Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 4 / 06 » UŽITKOVÝ BOOM

UŽITKOVÝ BOOM

 
image784

Návštěva tiskových konferencí předních evropských dodavatelů techniky na letošním veletrhu užitkových vozů IAA v Hannoveru byla zajímavým a silným zážitkem. Zatímco evropský trh s osobními automobily zaznamenává víceméně nulový růst, na projekčních...

 

Návštěva tiskových konferencí předních evropských dodavatelů techniky na letošním veletrhu užitkových vozů IAA v Hannoveru byla zajímavým a silným zážitkem. Zatímco evropský trh s osobními automobily zaznamenává víceméně nulový růst, na projekčních plátnech firem, které se prezentovaly na IAA, se střídaly křivky vskutku impozantní. Stručně řečeno, odvětví si vede velmi dobře, otázkou pouze je, jak dlouho současný trend vydrží.
Vysoká poptávka po užitkových vozech, přípojné technice a všem, co s tím souvisí (včetně pneumatik) se odrazila i na počtu premiér, které se světu ukázaly. Těch světových bylo v Hannoveru na 253, nejvíce za celou historii veletrhu. Profesor Gottschalk, prezident Německé asociace automobilového průmyslu, neskrýval nadšení, „Užitkové vozy jsou motorem, který táhne německou ekonomiku!“ prohlásil emotivně na galavečeru, při němž byly předány tituly vozů roku v kategorii tahačů, LUV a autobusů. A současně vyjádřil přesvědčení, že nastartovaný trend ještě nějaký čas vydrží: „Za období do konce srpna se počet objednávek tahačů v Německu zvýšil o 27 %. Zahraniční trhy hlásí nárůst 20 %. Nákladový prostor chybí, vozové parky se obnovují, roste export a s ním poptávka po přepravě, zvyšuje se obchod s investičními celky a dokonce i stavebnictví se vzpamatovává.“ Jeho slova se opírají o reálná čísla. Např. jen v srpnu vzrostla produkce trucků nad 6 tun o 23 %, za prvních osm měsíců sjelo z výrobních linek 118 000 těchto vozů. Pro srovnání, registrace osobních vozů v Evropě poklesly v srpnu o 1,4 %, o měsíc dříve byl pokles dokonce 4,5 %. Zatímco trucky zaznamenávají pětinové nárůsty v registracích, trh s osobními vozy s největším vypětím sil posílil jen o čtyři desetiny procenta. Z výrobců pneumatik se na IAA prezentovali Continental, Michelin a Bridgestone, jejichž stánky jsme navštívili.

Continental: ekonomická mobilita
Na stánku Continentalu jsme hovořili s Liborem Hegerem, dříve manažerem pro nákladní pneu Barumu Continental, dnes ve funkci vedoucího týmu produktových manažerů pro nákladní pneu v centrále v Hannoveru. Sjednocujícím heslem expozice, na níž se prezentovaly všechny čtyři divize současně, byla ekonomická mobilita. Jednoduše řečeno, Continentalu jde o to, nabídnout dopravcům taková řešení, která jim uspoří náklady. Konkrétním příkladem v produkci je návěsová pneumatika HTL1 pro tzv. segment mega trailerů (100 m³), která nahrazuje dvojmontáž. Vyrábí se ve třech provedeních – StandardLiner, MidiLiner a MegaLiner – přičemž v poslední variantě činí výška pneu jen 898 mm (jediná návěsová pneu pod 900 mm). Montáž pneu HTL1 snižuje valivý odpor a umožňuje zvýšit ložný objem při stejné nosnosti.

Výrobci automobilů budou na jaře příštího roku představovat nové modely a toho také Continental využil – nabídl novinky pro komerční vozy. Důležitým produktem je pneumatika pro lehké užitkové vozy Vanco 2 – ta proti svému předchůdci vyniká lepším kilometrovým výkonem, zvýšenou bezpečností a ovladatelností. Pneu Vanco 2 je ideální pro vozy jako je Mercedes-Benz Sprinter, VW Crafter a další, pro které bude také dodávána jako součást originální výbavy. Bude k dispozici v 14 – 16palcovém provedení v rychlostním indexu T (do 190 km/h). Novinka se samozřejmě nevyhnula úpravám – nová je směs dezénu a speciální vzorek, který je hladší a pevnější, což zlepšuje zmíněnou ovladatelnost a přispívá ke zkrácení brzdné dráhy. Směs zaručuje delší životnost a je odolná proti mechanickému poškození. „V porovnání s předchozím modelem očekáváme zvýšení kilometrového výkonu až o 20 %,“ řekl šéf vývoje Axel Metge. Z oblasti osobních pneumatik přichází technologie speciálních obvodových žeber – právě ta pomáhá zlepšit ovladatelnost. Pro menší vozy představil Continental také dezén ContiVancoContact.

Continental těží ze zvyšující se poptávky po komerčních vozidlech. Během letošního roku očekává v tomto sektoru zisky z prodejů až dvě miliardy eur. „Počítáme v této oblasti s dalším rozvojem během následujícího roku,“ řekl Hans-Joachim Nikolin, šéf divize komerčních pneumatik Continental. Německý výrobce pneumatik také odhalil některé ekonomické údaje – výroba komerčních pneumatik letos přesáhla sedm milionů kusů. Rozšířená byla výroba v Půchově, ale také v Malajsijské továrně Continental Sime Tyre. Nový výrobní závod byl otevřen v Camacari v Brazílii, který by měl do konce tohoto roku vyrobit 70 000 pneumatik. „V oblasti aftermarketu cítíme stále pozitivní vývoj, a to hlavně na evropských trzích a v Severní Americe. V Evropě jsme postoupili i jako dodavatel do první výbavy vozidel a celosvětově se nám podařilo zvýšit prodeje o 3 % ročně,“ dodává Nikolin.

Vývojová centra se dále zaměřují na dlouhodobý cíl – snížit valivý odpor a zajistit tak fleetům co nejnižší spotřebu paliva. Vysoká priorita je také kladena bezpečnosti zimních pneumatik, čemuž nahrává i nová regulace na domácích německých silnicích. V ní stojí, že vozidla musí být vybavena adekvátním obutím v závislosti na provozních podmínkách. Nejen proto představil Continental zesílenou zimní pneumatiku pro řízené nápravy autobusů.

Celý článek si přečtete v Pneu revue 4 / 06



 
 
 
 

Komentáře k článku

 
 

Newsletter

Archiv

 

Reklama

MarketPoint

 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz