Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 4 / 09 » Neříkat, co děláme, ale dělat, co říkáme
Jean Vincent Schaffnit nastoupil do funkce ředitele obchodních aktivit společnosti Goodyear Dunlop pro Česko, Slovensko a Maďarsko 1. července 2008, takže již nasbíral dostatek zkušeností, aby si mohl o všech třech trzích vytvořit reálný obrázek....
Jean Vincent Schaffnit nastoupil do funkce ředitele obchodních aktivit společnosti Goodyear Dunlop pro Česko, Slovensko a Maďarsko 1. července 2008, takže již nasbíral dostatek zkušeností, aby si mohl o všech třech trzích vytvořit reálný obrázek. Pro značku Goodyear však pracuje již celých 20 let – právě v předvečer našeho rozhovoru slavil dvacetileté výročí působení u této značky. Jeho výhodou je dokonalá znalost jak obchodní, tak i výrobní sféry. Dříve než nastoupil do obchodních funkcí, pracoval pět let jako manažer pro logistiku a později výrobní ředitel v pneumatikárně.
Oficiální zastoupení značky Goodyear začalo na českém trhu působit již v první polovině 90. let a bylo tak jednou z vůbec prvních obchodních filiálek světových pneumatikářských výrobců. O uvedení značky Goodyear na českém trhu se zasloužil především Miroslav Jursa, který stál v čele firmy téměř 15 let až do poloviny minulého roku, kdy odešel na zasloužený odpočinek. Stejně jako jeho konkurenti hledal i Goodyear, vlastně již Goodyear Dunlop, v posledních letech optimální model řízení, který by vyhovoval rychle se měnícím tržním podmínkám. Po několika letech, kdy byl český trh řízen ze Slovinska, bylo loni vytvořeno nové seskupení zemí (tzv. „Cluster“) sestávající z České republiky, Slovenska a Maďarska. Nový model řízení spočívá v silném top managementu sídlícím v Praze v kombinaci s „národními“ týmy, které fungují na jednotlivých trzích. K tomu směřovala i naše první otázka.
Výrazný „centralizační“ trend, který se nevyhnul ani zastoupením velkých pneumatikářských firem, nyní, zdá se, poněkud ochabuje, a více pravomocí se vrací na jednotlivé národní trhy? Platí toto i pro Goodyear?
Každá země má svá specifika, která je nutná při řízení trhu brát v úvahu. Vždyť jen region střední Evropy má dnes v naší organizace 13 zemí, z nichž každá má svou historii a odlišnosti. Proto v rámci regionů vytváříme menší uskupení (již zmíněný anglický výraz clusters, pozn. red.), která sice mají centrální řízení, ale současně i silnou národní podporu. Konkrétně zde jsme sloučili dva trhy – Česko a Slovensko – s Maďarskem. Tato fúze probíhala v minulých zhruba patnácti měsících a nyní je úspěšně završena. Máme silný top management, který sídlí v Praze, jsou v něm zastoupeny všechny tři národnosti – Češi, Slováci i Maďaři. Členové tohoto vrcholového managementu, jako je např. marketingový manažer (rozhovoru se účastnil i marketingový manažer Boris Tománek, pozn. red.), mají na starosti všechny tři trhy, jsou s nimi v těsném kontaktu a často je navštěvují. Na úrovni jednotlivých trhů funguje střední management pro daný trh, který má tu výhodu, že dokonale zná místní poměry a dodává důležité informace nám do ústředí. Vrátím-li se k vaší otázce, ano, máte pravdu, že současný trend preferuje to řízení, které má blíže k zákazníkovi. A právě takový je i náš model.
Hovořil jste o tom, že každý trh je něčím jedinečný. V čem vidíte specifika toho našeho, českého?
Na českém trhu mě překvapila vysoká úroveň, kvalifikace a kreativita lidí pracujících v byznysu. Dalším specifikem je vysoké ovlivnění Německem. A to je v podstatě pozitivní, protože Německo má velmi vyspělý trh a tamní zkušenosti se rychle přenášejí i sem. Česko má velký potenciál pro další rozvoj. Dnes činí objem trhu pneumatik zhruba 3,5 milionu za rok, což při 10 milionech obyvatel znamená, že v měřítku západní Evropy tu je ještě deficit řekněme 1,5 milionu. Opravdu si myslím, že trh se může ve velmi krátké dob vyšplhat na pět milionů, že ten potenciál existuje. Samozřejmě za dnešní situace, kdy na každém rohu slyšíte slovo krize, se to zdá nereálné, ale trh bude bezesporu růst.
Jakou roli v tom bude hrát Goodyear?
Náš cíl je jednoduchý – chceme být tržním lídrem.
Chcete být číslo jedna na trhu co do objemu prodejů?
Ano, je to hodně ambiciózní cíl, ale nemůžeme si klást jiné než ambiciózní cíle. Jsem samozřejmě realista, takže vím, že to nebude jednoduché. Prozatím však musíme dosáhnout toho, že budeme číslo jedna v oblasti premiových pneumatik a dohánět špičku v oblasti budgetových pneu. Zde máme silného soupeře – silného tuzemského výrobce se vším, co to obnáší – ale první místo je náš cíl.
Celý rozhovor si přečtěte v Pneu revue č. 4 / 2009
K tomuto článku nejsou vloženy žádné komentáře.