se zmítají také analytici v oblasti pneumatikářské branže. Prognózy často oscilují mezi euforií, nadějí, nejistotou a depresí. Podle údajů předních výrobců stoupla v letních měsících poptávka po pneumatikách v Evropě o 5%, což bylo částečně znehodnoceno poklesem v Severní Americe o 2%. Růst se týkal více méně jen nákladních pneumatik, zatímco v segmentu osobních byla křivka plochá. Při posuzování vlivu letních měsíců na výsledky druhého pololetí jako celku je třeba brát v úvahu, že relativní význam tohoto období je malý, na rozdíl od měsíců podzimních, jejichž váha je zásadní.
Nepřehlednost situace podtrhují další zprávy z jiných zdrojů či kontinentů, které jsou často protichůdné těm, které slýcháváme zde v Evropě. V září Bridgestone ohlásil, že převis poptávky činí v jeho případě 500 000 pneumatik – přeloženo, o toto množství pneumatik je schopen dodat méně, než očekávají jeho zákazníci navzdory tomu, že všechny dostupné kapacity jedou na 100 %. Již o dva měsíce dříve ohlásil Renault, že i jemu chybí u pásů půl milionu pneumatik. Převaha poptávky nad nabídkou by mohla vést k tolik očekávanému narovnání cen (rozuměj jejich růstu) a zastavení procesu „de-segmentace“, při němž zákazníci kupovali ve stále větší míře levné pneumatiky.
Jenže – jiné zdroje otevřeně hovoří o možnosti, že celkový trh neposílí, ale naopak mírně oslabí. Agentura Morgan Stanley ve svém investičním doporučení z 13. září letošního roku sice hovoří o 2 – 3procentním růstu trhu pneu v Evropě, ale v konečném účtování nevylučuje, že roční výsledek bude mít nakonec znaménko minus. Tato úvaha není ani tak podněcována aktuálními zprávami od pneumatikářských výrobců, jako spíše obavami o vývoj HDP. Podle Michelinu údaje o vývoji poptávky v Evropě jasně vypovídají o tom, že tento kontinent jako celek roste, ale obavu vyvolávají zprávy z některých jeho klíčových trhů. Vlivní představitelé britského pneumatikářského průmyslu např. hovoří o možném poklesu 10 – 15% (!). I když číslo na horním kraji tohoto rozmezí není příliš pravděpodobné, stále více odborníků se shoduje v tom, že pád v dvouciferném řádu vůbec nepatří do říše fantazie. O nic jistější nejsou analytici v Severní Americe: velké riziko poklesu u osobních, lepší vyhlídky u nákladních… ale celkově k optimismu daleko. Situaci tak zachraňují „třetí“ země od Latinské Ameriku po Čínu. Tam je růst poptávky prakticky stoprocentní a navíc s vidinou vyšších marží a zisku.
Celý článek si přečtěte v PR č. 4/2011