Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 3 / 21 » Rozhovor čísla: Robert Koutný
Začátkem 90. let došlo ke sloučení podniku Mitas Praha a zlínské firmy Beltyr, části někdejšího Barum Holdingu, do akciové společnosti Česká gumárenská společnost. Continental se této části české gumárenské tradice dobrovolně vzdal, v rozvoji zemědělského segmentu tehdy neviděl perspektivu. Tím se začal jeden z nejúspěšnějších podnikatelských příběhů naší novodobě historie. Z prodeje dvě desetiletí budovaného holdingu inkasovali čeští podnikatelé přes třicet miliard korun. A firma se vydala na novou cestu pod „křídly“ švédského gigantu Trelleborg AB pod novým názvem Trelleborg Wheel Systems Czech Republic. Nedávno jmenovaný obchodní ředitel pro Česko a jihovýchodní Evropu Robert Koutný rekapituluje současnou situaci našeho tradičního výrobce a nejbližší plány do budoucna.
Můžete zhodnotit vývoj značky Mitas a jejích výrobních kapacit v Česku od vstupu společnosti Trelleborg?
Po vstupu CGS Holdings do skupiny Trelleborg v roce 2016 se rozšířila nabídka produktů v oblasti pneumatik. Stejně tak došlo rovněž například k rozšíření výroby kol v Lotyšsku. Od této doby hraje Mitas důležitou roli v poskytování spolehlivých pneumatik pro zemědělství či stavební a manipulační techniku. V důsledku těchto úspěšných změn byl rozšířen výrobní závod Otrokovice v České republice i současná výroba v Srbsku.
Pneumatiky Mitas se vyrábějí nejen v České republice nebo Srbsku, ale i v dalších zemích po celém světě. Naše výrobní závody se dále nacházejí ve Slovinsku, USA a nově i na Srí Lance, kde je umístěna výroba pneumatik Mitas pro vysokozdvižné vozíky, jež je primárně určena pro asijský trh. Výroba v těchto závodech se stále zvyšuje díky poptávce z rozsáhlé celosvětové prodejní a distribuční sítě.
Majetková změna se určitě neobešla beze změn – v čem je dnes Mitas jiný než před akvizicí?
Mitas je dlouhodobě jednou z předních evropských značek pneumatik pro zemědělskou mechanizaci, stavební a manipulační stroje, motocykly a další specializované segmenty. Od vstupu do skupiny Trelleborg sledujeme rozsáhlejší růst tržeb i výroby. Současně Mitas využívá výhod zázemí silné skupiny Trelleborg v oblastech logistiky či marketingu včetně rozsáhlého systému zákaznické podpory a komunikačních kanálů.
Stručně řečeno, akvizice umožnila společnosti Mitas získat přístup na nové trhy a současně si zachovat své silné postavení na trzích, kde byl tradiční značkou. Zároveň se také podařilo zachovat široký sortiment značky Mitas, čítající například radiální pneumatiky, ale také segment leteckých pneumatik či moto plášťů, který byl v poslední době podpořen společným podnikem v Indii.
Můžete více objasnit strukturu společnosti Trelleborg, její aktivity a roli značky Mitas? Jaký je brand positioning značky Mitas v rámci Trelleborgu?
Již od roku 1905 je skupina Trelleborg světovým lídrem v oblasti konstrukčních polymerních řešení, které těsní, tlumí a chrání kritické aplikace v náročných prostředích. Jeho inovativní řešení zvyšují udržitelným způsobem výkonost zákazníků. Skupina zahrnuje tři klíčové obchodní oblasti: Trelleborg Industrial Solutions, Trelleborg Sealing Solutions a Trelleborg Wheel Systems.
Trelleborg Wheel Systems je vedoucím dodavatelem pneumatik a kompletních kol pro zemědělské a lesnické stroje, vysokozdvižné vozíky, stavební stroje, motocykly a další speciální segmenty.
Po akvizici v roce 2016 byl Trelleborg Wheel Systems rozšířen o několik značek. V současnosti je jeho portfolio tvořeno značkami Trelleborg, Mitas, Maximo a Cultor, z nichž každá nabízí jedinečný výběr charakteristických produktů pro uspokojení různých potřeb zákazníků.
Mitas vyrábí pneumatiky od 30. let 20. století a nyní je nedílnou součástí globální sítě pneumatik pro OEM trhy a další specializovaná odvětví po celém světě. Skupina Trelleborg dosáhla ročního obratu okolo 33 miliard SEK (3,13 mld. EUR, 3,57 mld. USD) a působí asi v 50 zemích. Akciová společnost Trelleborg je od roku 1964 zapsána na stockholmské burze a je též uvedena v seznamu velkých společností Nasdaq Stockholm.
Můžete shrnout produktovou nabídku pneu značky Mitas na trhu ČR/SR v roce 2021?
Mitas má tradičně velmi silnou pozici v segmentech mimosilničních, motocyklových a lehkých leteckých pneumatik. Během své mnohaleté existence vyvinul úspěšný sortiment pokrývající oblasti zemědělství, stavebnictví a manipulační techniky. Nejúspěšnější výrobkovou skupinou jsou zemědělské pneumatiky, kde dominují traktorové radiální pneumatiky. Patří sem řady VF (Very High Flexion) a SFT (Super Flexion Tires), vyznačující se vysokými nosnostmi, a také řada tichých pneumatik SST (Silent Speed Tires).
Celosvětově osvědčenou výrobkovou řadou jsou naše HCM (High Capacity Municipal) určené pro celoroční práce v nejrůznějších terénech.
Naše řada pneumatik TI (Tractor Industrial) je vhodná pro industriální i zemědělské použití. Vysoce spolehlivé radiální provedení najdeme také u pneumatik pro stavební a manipulační techniku. Jmenovat můžeme na trh nedávno uvedenou bagrovou pneumatiku EX-01 se speciálně vyztuženou konstrukcí bočnice, ideální pro štěrkové i kamenité povrchy.
Mitas usiluje o spokojenost svých zákazníků a snaží se jim pomoci udržet krok s rychle se měnícím světem pneumatik pro zemědělskou mechanizaci, stavebnictví, motocykly, jízdní kola, letadla a nákladní automobily.
Mitas byl znám jako velmi inovativní značka i v oblasti technologické – za léta samostatné existence přišel s řadou inovativních řešení a nových technologií. Jaké jsou aktivity Trelleborgu v oblasti výzkumu a vývoje nyní a jak je do těchto aktivit zahrnuta značka Mitas?
Inovace jsou pro společnost Trelleborg na předním místě, a to zejména v oblasti gumárenských směsí, zvyšování nosnosti i pohodlí a snižování dopadů na životní prostředí. Mitas nyní těží z centra Trelleborg Technology & Innovation, které pracuje na vylepšení produktů pokrývajících všechny naše obchodní segmenty a jejich uvedení na trh. Včasná zpětná vazba od zákazníků nám pomáhá uvádět nové, uživatelsky přívětivé produkty a uspokojit potřeby našich zákazníků v mnoha průmyslových odvětvích, ve kterých působíme.
Jak byl prodej pneu v segmentu agri ovlivněn pandemií a jak odhadujete vývoj poptávky v nejbližších měsících?
Zemědělství zajišťuje základní životní potřeby a v životě lidí plní nepostradatelnou funkci. V důsledku toho jsme museli běžet naplno, pokud šlo o nalezení naší cesty pandemií. Přestože roky 2020/21 byly celosvětově obtížné, zemědělský trh byl touto krizí ovlivněn jen mírně. Proto věříme, že poptávka zůstane v následujících měsících stabilní.
Jak funguje distribuční síť Mitas v naší zemi a jaké jsou její hlavní pilíře?
Vzhledem k téměř stoleté historii výroby, prodeje a servisu v oblasti pneumatik považujeme český a slovenský trh za společný. Zavázali jsme se jak poskytovat zde služby koncovým uživatelům prostřednictvím naší rozsáhlé sítě prodejců, tak i nabízet inovativní produkty na trh OEM.
Mitas je známý jako jedna z předních evropských značek pneumatik pro zemědělskou techniku, stavební vozidla, stroje pro manipulaci s materiálem, motocykly a další speciální segmenty. Pneumatiky Mitas se vyrábějí a distribuují přímo zde v České republice s globální prodejní a distribuční sítí zahrnující Srbsko, Slovinsko, Srí Lanku a USA.
Jakými změnami prošly v posledním období výrobní kapacity v České republice?
Mitas v České republice zvětšuje své výrobní kapacity, což dokazuje například rozšíření závodu v Otrokovicích. Zde se očekává výroba ještě většího množství radiálních pneumatik než doposud. Pozadu ale nezůstanou ani ostatní produktové řady napříč dalšími obchodními segmenty včetně motocyklů a letadel.
Co hlavního chystá Mitas na rok 2021?
V tomto roce je pozornost věnována především radiálním pneumatikám pro vyspělou zemědělskou a stavební mechanizaci. Na trh byly se skvělým ohlasem uvedeny nové rozměry pneumatik řady HCM, AC 85 či HC 3000. Ze zcela nových pneumatik můžeme jmenovat zemědělský plášť HC 3000 R nebo z kategorie stavebních pneu plášť EX-01.
Značka Mitas je také hrdým sponzorem Tractor Pullingových závodů, pro tuto disciplínu připravujeme další rozměr Powerpull pneu, speciálně určený pro závodní traktory soutěžící v tahání mnohatunových závaží na co nejdelší vzdálenost.