Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 3 / 21 » Zima bude dobrá, zní z trhu

Zima bude dobrá, zní z trhu

 
zimni_pneu_provoz

pátek, 10. září 2021

Zase je tu další zimní sezóna, i když v době, kdy se čtenářům dostane do rukou toto číslo, může stále vládnout příjemné zimní počasí. Běžný motorista myslí na zimní pneumatiky nejdříve na konci října, ale pro obchodníky je vše posunuto minimálně o tři měsíce dozadu. Zimní předobjednávky se běžně zadávají v červnu, v září musí být vše připraveno a vyhlížejí se sněhové mraky.

 

Zase je tu další zimní sezóna, i když v době, kdy se čtenářům dostane do rukou toto číslo, může stále vládnout příjemné zimní počasí. Běžný motorista myslí na zimní pneumatiky nejdříve na konci října, ale pro obchodníky je vše posunuto minimálně o tři měsíce dozadu. Zimní předobjednávky se běžně zadávají v červnu, v září musí být vše připraveno a vyhlížejí se sněhové mraky.

Od doby, kdy se z přezouvání na zimní pneumatiky stala norma (ne nutně ta legislativní, ta přišla později, než se sezónní výměna pneumatik stala dobrovolnou součástí životů motorizovaného národa, alespoň jeho valné většiny), uplynulo již více než dvacet let a dodnes platí, že zima je klíčovým obdobím, které významně ovlivňuje celoroční ekonomiku všech firem v oboru od výrobců po koncové prodejce. I když se zdá, že vlivem řady faktorů už zima není takovou „modlou“, jako tomu bylo v minulosti, že se obchod i servis rovnoměrněji rozdělily do celého roku a prodeje konkrétních typů pneumatik již nejsou tolik fixovány na konkrétní roční období. „Čím dál méně se soustřeďujeme na ono zaklínací slovíčko ,sezónaʻ. Realizovat všechny rozjeté projekty a vize pro nás znamená maximální nasazení po celý rok,“ tento citát z tohoto čísla dobře vystihuje tento trend.

Čína již není hitem
Z našich rozhovorů vyplývá, že obchodníci hledí vstříc letošní zimní sezóně převážně s optimismem, od mírného (růst trhu v řádu 3 %) po silný („Bude to jedna z nejlepších sezón, všechny parametry tomu nasvědčují.“) růst. Jako hlavní důvody uvádějí respondenti odloženou poptávku, úspory lidí, pravděpodobný návrat k zimnímu cestování i růst prodeje osobních vozů, zejména těch z druhé ruky. Ty jsou ostatně z hlediska pneuservisu výhodnější, protože vyjíždějí s pneumatikami na určitém stupni opotřebení. Obecně se také očekává nedostatek zimních pneumatik, jednak kvůli narušeným logistickým řetězcům hlavně z Asie, ale i nedostatku surovin, zdržování materiálů a reorganizacím výrobních procesů v době pandemie. Přetrvávající nejistota ohledně vývoje zdravotní situace to všechno ještě umocňuje. Dodavatelé v první výbavě budou navíc v první řadě uspokojovat tyto objednávky, takže ani ten nejoptimističtější scénář vývoje pandemie nemusí vést k rychlému narovnání problémů v náhradní potřebě.

Velkou neznámou jsou ceny, které jsou v té „katalogové“ podobě samozřejmě již odkryté, ale otázkou je, co s nimi letos udělá trh. Jisté je, že pneumatiky budou dražší, zřejmě o jednotky procent, ale ani výraznější výkyvy nejsou vyloučeny. Z hlediska značek se hovoří o soumraku čínských pneumatik, které již zcela smazaly své konkurenční výhody. Zda budou poptávku po budgetových pneumatikách schopni upokojit evropští výrobci, je otázkou, když už jednou v minulosti to v případě nákladních pneumatik (po zavedení dovozních cel) nedokázali. Každopádně k nějakému přerozdělení podílu a vlivu značek zřejmě dojde.

Zdá se také, že velko- i maloobchodní prodejci letos přistoupili k většímu předzásobení, někteří v tomto směru dokonce hovoří o „rekordním“ roce. Ale ne všechny názory na trhu jsou jednoznačně optimistické. Někteří poukazují na nedostatek pracovníků v dílnách a neochotu manuálně pracovat, jiní zase na to, že zdánlivě dobrá situace domácností jde výrazně na konto zadlužování státu a lidí samotných a mohla by se „přes noc“ zvrtnout.

Specifická sezóna
Letošní sezóna bude jednou z těch nejméně předvídatelných. Jestli napadne sníh v říjnu nebo v lednu, to nebude hrát zas takovou roli, protože do hry vstupuje řada nových, dosud nepoznaných faktorů. Jak už se ale ukázalo před rokem a ještě déle, pneuservisní obor patří v době bezprecedentní krize k těm relativně stabilním, a bude tomu tak zřejmě i v budoucnu. A nedá se ani vyloučit, že letošní sezóna bude z hlediska zisku velkou obchodní příležitostí.

Názory účastníků naší ankety v Pneu revue č. 3/21

 
 
 
 

Komentáře k článku

 
 

Newsletter

Archiv

 

Reklama

MarketPoint

 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz