SMĚR ZOHOR
Společnost Ihle, přední český a evropský velkoobchod s pneumatikami, přemístila své aktivity ze západočeských Chlumčan o několik set kilometrů dál na východ. Hlavní sklad pro Českou republiku (ale i další středo- a východoevropské země) se nyní...
Společnost Ihle, přední český a evropský velkoobchod s pneumatikami, přemístila své aktivity ze západočeských Chlumčan o několik set kilometrů dál na východ. Hlavní sklad pro Českou republiku (ale i další středo- a východoevropské země) se nyní nachází u obce Zohor několik kilometrů před Bratislavou.
Marc-Andreas Milius, ředitel firmy, který stál u zrodu aktivit Ihle v Česku a na Slovensku, si je jist, že to byl krok správným směrem. Firma chce v budoucnu rozšiřovat působnost i na další východoevropské země a pro tyto záměry má sklad u Bratislavy optimální polohu.
Přesun firmy se pochopitelně neobešel bez menších či větších komplikací, ale co je důležité, zákazníků Ihle se tato změna nijak nedotkla. Protože na Slovensko odešla pouze část týmu z Chlumčan, bylo třeba zorganizovat nábor nových zaměstnanců. Nyní však již Ihle pracuje na plné obrátky.
Pomineme-li nové sklady, administrativní prostory a koneckonců i nově založenou společnost IHLE Slovakia Logistic a Servis s.r.o., řadu změn a vylepšení zaznamenala i vlastní obchodní činnost. „Od letošní zimy máme dva katalogy,“ vysvětluje M.A. Milius. „První je ten tradiční, určený pro naše odběratele. Ten druhý je pro konečné zákazníky.“ Ihle tím vyslyšelo žádosti pneuservisů, kteří volali po přehledném a komplexním katalogu pro motoristy. Ti v něm najdou kompletní přehled nabídky, koncové ceny, vyobrazení dezénů a dokonce i technické minimum o pneumatikách a vysvětlení základních pojmů. V katalogu nenajdete žádný odkaz či kontakt na Ihle, jedinou vizitkou firmy jsou slogany „Powered by Ihle“ (S podporou Ihle). Pneuservis si tedy může katalog opatřit vlastní identifikací.
Další obchodní novinkou jsou konsignační sklady. Jedná se o tzv. komisní prodej pneumatik, kdy Ihle dodá pneumatiky zcela bezúplatně a bez jakýchkoli vedlejších závazků ze strany odběratele. Celkem mělo Ihle začátkem na 700 konsignačních skladů, v nichž umístilo 43 000 zimních pneumatik. Šéf firmy vysvětluje: „Samozřejmě se jedná o stálé a dobře prověřené zákazníky. Pneuservis uhradí jen ty pneumatiky, které prodá. Pokud je neprodá všechny, jediné, na čem se finančně podílí, je 50 % přepravních nákladů zpět k nám do skladu.“ Cílem je dodat formou konsignace 70 – 100 tisíc zimních pneumatik.
I přes všudypřítomný růst lpí Ihle na svých základních principech: „Náš zákazník je malý zákazník. Nemáme zájem o velké dodávky. Poptávky po velkých dodávkách často sám přeposílám dovozcům,“ říká Milius. Dalším principem, přes který „nejede vlak“, je pevná cena bez ohledu na počet objednaných kusů. Přesto hned v úvodu katalogu narazíte na rozdělení tzv. kusových prémií, kdy se zvýhodňují větší objemy. M.A. Mililius vysvětluje: „To nemá nic společného s objemovou slevou. Týká se to vytížení našich přepravních kapacit a s tím související úsporou. Pokud díky určitému množství dosáhneme optimálního vystižení při přepravě, tuto výhodu postupujeme ve prospěch zákazníka. Řádově se jedná o desítky korun na kus.“ V oblasti předzásobení Ihle razí heslo: Předzásobení ano – velká množství ne.
Milius je spokojen jak s profitabilitou Ihle, tak s vývojem tržního podílu. „Letošní růst nebude nijak závratný, v řádech jednotek procent. To je přirozené, protože jsme již dosáhli určitého stropu.“ Na otázku, kde vidí místo své firmy v pomyslném top žebříčku, Milius odpovídá: „Jsme těsně za Michelinem, tedy třetí na trhu.“ A dodává, že co do stylu práce vlastně nemá v České republice konkurenci.
V budoucnu se chce Ihle více zaměřit na fleetové zákazníky. Strategie je nyní ve fázi zrodu. Již dnes se mluví operátoři v centrále Ihle několika jazyky a do budoucna jich ještě přibyde. Výhody globálního trhu čekají na využití.