Automechanika 2010 pro pneuservis
Veletrh Automechanika ve Frankfurtu je tradičně jednou z předních evropských výstavních událostí pro automobilový aftermarket. Zaměřili jsme se na novinky z oblasti pneuservisní a rychloservisní techniky, které možná brzy přijdou i na náš trh. V...
Veletrh Automechanika ve Frankfurtu je tradičně jednou z předních evropských výstavních událostí pro automobilový aftermarket. Zaměřili jsme se na novinky z oblasti pneuservisní a rychloservisní techniky, které možná brzy přijdou i na náš trh.
V čistě pneuservisní oblasti nešlo o novinky nikterak převratné, což ty, kteří sledují toto odvětví nepřekvapí; nic to ovšem na kvalitě veletrhu neubralo. Zvykli jsme si, že principy, na kterých zouvačky, vyvažovačky či zvedáky fungují, jsou stále stejné, takže jde spíše o evoluci než revoluci cestou dílčích mechanických vylepšení, rozšiřování programového vybavení, zlepšování ergonomie či zatraktivnění designu.
Celý článek si přečtěte v PR č. 4 / 2010
Je libo design, hi-tech nebo klasiku?
I design je dnes předmětem konkurenčního boje, což dokládá např. vyvažovací stroj CEMB ER 30 řady Er Go Fast Line. Stroj zaujme právě především futuristickým designem či kvalitním dotykovým displejem, který působí v tomto segmentu opravdu revolučně, zatímco běžné funkce jsou vesměs pro tuto třídu standardní. Zařízení se pyšní technologií VDD (Virtual Direct Drive), která dle výrobce umožňuje nejrychlejší vyvažovací cyklus ze všech strojů na trhu (plná diagnostika za šest sekund od roztočení kola). Technologie WBA (Wheel Best Access) zase usnadňuje přístup a manipulaci s kolem během vyvažovacího procesu, o čemž napovídá už subtilní tvar skříně. Stroj disponuje automatickou brzdou a naváděním na optimální pozici závaží pomocí laserového paprsku. Zajímavostí je též červené světlo, které osvětluje pracovní prostor. CEMB ER 30 zvládá vyvažovat kola až do rozměru 30“.
Od stejné značky byl ve Frankfurtu k vidění další vyvažovací stroj, sice konvenčních tvarů, ale co do technologie absolutní špička na trhu. Jedná se o vyvažovačku CEMB ER 100, ovšem spíše by se slušelo říct, že se jedná a celé vyvažovací a diagnostické centrum pro ráfky a pneumatiky. CEMB se tímto strojem přiřadil do exkluzivního „klubu“ výrobců takto vyspělých zařízení, ke kterým patří Hoffman, John Bean, Corghi a Hunter. Stroj nejenže dokonale „přečte“ šířku, průměr a typ kola (včetně např. počtu loukotí u tohoto typu kol), ale současně sejme povrch běhounu, jeho sjetost a nerovnosti, aby posléze vyhodnotil házivost t ráfku i pneumatiky (dezénu) a doporučil ideální sesazení v rámci kola (tj. bod s nejnižším stupněm házivosti). Nakonec zařízení nabídne i optimální umístění na vozidle. Snímání laserem má své hranice možností – např. u černých leštěných kol, kdy je nutné podle okolností zadat údaje manuálně, ovšem to nesnižuje celkovou hodnotu stroje z hlediska přesnosti měření, rychlosti, úspory energie a snadné manipulace. Právě v posledně jmenované oblasti je třeba zmínit plně automatický zvedák, který umožňuje manipulaci prakticky bez vynaložení síly.
Z dalších novinek pro pneuservis nás zaujala vylepšený zouvák v rámci řady 5000 – T5000-24 AT plus od značky John Bean. Stroj je vybaven montážní hlavou s integrovaným palcem pro demontáž pneumatik, který výrazně překonává konvenční páku. Palec umožňuje jemné a šetrné přetažení patky přes okraj ráfku. Stroj je certifikován pro šetrnou a uživatelsky příjemnou demontáž a montáž vysokorychlostních a úzkoprofilových pneumatik v souladu se specifikacemi výrobců vozidel a pneumatik.
Celý článek si přečtěte v PR č. 4 / 2010, foto Automechanika