Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 4 / 05 » DOJMY Z KRAJE TULIPÁNŮ

DOJMY Z KRAJE TULIPÁNŮ

 
image238

European Road Transport Show, evropský autosalón užitkových automobilů, který se konal ve dnech 14. – 22. října v Amsterdamu, prodal veškerou plochu výstaviště RAI. Zúčastnilo se jej na 310 vystavovatelů (10 % z nich nových), z nichž...

 
European Road Transport Show, evropský autosalón užitkových automobilů, který se konal ve dnech 14. – 22. října v Amsterdamu, prodal veškerou plochu výstaviště RAI. Zúčastnilo se jej na 310 vystavovatelů (10 % z nich nových), z nichž nejdominantnější expozice patřily výrobcům užitkových vozů od těch nejtěžších až po lehké užitkové, dále výrobcům přívěsů a návěsů a v neposlední řadě dodavatelům dílů a příslušenství. Nechyběly ani pneumatiky, na které se zaměřil náš časopis.

Začněme však trochu zeširoka, neboť všechno souvisí se vším. Z ohlasů předních evropských dopravců a jejich dodavatelů, kteří se zúčastnili uvedení nového celoevropského časopisu pro podnikání v nákladní autodopravě TRUCK EUROPE a se kterými při této příležitosti hovořila i Pneu revue, vyplynulo, že podnikání v tomto sektoru prožívá v Evropě renesanci. Ovšem jak už to bývá, pověstná smetana je jen pro někoho. Zatímco jedni inkasují zisky, o kterých se jim před dvaceti lety ani nesnilo, druzí pomalu balí nádobíčko.

Náklady klíčem k úspěchu
Integrační proces vytváří dosud nevídané příležitosti. Všichni velcí dopravci a speditéři mají již dávno své pobočky v Polsku, Maďarsku nebo Česku, řada z nich sem přemístila i své centrály. „Kdo to dělá až teď, pro toho už je pozdě,“ řekl našemu časopisu jeden německý dopravce, který přesunul své aktivity do Polska již před pěti lety. „Polsko se stane obrovskou tranzitní zemí. Kdo tu dnes není, nebude mít v příštích letech velké šance.“ Již dnes však tyto firmy vytvářejí strategie pro rozšíření činnosti do Rumunska, Bulharska či na Ukrajinu.

Za situace, kdy ve východní Evropě usazené firmy dosahují zlomku nákladů společností registrovaných v západní Evropě, nastaly pro druhou skupinu krušné časy. Jen v sousedním Rakousku se bude počet bankrotů letos počítat ve stovkách, zveřejnil ve svém prvním vydání Truck Europe. „V Evropě dnes úspěšně působí firmy, které se zabývají zprostředkováním řidičů třeba na Slovensku. Náklady na slovenského řidiče jsou zanedbatelným zlomkem nákladů šoféra v Rakousku. Je však jen otázkou času, kdy bude i slovenský řidič příliš drahý. Pak budou hledat v Rumunsku, Bulharsku nebo v Moldávii,“ řekl AutoBusinessu podnikatel z EU. Mluvčí rakouských dálkových dopravců Nikolaus Glisic říká: „Jsme obklopeni novými členskými státy EU, v nichž jsou náklady o 50 % nižší než u nás. V letošním roce pravděpodobně zaznamenáme 600 – 700 bankrotů.“ Podle studie NEA/European trend scenario, dosahují náklady práce polského řidiče jen 40 % nákladů řidiče nizozemského; u bulharského šoféra to je pouze 12 % (viz diagram). Náklady na pracovní sílu jsou sice jen jednou z položek nákladových rozvah, ovšem patří k těm nejvyšším. Proto polský dálkový přepravce dosahuje jen 70 % celkových nákladů svého holandského protějšku, bulharská firma je na tom ještě daleko lépe (viz diagram).
Dobrou zprávou pro dopravce je fakt, že objem nákladní přepravy v příštích letech výrazně vzroste. Podle výše zmíněné studie bude tento nárůst nejcitelnější ve východní Evropě, ale i přeprava zboží východ – západ a opačně výrazně posílí. Nejmenší nárůst se očekává v rámci západní Evropy, což pochopitelně vyplývá ze stupně rozvoje těchto zemí.

Více služeb

Dodavatelé pneumatik nehodlají pouze nečinně přihlížet, jak zejména dálkoví autodopravci násobí své tunokilometry, a přicházejí se stále novými produkty a službami. Výroba nákladních pneumatik je koncentrovanější, než je tomu v případě osobních, i když ani zde nechybí levná konkurence z východu. Dopravci však více dbají na kvalitu svého obutí než běžní řidiči, takže uspět s nekvalitními výlisky neznámého či pochybného původu je daleko těžší než u osobních. Pro sektor nákladních pneumatik je typické užší sepjetí výrobců pneumatik s jejich uživateli. Větší fleetové kontrakty se většinou podepisují přímo mezi výrobcem a vozovým parkem. Nejde o to „vyšachovat“ ze hry dealera, ale vzhledem k objemu dodávek (fyzickému i finančnímu) je plné převzetí obchodu většinou nad možnosti obchodníka. Většinou je proto kontrahován jen jako servisní či technický partner. Druhým důvodem, proč si zejména renomovaní výrobci pneumatik chtějí ponechat kontrolu nad obchodem, je nadnárodní charakter dálkové autoopravy. Globální dopravci usilují o globální řešení, tedy takové, které nebere ohledy na to, kde je tahač či návěs registrován, v jaké zemi se právě nachází nebo jakým jazykem mluví jeho řidič. V neposlední řadě hovoří pro centralizaci obchodu s nákladními pneumatikami v mezinárodní dopravě ekonomický tlak. Stále zřetelněji platí, že stejnou důležitost jako značka nákladní pneumatiky má značka symbolizující službu. Jména jako Truck Point, Truck Force či ContiEuroService jsou v obchodu s nákladními pneumatikami minimálně stejně důležitá jako Bridgestone, Gooodyear a Continental. Tuto pravdu jsme si potvrdili i na amsteredamském autosalónu, kde jsme hovořili se zástupci těchto tří značek.

S novou vlaje
čkou na mapě
Mapa pokrytí službou Truck Point, kterou nabízí společnost Bridgestone, byla právě v době konání autosalónu obohacena o novou „vlaječku“. „V těchto dnech přistoupila k tomuto programu také Česká republika,“ informovala Pneu revue Xylina Chai z belgické centrály společnosti pro Evropu. Do systému bylo podle Chai zapojeno sedm dealerů, kteří museli splnit vysoké standardy. Na stánku Bridgestonu jsme si prohlédli i skříňový přívěs pro mobilní servis, který nechal Bridgestone navrhnout a vyrobit speciálně pro potřeby Truck Point. Je vybaven vším potřebným pro mobilní servis, ovšem spíše než pro použití na silnici v případě defektu se doporučuje pro servis fleetů přímo u zákazníků. „Při defektu na silnici hraje velkou roli čas. Proto se tu uplatňují rychlejší způsoby přepravy na místo zásahu,“ vysvětluje Chai. Dalším „tahákem“ na stánku Bridgestonu, který patřil mezi výrobci pneumatik k největším, byl ultraširoký plášť Greatec Mega Drive se systémem Aircept, který zajišťuje bezpečné zastavení v případě defektu. Zástupce Bridgestonu nám také demonstroval zajímavé zařízení na dálkové snímání tlaku vzduchu v pneumatice, které usnadňuje práci servisních mechaniků, a také PDA pro zápis a přenos naměřených dat. Další zajímavostí na stánku japonské firmy byla nová pneumatika pro řídící nápravy Bridgestone R249, jejíž vývoj bral na zřetel i výsledky průzkumu trhu, který Bridgestone uskutečnil u tisícovky evropských nákladních fleetů. Při příležitosti autosalónu Bridgestone zveřejnil výsledky soutěže, pořádané pro autodopravce na svých internetových stránkách. Vítězem a současně i novým majitelem hlavní ceny – Mercedesu Actros na pneumatikách Bridgestone Greatec – se stala německá firma Aug. W Bobe GmbH z německého Bad Salzuflenu. Carsten Overbeck, výkonný ředitel společnosti Bobe, která provozuje 85 tahačů a 75 návěsů, prožil velký, ale přejemný šok, když jeho firma byla vylosována vítězem: „Nestává se každý den, aby člověk vyhrál tahač. Společně to se všemi zaměstnanci oslavíme.“

Fotbal, sport a transport

Continental sice razí ve spojitosti s nákladními pneumatikami nový slogan „My sport is transport“, nicméně na jeho stánku v Amsterdamu byl hlavním sportem samozřejmě fotbal. Continental však dokáže obě témata zajímavě spojit. V Amsterdamu informoval o tréninku řidičů autobusů několika německých prvoligových týmů (konkrétně Bayern, Schalke 04, Werder Brémy, Hannover 96, Arminia Bielefeld, VfL Bochum a SC Freiburg) a týmu reprezentačního, který uspořádal na okruhu Hockenheimring. Edwin van Erp, zástupce Continentalu pro nákladní pneumatiky v Nizozemí, vyzdvihl zejména řadu Eco Plus, které jsou aktuální hlavně dne, kdy šly ceny nafty i dalších pohonných hmot rapidně nahoru. Dezény HSL 1 pro řídící nápravu a HDL 1 pro hnací nápravu mohou díky sníženému valivému odporu redukovat provozní náklady pneumatik až o 4,4 %. Variabilní náklady pneumatik v Evropě jsou vypočítávány jako náklady, které zůstávají po odečtení mezd a ostatních fixních a obecných nákladů na provoz 40tunových nákladních automobilů. Tyto náklady zahrnují náklady na palivo, údržbu, opravy a náklady na samotné pneumatiky – což činní celkem 29 procent, které mohou být ještě sníženy volbou správného typu pneumatik pro dané provozní podmínky.
Dále nás Edwin van Erp upozornil na dezény HSC+ a HDC+, což jsou vylepšené varianty svých předchůdců, určené zejména pro provoz ve stavebnictví. Na nizozemském trhu je také úspěšný nový dezén HDR+ pro nákladní regionální dopravu. Podle zástupce firmy má Continental na nizozemském trhu, kde se ročně prodá asi 350 tisíc nákladních pneu, patnáctiprocentní podíl.

Goodyear spoléhá na internet
Goodyear ze všech výrobců pneumatik zatím došel nejdál ve využití on-line řešení při správě nákladních fleetů a Rob van Leersum, místní zástupce Goodyear Dunlop, nám potvrdil, že mu to na nizozemském trhu přináší velkou konkurenční výhodu. Na systém FleetOnLineSolutions tu jsou napojeni nejenom prodejci sítě TuckForce, ale také servisní služby poskytující asistenční servis v nesnázích či protektorovací závody, pracující s technologií Goodyear. Výsledkem je vynikající souhra všech těchto subjektů ve prospěch zákazníka, tedy autodopravce. Goodyear Dunlop má na nizozemském trhu nákladních pneumatik zhruba čtvrtinový podíl a patří tedy k jeho nejsilnějším hráčům. Podle Leersuma těží místní dovozce také ze synergie Goodyear – Dunlop, i když spojení obou značek se ani tu neobešlo bez problémů. Goodyear i Dunlop si však pečlivě zachovávají své identity, což bylo vidět i na důsledném rozdělení stánku na „modrou a žlutou“ sekci.

Martin Mensa
Amsterdam

Truck roku 2006

V předvečer výstavy byly zveřejněny výsledky ankety International Truck of the Year a International Van of the Year pro rok 2006. Ve skupině tahačů si prvenství připsal MAN TGL, který získal 94 z celkových 133 bodů. Man vyhrál s převahou před vozy Iveco Trakker (39) a Mercedes Atego (33). Ve skupině vanů zvítězil také s přehledem Fiat Dobló Cargo, který získal 113 bodů z celkových 188 možných. Cena pro lehký užitkový vůz je každoročně udělována tomu výrobci, který podle mínění devatenáctičlenné jury tvořené odbornými novináři nejvýrazněji přispěl k rozvoji tohoto segmentu.


 
 
 
 

Komentáře k článku

 
 

Newsletter

Archiv

 

Reklama

MarketPoint

 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz