Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 3 / 22 » Mýt či nemýt? Mít či nemít?
První myčky, které byly prezentovány hlavně na výstavách Autotec a Autosalon, pořádaných na brněnském výstavišti, byly výrobky švédské společnosti Hedson. Myčka je všeobecně známá pod typovým označením Drester. Psal se rok 1996 a již tehdy mnoho zákazníků kvitovalo uvedení této novinky v pneuservisním vybavení s povděkem. Velice atraktivně působil především princip mytí, který vychází z průmyslového tryskání, kdy voda je nasávána čerpadlem společně s plastovým granulátem a pomocí trysek je za vysokého tlaku směrována na disk a pneu.
Výsledný efekt umytí jednotlivých kol vzhledem k času mycího procesu (cca 40 s) je velmi uspokojivý, a tento výrobek tak začal být čím dál více v oblibě. Dá se říct, že se myčka stala nedílnou součástí vybavení moderního pneuservisu.
Jak se vše vyvíjelo dál?
Po úspěšném vstupu myček Drester na trh se pochopitelně začaly objevovat konkurenční výrobky. Ty se vyznačovaly především jinou technologií mycího procesu. Za zmínku stojí určitě ultrasonické myčky využívající k mytí ultrazvuk, různé obdoby vysokotlakých „vapkových systémů“, tyto typy se však v praxi neosvědčily a pohybují se na okraji zájmu. Větší úspěch zaznamenaly myčky kartáčové. Ty se v určitém období těšily relativně vysoké oblibě hlavně kvůli pořizovací ceně, která byla v porovnání s Dresterem nižší. Začaly se také vést nekonečné spory o to, která myčka umyje kolo lépe. Vznikaly tak zastánci myček kartáčových proti příznivcům myček s tryskacím systémem. V kategorii kartáčových myček se na českém trhu nejvíce prosadil výrobek španělské firmy Ibasan, která svou myčku pod označením Ketty nabízí dodnes. Hlavní výhodou tohoto stroje je minimální náročnost na údržbu a chod. Myčka je napojena na přívod vody z řadu, na každý mycí proces používá čistou vodu a použitá voda odtéká přímo do kanalizace. Odpadá tak pravidelné čištění vodní nádrže, ale z hlediska ekologie se nejedná o zcela čistý provoz. V některých zemích je tento systém s nakládáním odpadních vod přímo zakázán. V současné době se s nabídkou myček Ketty na českém trhu téměř nesetkáme hlavně kvůli vysoké ceně, kdy pořizovací náklady přesahují dvěstětisícovou hranici.
Patent nepatent, hlava nehlava…
Samozřejmě i v tomto odvětví začala konkurence nabízet napodobeniny a kopie. Na trhu se objevil výrobek polské společnosti Kart, který originální Drester připomínal ve všech ohledech. Nastala poměrně dlouhá soudní tahanice, vyvolaná společností Hedson kvůli porušení patentu (ten byl vydán na většinu technických řešení Dresteru). Tato skutečnost však neměla na prodej polských myček významnější vliv, a ty se úspěšně prodávaly dále. Ke cti polského výrobce je třeba zmínit, že se jedná o poměrně kvalitní spolehlivý výrobek za velmi přijatelnou cenu. Tento fakt jasně nastavil pravidla na českém trhu a prodat původní značkový výrobek je kvůli vysoké ceně velký problém. Ochranná doba vydaného patentu již pominula, a tak myčku využívající k mytí tryskání plastového granulátu nabízí i několik italských firem. Zákazník si tak může skutečně vybrat.
Co očekávat od myčky kol?
Samozřejmě co možná nejlepší umytí! Nezaměňujte však s myčkou nádobí. Myčka kol by měla především zajistit tzv. technologické umytí. V praxi to znamená odstranit z kola hrubé nečistoty, prach, v zimě sůl apod. za co možná nejkratší čas. Pro lepší výsledky mytí dodávají dnes výrobci různé mycí chemikálie v podobě koncentrátů, prášků atd. Dá se také objednat vyhřívání vodní nádrže a umývat tak kolo teplou vodou. Všechny tyto doplňky jednoznačně kvalitu mytí zlepšují. Samozřejmou nutností pro kvalitní umytí je v neposlední řadě pravidelná údržba myčky, zejména včasná výměna vody, dostatečné množství kvalitního granulátu a dobrý technický stav stroje. Umyté kolo pak do značné míry ovlivňuje celkovou čistotu v dílně, vyvažování, a jednoznačně prodlužuje životnost pneuservisních strojů. Pro firmy, které nabízejí svým zákazníkům uskladnění, zajišťují umytá kola čistotu ve skladech a komfort při manipulaci. V neposlední řadě je třeba zmínit také image servisu!
Novinky v této oblasti vybavení
Nedá se říct, že by tradiční výrobci přicházeli s převratnými novinkami. Současné myčky vycházejí hlavně z osvědčených typů a inovace lze spatřovat vesměs v doplňkovém vybavení usnadňujícím manipulaci, jako jsou například automatické podavače, zvedáky, filtrační jednotky na cirkulaci vody, již zmíněný doplňkový ohřev apod.
Nový hráč na trhu
Ostravská společnost TG Pneu s.r.o. na letošní mezinárodní výstavě Autopromotec v Boloni představila svou novinku, a to myčku Raccoon. Jedná se o velmi inovativní produkt v kategorii myček kol, spočívající hlavně v hybridním principu mytí, který využívá spojení dvou osvědčených způsobů, a to tryskání granulemi za současného čištění rotačním kartáčem. Vývoj tohoto stroje trval více než 3 roky. Ve spolupráci se specializovanými firmami byl například vyvinut zcela nový typ čerpadla, umožňující použít hnací motor s nižším příkonem a snížit tak náklady na mytí. Trysky mají unikátní tvar, zajišťující ideální směr rozstřikování granulátu, a při jejich výrobě je využíván 3D tisk. Velice atraktivně působí také prosklená dvířka a osvětlený prostor mycí kabiny. Při vývoji byl kladen velký důraz nejen na funkčnost a energetickou náročnost, ale také na celkový design. Určitě stojí za zmínku, že celá myčka je kompletně vyrobena v České republice. Dle vyjádření zástupce společnosti TG Pneu bylo představení v Boloni velmi úspěšné. Uvedení na trh lze očekávat na podzim roku 2022.
Mýt či nemýt? (…)
Tímto sloganem byl nazván celý článek a dá se jím i skončit. Myčky kol v pneuservisech budou mít vždy své zastánce a odpůrce. Myslím si ale, že se zákazník vždy rád vrátí do čistého servisu, kde má možnost využít kompletních služeb. Mít myčku by tedy mělo být v dobrém servisu samozřejmostí.