Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 4 / 07 » Oranžová alternativa
V červnu letošního roku obohatila nabídku pneumatik a disků pro české motoristy britská společnost Halfords. První prodejna v křiklavé oranžové barvě vyrostla v komerční zóně v Čestlicích u Prahy. Součástí provozovny je i autoservis a pneuservis,...
V červnu letošního roku obohatila nabídku pneumatik a disků pro české motoristy britská společnost Halfords. První prodejna v křiklavé oranžové barvě vyrostla v komerční zóně v Čestlicích u Prahy. Součástí provozovny je i autoservis a pneuservis, které fungují z části jako podpora maloobchodu, z části však poskytují běžné služby i klientele mimo vlastní prodejnu. O společnosti Halfords, jejích cílech na českém trhu a dosavadních zkušenostech hovořil v interview pro Pneu revue Jiří Miča, vedoucí obchodního zastoupení v České republice (Country Manager).
Můžete na úvod firmu Halfords stručně představit?
Společnost Halfords založil v roce 1892 Frederic Rushbrook, když si v Birminghamu otevřel svůj první železářský obchod. Druhou svoji prodejnu zřídil v roce 1902 v Leicesteru v ulici Halfords, což dalo firmě nynější název. Již v roce 1931 byla otevřena dvoustá pobočka, v 60. letech se počet prodejen zvýšil na 300. To už firmě šéfoval M. M. Rushbrook, syn zakladatele Frederica, který zemřel v roce 1953. Jeho syn zůstal v čele společnosti až do roku 1980. V následujícím desetiletí změnil Halfords obchodní koncept. Jako první maloobchodní společnost začal budovat prodejny mimo městská centra a jinde než na obvyklých obchodních bulvárech. Reagoval tak na nové potřeby zákazníků, kteří uvítali větší, prostornější formát prodejen, širší výběr zboží a možnost parkování. Minulých šestnáct let historie firmy bylo érou nepřetržitého růstu a Halfords se stal lídrem britského trhu v maloobchodu se zbožím pro volný čas a motorismus. Firma je též kótována na londýnské burze.
Motorizmus a volný čas – to je poměrně zajímavé spojení?
Ano, na první pohled se může zdát náš sortiment poněkud nesourodý, ale je to výsledek logického vývoje a vyplývá z dlouhé historie firmy. Jak již bylo řečeno, první sortiment firmy tvořilo železářské zboží. Na začátku minulého století rostla poptávka po jízdních kolech, a tak Halfords přibral i toto zboží. Současně dochází k rozvoji automobilizmu, což rozhodlo o vstupu firmy i do tohoto odvětví. Nikoli však do výroby či prodeje automobilů, ale do oblasti autodílů a autodoplňků. I zde se sortiment vyvíjel s rozvojem trhu jako celku – např. v 70. letech zaplavila trh autorádia, zatímco dnešní doba je ve znamení rostoucí poptávky po satelitních navigacích. V posledních letech se funkce automobilu přesouvají z těch ryze praktických k těm, které mají blíže ke sportu, rekreaci a trávení volného času. I na to reagoval Halfords přidáním nového sortimentu, jako jsou autodoplňky typu střešních nosičů, boxů či campingového vybavení.
K tomu se přidává servis, který je, jak se zdá, nezbytnou součástí vašich aktivit.
Máte pravdu, nicméně bych zdůraznil, že prvotním úkolem servisu v maloobchodním konceptu společnosti Halfords je podpora maloobchodu, tedy zboží, které se prodává v prodejnách. Jedná se tedy hlavně o odbornou montáž či instalaci. Ve Velké Británii, kde jsou mírnější klimatické podmínky, se tyto činnosti realizují před obchodem, ale ve středoevropských podmínkách bylo nutno přidat klasickou garáž. Touto cestou půjdeme jak v Česku, tak i v dalších zemích, které spadají do této zóny, konkrétně na Slovensku, v Maďarsku a Polsku. Ve střední Evropě má Halfords za cíl otevřít 30 - 50 prodejen. V Česku funguje od léta již zmíněná provozovna v Čestlicích, v listopadu přebyla další v Letňanech a do konce roku otevřeme obchod v Plzni.
Znamená to, že o servis mimo podpory vlastního maloobchodu příliš nestojíte?
Nikoli. V rámci našich prodejen budou fungovat 2 - 3 garážová stání a s výjimkou klempířských a lakýrnických prací dovedeme udělat prakticky všechno. Čili máme silný zájem obsluhovat nejširší klientelu, z níž nechceme vyčleňovat ani firemní vozové parky. Koneckonců i liberalizace trhu v oblasti autoservisu byla jedním z důvodů, proč se Halfords rozhodl vstoupit na tyto trhy.
V této souvislosti se nabízí otázka, zda budování sítě půjde cestou pouze vlastních provozoven, nebo přichází v úvahu i nějaká forma franšíz?
V regionu střední Evropy jsme si jednoznačně stanovili, že síť bude sestávat pouze z vlastněných prodejen. Ovšem jedním z důvodů, proč jsme přišli na český trh, je ten, že představuje dobrou základnu pro další expanzi, a to na východ nebo na jih. A zde už může být situace odlišná a vedle vlastních prodejen přijde do úvahy i franšíza či jiná forma kooperace s místním subjektem.
Celý rozhovor si přečtěte v Pneu revue č. 4 / 07.