Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 4 / 10 » Trendy ve vyvažování osobních pneumatik

Trendy ve vyvažování osobních pneumatik

 
image1941

V minulém čísle byl uveden článek o trendech při demontáži a montáži osobních pneumatik, který částečně navazoval na článek připomínající desetileté výročí demontáží osobních pneumatik na strojích bez montážní páky. Dalo by se říct, že se jednalo o...

 

V minulém čísle byl uveden článek o trendech při demontáži a montáži osobních pneumatik, který částečně navazoval na článek připomínající desetileté výročí demontáží osobních pneumatik na strojích bez montážní páky. Dalo by se říct, že se jednalo o sondu do této pneuservisní činnosti v posledních letech, kdy kola na vozidlech jsou průměrově větší, širší a také hmotnější. S takovými koly jsou nejenom problémy při demontáži a montáži pneumatiky na disk, ale také při jejich vyvažování. Stejně jako demontáž a montáž, tak i vyvažování v posledních letech zaznamenalo vývoj především směrem k velkým kolům, na což se zaměříme v obsahu tohoto článku.
Velká a hmotná kola, která se používají na vozidlech vyšší střední nebo vyšší třídy, popř. na vozidlech SUV nebo off-road, přinášejí některé problémy už jenom proto, že na nich působí v průběhu jízdy větší odstředivé síly. V kombinaci s citlivým řízením vozidla, může dojít k problémům v podobě zhoršeného jízdního komfortu, který bývá řidiči nejčastěji přisuzováno nekvalitnímu vyvážení. Proto se s vývojem vozidel, jejich kol a zavěšení, vyvíjejí také stroje na jejich vyvážení.Společně s vyvažovacími stroji se vyvíjí i systémy na středění a upínání kol na hřídeli stroje. Co nejpřesnější vystředění a upnutí kola je velmi důležitou součástí celého vyvažovacího procesu a výsledku, který citlivě vnímá uživatel vozidla.

Jak na osu, tak na hřídel
Zasvěcení určitě nebudou překvapeni, když uslyší název Haweka. Jedná se o výrobce středících a upínacích přípravků v Evropě nejvíce rozšířených a používaných. Někteří výrobci vyvažovacích strojů si vyrábějí sami nebo nechají vyrábět středící a upínací přípravky, ale většina vyvažovacích strojů je dodávána Hawekou. Přípravky jsou různě kombinovány a rozděleny do jednotlivých systémů podle typů disků. Většinově se vyskytující jsou disky se středovým otvorem, takže hřídel vyvažovacího jím prochází průběžně. Středící a upínací systémy na disk se středovým otvorem jsou v podstatě tři. Základní, dále základní rozšířený o flanšové desky a třetí s Duo-Expertem a flanšovými deskami. Čtvrtým, speciálním systémem, je univerzální flanš na vystředění a upnutí bezděrových disků. Haweka má všechny čtyři systémy zahrnuty do tabulky, rozdělené podle značek a typů vozidel, s přidaným údajem o průměru středového otvoru v disku a počtem otvorů na šrouby a roztečnou kružnicí. K nim jsou přiřazeny výše uvedené systémy, barevně označené. Podle podílu barvy je možné vybrat nejoptimálnější systém daný podle způsobu středění kola na ose vozidla. Haweka tak reaguje na výrobce vozidel a disků, kteří optimalizují systémy středění kola. Hlavní zásadou je, že jak je kolo vystředěno a upnuto na ose vozidla, tak by mělo být vystředěno a upnuto na hřídel vyvažovacího stroje. Na obrázku vidíte část tabulky pro vozidla značky Volkswagen. Nejvíce zastoupená je červená barva označující systém s Duo-Expertem a flanšovými deskami.

Základní systém
V tabulce označený žlutou barvou. Je součástí základního vybavení vyvažovacích strojů a obsahuje sadu kónusů, nejčastěji tří kusů od 42 do 99,5 mm průměru. V sadě je také závitová hřídel, vytlačovací pružina, rychloupínací hlava a přítlačný talíř o průměru 120 mm. Používá se tak, že na hřídel se nasadí pružina a kónus, na něho se usadí kolo, které se přitáhne rychloupínací hlavou s talířem. Na upínání kol se slitinovými disky se doporučuje tento systém doplnit o přítlačný talíř o průměru 220 mm, který přitlačuje na větší kružnici přes loukotě disku. Ani větší přítlačný talíř nemůže však eliminovat nevýhodu, a to středění disku přes středový otvor za pomocí kónusu. Obvykle jsou mezi kónusem a diskem tři styčné body, které sice nebrání vyvážení kola do nuly, ale při kontrolním pootočení a jejich posunutí, dochází k poptávce dalších kompenzačních závaží. Tzv. tolerance z nepřesného upnutí může u opotřebených kónusů a otlačené hřídele dosáhnout hodnoty až patnácti gramů. Rozhodně se při použití základního systému, nedoporučuje při středění a upínání, používat kónus z vnější strany. V praxi se tento způsob používá především z časových důvodů, jelikož obsluha vyvažovacího stroje se nemusí přetlačovat s pružinou, takže po půlotáčce rychloupínací hlavy ji má dotaženou. Největší nevýhodou při použití kónusu z vnější strany je, že otvor v disku není opracovaný, jelikož slouží na osazení krytky a se středěním a upnutím na ose vozidla nemá nic společného.

Flanšové desky
V tabulce modře označený systém kombinuje z vnitřní strany kónus a z vnější flanšovou desku. V současnosti existují dva typy – Quick Plates a Fix Plates. Desky typu QuickPlates jsou se čtyřmi, pěti nebo šesti kolíky, které jsou plynule stavitelné na různé roztečné kružnice. Desky typu FixPlates jsou celkem čtyři, s otvory na kolíky, které by měly obsáhnout všechny kombinace počtu šroubů a roztečí. Na kolíky se nasadí hlavice kónického nebo sférického tvaru, které se volí podle tvaru sedla v otvorech na šrouby. Oba dva typy flanšových desek středí kolo přes otvory na šrouby, takže věrně simulují upnutí kola na ose vozidla. Tolerance z nepřesného upnutí se v případě použití flanšových desek snižuje v rozmezí do pěti gramů. K dalšímu zpřesnění dojde v případě výměny kónusu za Duo-Expert.

Celý článek si přečtěte v Pneu revue č. 4 / 2010



 
 
 
 

Komentáře k článku

 
 

Newsletter

Archiv

 

Reklama

MarketPoint

 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz