Tatra sází opět na Pirelli
Zbrusu nový závodní vůz Loprais Tatra Teamu určený pro 30. ročník dakarské rallye představila svým obchodním partnerům společnost Pirelli. Zároveň s testováním nové tatry byly prezentovány i nové nákladní pneumatiky, které bude firma od letošní...
Zbrusu nový závodní vůz Loprais Tatra Teamu určený pro 30. ročník dakarské rallye představila svým obchodním partnerům společnost Pirelli. Zároveň s testováním nové tatry byly prezentovány i nové nákladní pneumatiky, které bude firma od letošní sezony nabízet.
Změněné technické předpisy kategorie kamionů a zavedení prestižní třídy vozů kategorie Superproduction pro příští ročník pouštní rallye si vyžádaly zásadní technické inovace u všech, kdo pomýšlejí na přední příčky. Nový automobil reflektuje především předpis o změně polohy motoru u vozů kategorie Superproduction. Mezi osou přední nápravy a příčnou osou setrvačníku motoru je nyní povolena vzdálenost 140 cm, zatímco od roku 2002 doposud to bylo pouze 100 cm. Uvedený fakt se pozitivně projeví v distribuci hmotnosti mezi přední a zadní nápravu, posun těžiště vozidla více dozadu, lepší jízdní vlastnosti a v konečném efektu vyšší jízdní průměry. Vůz je také o několik set kilogramů lehčí než jeho předchůdce. Zásluhu na tom má úplně nová nástavba, kterou tvoří konstrukce z ocelových profilů pokrytá lehkými, ale houževnatými pláty z karbonového kompozitu. Zcela se změnila také poloha uložení náhradních pneumatik v zadní části vozidla, kterou tým hodnotí jako mnohem praktičtější. Loprais Tatra Team ve vojenském prostoru u slovenské Senice testoval zcela syrový vůz v záběhu. „Nový vůz ukazuje velký potenciál, posunutí motoru směrem vzad se pozitivně projevilo na zatížení přední nápravy, a tím i na jízdních vlastnostech,“ shrnuje své dojmy manažer týmu Milan Loprais. Vůz vyjede na dakarské tratě s posádkou Aleš Loprais, Petr Gilar a Ladislav Lála, a to na pneumatikách Pirelli PS22, které jsou určené pro použití v extrémních podmínkách jízdy mimo silnici na všech typech povrchu. Robustní bloky střídající se s hlubokými drážkami zajišťují maximální trakci a pneumatika si tak dobře poradí s pískem, blátem i trávou. Pevné vazby mezi bloky běhounu navíc poskytují dobrou ochranu proti mechanickému poškození. „Cítíme, že jdeme správnou cestou k tomu, být na Dakaru plně konkurenceschopní, nové auto se jeví opravdu nadějně,“ říká řidič Aleš Loprais.
Jízdní vlastnosti tohoto nového vozu si v rámci testování ve vojenském prostoru mohli na vlastní kůži vyzkoušet také pozvaní hosté společnosti Pirelli, dodavatele pneumatik pro Loprais Tatra Team. Kromě samotného závodního speciálu pro rok 2008 byl k dispozici také loňský model (přestavěný letos na doprovodné vozidlo) a legendární „Puma“, se kterou Karel Loprais v letech 1998 – 2001 na Dakaru třikrát zvítězil. Obchodní partneři Pirelli v písčitém terénu vojenského prostoru vyzkoušeli také jízdu v offroadových vozidlech. Ukázalo se, že jízda v závodní Tatře není žádná procházka růžovým sadem a všichni zúčastnění vyjadřovali velké uznání jezdcům, kteří při jednotlivých etapách pouštního dobrodružství stráví v kabině vozidla několik hodin denně. A to musíme k jízdě ve velmi náročném terénu připočíst ještě enormní horko a také značné psychické vypětí. Dakar je skutečně velmi těžkým závodem a jízda v písečných dunách rozhodně není tak jednoduchá, jak to může vypadat v televizních záběrech. Zajímavá celodenní akce poté pokračovala odpolední prezentací nových produktů Pirelli (více v sekci Komodity) a večerním posezením ve strážnických zámeckých sklepech.