Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 4 / 06 » AVON JE TRADICE I HIGH-TECH
Zhruba dvě hodiny jízdy na západ od Londýna leží Melksham, nevelké městečko při řece Avoně v hrabství Wiltshire, které je od roku 1901 domovem jednoho z nejstarších výrobců pneumatik v Evropě – společnosti Avon Tyres. Značka notoricky známá z...
Zhruba dvě hodiny jízdy na západ od Londýna leží Melksham, nevelké městečko při řece Avoně v hrabství Wiltshire, které je od roku 1901 domovem jednoho z nejstarších výrobců pneumatik v Evropě – společnosti Avon Tyres. Značka notoricky známá z motoristického sportu je ukázkou toho, jak lze britský smysl pro tradici a jisté staromilství skloubit s pokrokem a nejvyspělejší technologií. Historie gumárenské výroby v Melkshamu však sahá ještě dál do historie. Již v 80. letech 19. století rozjeli E. G. Brown a J. C. Margeston produkci gumových obručí a navzdory tomu, že na přelomu 19. a 20. století bylo v Británii jen 50 automobilů domácí výroby, zakladatelé bezmezně věřili v pneumatiku nahuštěnou vzduchem. První se zrodila právě v roce 1901.
Historické paradoxy
Soulad zdánlivých protikladů je při návštěvě továrny v Melkshamu, které jsme se zúčastnili společně s asi třemi desítkami dealerů značky ze střední a jižní Evropy, patrný prakticky na každém kroku. Hlavní administrativní budova připomíná exteriér z filmů o Harry Potterovi či z povídek E. A. Poea a leckdo by v ní těžko hledal vedení známé pneumatikářské firmy. Zdi výrobních hal jakoby pocházeli z dob průmyslové revoluce a už už čekáte, že proti vám zpoza rohu vyrazí James Watt v cylindru a tvídovém obleku. Tím však britský tradicionalizmus a ještě spíše konzervatizmus končí. Na parkovišti nepřehlédnete auta top managementu – ouha, s výjimkou jednoho Land Roveru všechny německé! Ono se není co divit – co se týče automobilového průmyslu, tak Britové druhou světovou válku prohráli na celé čáře. Britové si libují v německých vozech, zejména těch luxusních, jako je Mercedes, BMW či Audi, a korunu tomu všemu nasazuje fakt, že nejmasovější britská značka Vauxhall je v rukou General Motors, který staví celou tamní produktovou řadu na stejných vozech jako německý Opel. Brit má jedině útěchu v tom, že jeho Astra či Vectra nemá rodinné jméno Opel, nýbrž Vauxhall, ale od svého německého sourozence se téměř v ničem neliší. Technologie „Made in USA“
Vystřelovat si z Britů a jejich automobilového průmyslu však není radno – koneckonců nevíme, jak sami dopadneme; vždyť ještě před takovými třiceti lety byly britské rovery, austiny či bristoly tím nejlepším, co se na evropském automobilovém trhu dalo koupit. Britové možná neobstáli v konkurenčním boji o ekonomické cifry, ovšem nepřestávají být synonymem vrcholného důvtipu a dokonalého inženýrství. Stále platí, že pokud chceš postavit dobré závodní auto, jeď do Anglie, protože jen tam najdeš nejlepší motoráře, konstruktéry, odborníky na aerodynamiku. A něco podobného platí i o značce Avon. Za letitými zdmi továrny se totiž skrývá nejmodernější technologie, špičkové strojní vybavení a jen minimum manuální práce. Důkazem vyspělosti pneumatik Avon je také dlouholeté angažmá v motoristickém sportu, jehož zatím poslední kapitolu píše seriál A1 GP, který se chce stát plnohodnotným soupeřem formule 1. Obří slicky pro tyto závody jsme si mohli prohlédnout v jednom z oddělení melkshamské továrny. Na jejich bočnici se sice propaguje značka Cooper, ale to nic nemění na tom, že 100 % dodávek obutí pro formulový seriál se rodí právě zde. Ovšem nejvíce značku Avon proslavily závody formule 3000, které zásobovala od jejich zrodu v roce 1988 až do ukončení série v roce 2004. Je to jedno z nejdéle fungujících výlučných partnerství v historii motoristického sportu, alespoň jeho vrcholných disciplín. Společnost Cooper Tire & Rubber Company totiž v roce 1997 odkoupila firmu Avon Tyres, která se stala páteří aktivit americké značky v Evropě. Cooper není na evropském trhu příliš znám, nicméně co do objemu produkce je osmým největším výrobcem pneumatik na světě. Má celkem devět výrobních závodů (včetně protektorovacích) a jen v USA činí jeho výrobní kapacita 40 milionů pneu ročně. Cooper figuruje na žebříčku 500 největších světových společností časopisu Fortune. To že Cooper relativně malého anglického výrobce v 90. letech ovládl, bylo vlastně velkým štěstím. Přežít v podmínkách skomírajícího domácího automobilového trhu by bylo pro Avon stále těžší, navíc Cooper do továrny v Melkshamu investoval nemalé prostředky. Díky Coperu se může Avon pochlubit špičkovým technickým vybavením a hlavně – přístupem ke zdrojům výzkumu, vývoje a testování. Mimo vlastní výrobu pneumatik se v útrobách melkshamské továrny skrývá také silné oddělení materiálů. To dodává gumové směsi pro různé druhy použití více než čtyřiceti společnostem v Evropě a v Kanadě. V příštím roce má v Melkshamu vyrůst nové výzkumné a vývojové oddělení, které bude sloužit nejen pro potřeby Avonu, ale i celé korporace Cooper.
Od skútrů po formule
Produktová řada pneumatik Avon je velmi široká, přičemž kromě klasických automobilových pneumatik tvoří významnou část obratu pneumatiky motocyklové. V této skupině je pozice Avonu velmi silná, v některých zemích se podíl značky na trhu náhradní potřeby pohybuje i kolem 10 %. V sektoru osobních pneumatik je Avon rovněž výrobcem širokého rozměrového spektra od velkosériových cestovních pneu po vysokorychlostní pneumatiky. Avon neopomíjí ani pneumatiky pro lehčí užitková vozidla a pneu 4x4. Velice významnou komoditou jsou zimní pneumatiky, které Avon vyvíjí a vyrábí s ohledem na kontinentální evropské podmínky. Výrobní závod v Melkshamu zaměstnává asi 650 lidí, z nichž většina pracuje na čtyři směny 6,5 dnů v týdnu. Ruch utichá pouze v sobotu odpoledne. Výroba je velmi komplexní a sama produkuje to, co je jinde předmětem subdodávek. Při návštěvě jsme si prohlédli všechny klíčové provozy od míchání směsí, přes výrobu meziproduktů až po finální konfekci, od níž „skoropneumatika“ putuje do lisu. Výrobní proces končí až výstupní kontrolou a testem uniformity, kterým prochází kompletní produkce. Z pásů sjíždějí současně pneumatiky značek Avon a Cooper, pneu různých rozměrů a typů – přesně podle toho, jak jsou nastaveny jednotlivé lisy. Ze skladu se pak vydávají na různě dlouhou cestu – jednou k nejbližšímu deaelerovi, který se nachází jen pár metrů od bran továrny, podruhé třeba přes Atlantický oceán. Desítky tisíc pneumatik Avon obují ročně také automobily českých řidičů.
Celý článek si přečtete v Pneu revue 4 / 06