Německo: levný segment má již třetinu trhu
Význam segmentu výrobků s nejnižšími cenami se zvyšuje v mnoha odvětvích, a tak nepřekvapí, když tomu tak je i v oblasti pneumatik. Nesporně to souvisí s narůstající nabídkou levných pneumatik, jež se dostala do Evropy asi před třemi lety. To bylo...
Význam segmentu výrobků s nejnižšími cenami se zvyšuje v mnoha odvětvích, a tak nepřekvapí, když tomu tak je i v oblasti pneumatik. Nesporně to souvisí s narůstající nabídkou levných pneumatik, jež se dostala do Evropy asi před třemi lety. To bylo pro poradenskou agenturu 2hm & Associates podnětem k analýze tohoto cenového segmentu a jeho podílu na aftermarketu pro osobní automobily v Německu.
Podle výsledků analýzy dosahuje podíl nejnižšího cenového segmentu na celkovém trhu asi 31 procent u letních a 21 procent u zimních pneumatik. Úspěch tzv. budgetových pneumatik se přitom odehrává na úkor jak premiových, tak tzv. standardních značek. Již nějaký čas se dostávají pod tlak těchto pneumatik také pláště řazené do kategorie „Value-for-Money“ (dobrý poměr hodnoty a ceny), v níž se nachází řada tzv. druhých značek v portfoliu i autonomních značek menších výrobců. Tyto značky jsou většinou distribuovány jen určitými kanály a nejsou výrobci ani prodejci nějak zvlášť podporovány.
Rozhodující je tento vývoj u pneumatik rychlostní kategorie do 190 km/h, kde se zastoupení dražších značek snížilo téměř o polovinu: Budgetové pneumatiky zde mají podíl 37 %, zatímco premiové značky jen 14 %. Jako stabilizující pro dražší značky se projevil růst trhu v oblasti celoročních pneumatik. Směřování k levným pneumatikám zejména u malých automobilů je dáno také stárnoucím vozovým parkem v této kategorii, kde se za posledních deset let zvýšilo průměrné stáří vozidel z 6,8 roku na 8,2 roku.
Dražší značky pro rychlost Jiný vývoj lze pozorovat u vysokorychlostních kategorií V, W, Y a Z. Tam sice ustupují pneumatiky střední cenové hladiny budgetovým, které v poslední době získaly 15 % trhu, ale zároveň se na své pozici s 58 procenty téměř neměnně drží premiové značky. Tento – pro horní cenový segment – příznivý vývoj je dán zejména mladým vozovým parkem v kategorii dražších, zejména služebních automobilů. Kromě toho se řidiči těchto vozidel při koupi pneumatik v aftermarketu často orientují podle značky pneumatik v prvovýbavě. Jako stabilizující prvek zde působí i posun směrem k novým velikostem pneumatik a k pneumatikám s nouzovými dojezdovými vlastnostmi (run-flaty). Přesto i ve vysokorychlostních kategoriích zaznamenaly budgetové pneumatiky nárůst – díky celkovému růstu trhu a také podílu starších automobilů ve vozovém parku dané kategorie.
U zimních pneumatik se podíl nejlevnějších zvýšil za posledních deset let více než čtyřikrát. Podíl premiových značek klesl u zimních plášťů ze 43 na 39 procent. Podíl budgetových zde obdobně jako u standardních letních pneumatik dosahuje 25 procent. V kategoriích vysokorychlostních nedošlo u zimních pneumatik prakticky k žádné změně, svou pozici stabilizovaly premiové značky mimo jiné díky vyšší poptávce po run-flatech v posledních dvou letech.
Trend k budgetovým roste
Při hodnocení trendů posledních let dochází studie 2hm & Associates k závěru, že směřování k nákupu levných pneumatik pro náhradní spotřebu bude pokračovat. Důvodem k nákupu v nejnižších cenových kategoriích bude (v Německu) stárnoucí vozový park a stále vyšší náklady na provoz vozidla. Ale obchodníci s pneumatikami by přesto neměli skládat své zbraně. Měli by, mimo jiné umět vysvětlit zákazníkovi výhody nových, inovativních produktů, například úsporných pneumatik. Podle výsledků jiné ankety uspořádané rovněž agenturou 2hm & Associates nabyl u zákazníků na významu pojem „nízký valivý odpor“, a to díky rozsáhlé diskuzi o úsporách pohonných hmot a nižších emisích CO2. Právě v této argumentaci mají obchodníci s pneumatikami podle studie 2hm & Associates jednu ze šancí, jak se profilovat ne jako pouhý „partner pro montáž“, ale jako kompetentní prodejce.