Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 3 / 21 » Vývoj pneumatik pro elektrická nákladní vozidla považuje Continental za „závod s časem“
Elektrický pohon se stává stále častěji tématem i pro provozovatele těžkých nákladních vozidel. To nenechává klidnými výrobce pneumatik, např. Continental, který spolupracuje s výrobci nákladních vozidel a autobusů na řešeních pneumatik, která splňují specifické požadavky těchto vozidel. V současné době Continental testuje na své zkušební trati Contidrom v severním Německu své pneumatiky na elektrickém nákladním voze od specialisty na elektromobilitu, firmy Futuricum.
Nákladní vůz Futuricum, který DPD Švýcarsko nasazuje v regionální dopravě od března 2021, je postaven na podvozku Volvo FH a elektrickou pohonnou jednotku instalovala mateřská společnost Futuricum Designwerk Products AG. 19tunový vůz dává výkon 680 koní a nese největší baterii pro nákladní vozidla v Evropě s kapacitou 680 kWh. Dojezd bez nákladu je až 760 km na jedno nabití.
„Vůz je ve švýcarském regionálním provozu od začátku roku a v současné době obouvá pneumatiky produktové řady Continental EcoRegional,“ říká Hinnerk Kaiser, vedoucí vývoje pneumatik pro nákladní a autobusové pneumatiky společnosti Continental. „Kombinace Conti EcoRegional HS3 a HD3 umožňuje vysoký kilometrový výkon a extrémně nízký valivý odpor a splňuje tak základní požadavky pro ekonomický provoz elektricky poháněných užitkových vozidel.“ Ovšem pro elektrická vozidla budoucnosti to již nestačí.
Cílem současné série testů je dále zvýšit účinnost a Continental klade zvláštní důraz na prodloužení dojezdu snížením valivého odporu. Původní pneumatiky porovnává s dezény Conti EfficientPro a zkouší i zcela nové prototypy pneumatik. Conti EfficientPro je osvědčený produkt, speciálně vyvinutý pro přepravu na dlouhé vzdálenosti s důrazem na palivovou účinnost. Zmíněné prototypy pak Continental vyvíjí a vyrábí ve svém zařízení na výzkum a vývoj pneumatik v Hannoveru-Stöckenu v Německu. K vyřezávání dezénu se používá robotika, ovšem konečné slovo při dolaďování a finalizaci vzorků mají zkušené ruce rytců.
Závod s časem
„Stejně jako u všech elektrických pohonů jsou i pneumatiky pro Futuricum Logistics 18E vystaveny vyššímu točivému momentu při rozjezdu a zrychlení,“ vysvětluje Kaiser. „Baterie s mimořádně vysokou kapacitou současně zvyšuje hmotnost a její rozložení v rámci vozidla. Pneumatiky proto musí mít nejen nízký valivý odpor, ale musí vydržet i větší zatížení než pneumatiky pro srovnatelná vozidla se spalovacími motory. Zároveň by neměly slevovat na životnosti a splňovat stejné bezpečnostní požadavky.“
Vyvažování protichůdných cílů, jako je kilometrový proběh, brzdný výkon a ovladatelnost, na stále vyšší úrovni je technicky náročné. S ohledem na rychlý rozvoj segmentu e-mobility společnost Continental hovoří o „závodu s časem“. Vývoj prototypů a konceptů jde totiž ruku v ruce s vývojem stávajících produktových řad, přičemž jedno nesmí ohrožovat druhé.
DPD plánuje, že Futuricum Logistics 18E, který si objednala na začátku roku 2021, najede nejméně 80 000 kilometrů ročně a oproti stejnému vozidlu s klasickým dieselovým pohonem ušetří 72 tun CO2 ročně.