Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 3 / 23 » Zkušenosti s DOTazovači
Oslovili jsme desítku českých pneuservisů a požádali je o názor, jak moc jejich klienti řeší datum výroby, tedy DOT u pneumatik. Odpovědi jsou překvapivě různorodé. Někde se o DOT zajímají spíše senioři, jinde lidé ovlivnění články z motoristických médií. Zájem o DOT je velmi odlišný i z pohledu různých lokalit.
Praha 5
Auto-pneu-servis Jenda z Prahy 5 Radlic. „O DOT pneumatik se u nás zajímá asi polovina zákazníků. Velká část z nich to neřeší vůbec a často ani nevědí, o co jde. Další významná část naopak výslovně informaci o DOT kupovaných pneu vyžaduje,“ říká Monika Obermajerová.
Často podle ní záleží i na tom, kdy si lidé pneumatiky kupují. „Třeba v lednu lidé obvykle požadují pneu se stářím výroby do půl roku a maximálně jsou ochotni tolerovat jeden rok. Naštěstí nám pneu chodí celkem nové. Ještě se mi nestalo, že bychom museli starší pneu vracet zpět dodavateli. Tedy vlastně jednou jsme si toho všimli. Tři roky starou sadu jsme kvůli tomu obratem vraceli a zákazník pak dostal nové,“ vysvětluje žena z radlické provozovny.
V Auto-pneu-servis Jenda z Prahy 5 považují číslo DOT za důležitější než datum první instalace pneu na auto. „Výrobci většinou uvádějí, že pneumatiky jsou kvalitní po dobu šesti sedmi let od výroby a nikoli od momentu instalace na vozidlo,“ dodává Obermajerová.
Hlučín
V Pneu OK z Hlučína, které patří do sítě Premio, radost ze zákazníků, kteří se ptají na DOT u pneumatik, nemají. „Já bych je zabila už ve dveřích, někteří lidé totiž jsou kvůli DOT velmi otravní. Někdy chtějí, aby pneumatiky byly nejraději vyrobené minulý týden. Větší část ale akceptuje i dvouleté či tříleté pneu. Nebývá však výjimkou, že u starších pneu jdeme až do nulových marží, aby je zákazníci byli vůbec ochotní akceptovat,“ vysvětluje ženský hlas z hlučínského pneuservisu, který si nepřeje figurovat v článku jmenovitě.
V Pneu OK by ale kromě DOT rozhodně nepodceňovali ani datum první instalace pneu. „Když dáte pneumatiku na auto, tak stárne 17krát rychleji, protože na ni působí různé vlivy, jako tlak auta, slunce, mráz a déšť, stav silnice. A nesmíme zapomenout ani na styl řízení,“ uvádí žena. Přesto si hlučínský servis hlídá, jak staré pneu mu přicházejí od dodavatelů, hned při vykládce. Ještě více prý záleží na DOT u motocyklových pneu. „Přeci jen motorky mají pouze dvě kola.“
Staré Holice
Pneuservis Holice ze Starých Holic. „Na otázky klientů ohledně DOT odpovídáme prakticky denně a jsou ochotní respektovat stáří maximálně do jednoho roku, aby je pak mohli 5–6 let využívat. Pro některé ale bývá i ten rok mnoho. Například tvrdí, že neví, kde pneu 12 měsíců ležely a jak byly skladovány,“ vysvětluje majitel holického pneuservisu Bohuš Poleš. Například od dodavatele AM pneu mívá gumy z aktuálního roku výroby. „Mám smlouvu i se společností nejlevnejšípneu.cz. U nich se mi několikrát stalo, že přišly i tři roky staré pneu, ale vyřešili to hodně velkou slevou. Ale už se u nich trochu bojím zboží brát,“ dodává Bohuš Poleš.
Opava
Autoservis – pneuservis Prejda z Opavy. „Nejvíc se na DOT u pneumatik ptají důchodci. Podle mě by se DOT mělo zrušit a mělo by být nahrazeno kódem, který znají jen prodejci. Na riflích ani na žádném jiném oblečení také není datum výroby. Nevím, proč je to zrovna u pneumatik,“ tvrdí ženský hlas z opavského pneuservisu Prejda. „Od dodavatelů nám standardně chodí pneumatiky do tří let stáří,“ dodává.
Praha 7
Pneucentrum HVT z Bubenského nábřeží v pražských Holešovicích. „Naši zákazníci se na DOT moc neptají. Spíše než DOT je podle mě důležité správné skladování pneumatik. Pokud budete mít dva roky starou letní pneumatiku, ale bude správně skladovaná, tak to není problém. U zimních kol je to trochu jiné, protože při delším skladování daleko více vyprchávají gumu změkčující silice. Jsou doporučení, že byste neměli mít zimní pneumatiku starší než čtyři pět let,“ říká Jaroslav Prinke z holešovického pneuservisu.
„Řada lidí se ale jen stará, aby pneu měly vzorek a ostatní jim je jedno. Od dodavatelů nám většinou chodí pneu s dobrou dotkou z toho samého roku. Když se někde objednávají starší gumy v akci, tak třeba na e-shopech je upozornění, že se jedná o starší datum výroby. Jinak s tím ale problém není,“ dodává Prinke.
Domažlice
IDZ group, pneuservis a autoservis Domažlice. „Na DOT se u nás ptá asi deset, dvacet procent zákazníků. Povědomí lidí o dotkách je určitě větší než bývalo. Lidé o tom čtou hlavně v různých motoristických časopisech. Když kupujeme pneu od našich dodavatelů, tak zpravidla vyžadujeme, aby měly loňské nebo letošní DOT,“ říká David Rašín z domažlického pneuservisu.
„Dodavatelé nám většinou vycházejí vstříc a když to nejde, tak na starší zboží zákazníka upozorníme. Ale většinou prodáváme maximálně rok staré gumy. K našim dodavatelům patří PneuB2B. Bereme i přímo od výrobců, jako jsou Hankook, Nexen, z centrály Barumky i od německého Tirecorpu. Těch dodavatelů mámě hodně,“ upřesňuje Rašín.
Česká Lípa
Pneuservis Mertlík – Point S, Česká Lípa. „Zákazníci u nás DOT kódy pneumatik zjišťují hodně. Řeší to 70 až 80 procent z nich. DOT je podle mě důležitější než datum první instalace na vozidlo. Od dodavatelů bereme letošní a maximálně loňské pneu. Ve skladu nějaké starší máme, ale zákazníky o tom informujeme. Pneu bereme v rámci sítě Point S,“ říká Jaroslava Macurová z českolipského pneuservisu.
Hradec Králové
JF Cars – Pneuservis Dědeček z Hradce Králové. „Zákazníci se nás na DOT ptají často a je jich tak asi osmdesát procent. Výrobci nás musejí informovat, že jsou pneumatiky starší, až pokud jim je přes dva roky,“ uvádí ženský hlas z královéhradeckého pneuservisu.
Karlovy Vary
Firststop – Pneutyre s.r.o., Karlovy Vary-Bohatice. „U nás se zákazníci na DOT u pneumatik moc neptají. Je jich asi tak dvacet procent. Lidé to zpravidla řeší poté, co někde vyjdou nějaké články. Já klientům většinou říkám, že tři roky staré pneu nejsou problém a že na nich mohou další čtyři roky jezdit. Pneu většinou nakupujeme přímo od výrobců Bridgestone, Continental či Goodyear a s jejich stářím není problém,“ říká Lukáš Veselý z karlovarských Bohatic. „Dnes ale někteří lidé bez obav jezdí i na desetiletých pneu,“ podotýká servisman.