Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 4 / 06 » PŘEKVAPIVÍ LETNÍ BORCI
Finská společnost Nokian je u zákazníků obvvykle spojována s kvalitními zimními pneu, což je určitě opodstatněné. Méně se však už ví, že Nokian začínal s výrobou letních pneumatik a zimní produkty se v nabídce objevily až později. Na konci léta...
Finská společnost Nokian je u zákazníků obvvykle spojována s kvalitními zimními pneu, což je určitě opodstatněné. Méně se však už ví, že Nokian začínal s výrobou letních pneumatik a zimní produkty se v nabídce objevily až později. Na konci léta představila společnost několik novinek, připravených pro letní sezonu 2007. Pro celoevropskou prezentaci si vybrala Českou republiku.
Hlavním mottem produktů označených pro český trh jako Nokian H a Nokian V je vysoký stupeň bezpečnosti za všech podmínek evropského podnebí. Důraz byl při náročném vývoji kladen hlavně na to, aby byly pneumatiky použitelné od brzkého jara až do pozdního podzimu. Směs a dezén byly vyvinuty s ohledem na to, aby optimálně fungovaly při ranních dubnových deštích, na rozpáleném letním asfaltu i při podzimních přízemních mrazících. Nokian se při vývoji snažil tyto požadavky naplnit a nabídl pneumatiku vynikající bezpečným, spolehlivým záběrem na silnici. Dezény budou nabízeny v rychlostním indexu H (do 210 km/h) a V (do 240 km/h) a jsou zaměřeny na trhy střední a východní Evropy. Novinky se začnou prodávat na jaře 2007, aby byly zákazníkům k dispozici pro nadcházející sezonu. K tomu, aby finský výrobce dokázal v ostré evropské konkurenci obstát, připravil pro své novinky řadu technologických
vylepšení.
Technologický náskok
Vývoj letních pneumatik Nokian H a Nokian V trval tři roky, což je relativně dlouhá doba. Dalo by se očekávat, že pneumatika bude zářit množstvím vylepšení, a v podstatě to je pravda. Obě pneumatiky sice sdílejí stejný, kompletně nový vzorek, ale hlavní rozdíl je ve směsi a struktuře – obě byly optimalizovány pro co možná nejlepší fungování ve své třídě. Nokian V vyniká větší tuhostí, která mu propůjčuje sportovní vlastnosti – vždyť vozy jako BMW
a Mercedes-Benz, na kterých budou pneumatiky používány, jezdí rychlostí až 250 km/h a vynikají úctyhodným zrychlením. Nokian H je určen spíše pro vozy střední třídy a rodinná MPV, u kterých je vyžadován vysoký stupeň bezpečnosti.
Směsi poprvé asymetricky
Snad nejzajímavější technologickou novinkou pneumatik Nokian H a V je použití čtyř různých směsí v dezénu, navíc v asymetrickém uložení. Z počítačového průzkumu totiž vyplynulo, že díky nestejnému rozložení jednotlivých vrstev směsi lze dosáhnout lepších jízdních vlastností. U vnitřního ramene Nokianu je „rozložení“ jednotlivých směsí zaměřeno hlavně
na dobrý odvod vody ze styčné plochy a tím na zvýšenou ochranu proti vzniku aquaplaningu. Naproti tomu vnější rameno je konstruováno tak, aby zajistilo pevnost pneumatiky a s tím související lepší ovladatelnost
Složitý vzorek
Asymetrický vzorek byl vytvořen hlavně s důrazem na prevenci aquaplaningu a zlepšení jízdních vlastností. Ve směsi obou pneumatik je použita silika, která
svou elasticitou zvyšuje záběr na mokru a snižuje valivý odpor dezénu. K prevenci aquaplaningu slouží několik technických inovací – v oblasti vnitřního ramene je vzorek vytvořen na tzv. principu „z potoka do řeky“. Vodu v první fázi zachytávají rovné, optimálně orientované žlábky, které ji poté efektivně navedou do širokých tvarovaných drážek. Ty se poté postarají o její vytlačení z kontaktní plochy dezénu a vozovky. Pneumatika Nokian V (205/55 R 16)
dokáže při rychlosti 75 km/h a tloušťce vodního sloupce 10 mm vytlačit až 43 litrů vody za sekundu! Zrychlení průchodu vodní masy mezi pneumatikou a povrchem vozovky napomáhá speciálně „vyleštěný“ povrch hlavních kanálků, který zároveň dotváří stylistický výraz výrobku. Příčné drážky na vnějším rameni pneumatiky jsou zakončeny výstupkem ve tvaru lžíce. Slouží k tomu, aby vytlačovaná voda nekončila na předním skle a bocích vozidla, čímž se
zvyšuje viditelnost a bezpečnost na silnicích za deště. Klínovitá konstrukce žlábků společně s asymetrickým dezénem značně zvyšuje ovladatelnost a jízdní vlastnosti za mokra.
Celý článek si přečtete v Pneu revue 4 / 06