Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 3 / 21 » Nezbytná rovnováha
Vyvažování kol je nezbytným a důležitým úkonem údržby: přispívá ke správné rovnováze celého vozidla a k zajištění jeho bezpečnosti a výkonu.
Kola a pneumatiky patří k nejnamáhanějším částem vozidla. Nesou jeho hmotnost, zaručují jeho stabilitu a ovladatelnost, odolnost v průběhu času a přilnavost na všech typech terénu a za všech povětrnostních podmínek. Stručně řečeno, závisí na nich významná část výkonu a bezpečnosti vozidla. Kontrola pneumatik je důležitá, sama o sobě však nestačí. Vyvažování kol představuje stejně důležitou, často však bohužel opomíjenou běžnou údržbu, která by se naopak měla provádět pravidelně (každých 5000 nebo 10000 km nebo přibližně každé dva roky) a v každém případě vždy při výměně pneumatik nebo po nehodě. Přesné, profesionálně provedené vyvážení pomáhá zajistit správnou rovnováhu vozidla během jízdy.
Vyvážením je totiž obnovena dynamická rovnováha mezi pneumatikou a ráfkem. Tato rovnováha může být narušena v případě, že hmotnost vozidla není rovnoměrně rozložena na všechna čtyři kola. Takový stav může vést k deformacím, které někdy nejsou okamžitě viditelné, ale které lze pocítit během jízdy: hluk, vibrace karoserie nebo volantu, nedostatečná přilnavost, abnormální a nepravidelné opotřebení běhounu pneumatiky. Deformace kola a pneumatiky může nastat při běžném používání, může však být také důsledkem výjimečných situací, od dopravní nehody až po nejbanálnější náraz do obrubníku. V každém případě může dojít k „efektu motýlích křídel“, takže i zdánlivě malá událost může vést k výrazné deformaci se vším, co z toho vyplývá. Právě proto by mělo být vyvažování součástí úkonů běžné, nikoli pouze mimořádné údržby. Pracovníci pneuservisů a obchodníci s náhradními díly by proto měli motoristům doporučovat pravidelné provádění této činnosti.
Cílem vyvažování je rovnoměrné rozložení hmotností po celém obvodu kola, srovnání osy otáčení kola s nábojem a snížení nevyváženosti ve spoji pneumatika/ráfek. Ta může být statická – svislé skákání kola, jež může vyvolat vibrace v karoserii – nebo dynamická – rozkmitání kola, které má obvykle za následek vibrace volantu. Vyvážení představuje poměrně jednoduchý, zároveň však velmi delikátní technický postup: vyžaduje velkou zručnost a přesnost a také specifické profesionální nástroje, jako je vyvažovačka kol. Toto zařízení dokáže přesně určit body na vnější nebo vnitřní straně kola, ve kterých je třeba připevnit vyvažovací závaží, jakož i jejich správnou hmotnost. Ke své činnosti potřebuje vyvažovačka určitá data: šířku a průměr kola a vzdálenost od stroje po vnitřní okraj ráfku. Tyto informace lze získat pomocí měřicích přístrojů, jež jsou dodávány společně se strojem. Měření může být prováděno též automaticky a bezkontaktně u strojů vybavených pokročilými zařízeními, jako jsou lasery a sonary. Některé vyvažovačky jsou navíc vybaveny 2D/3D vizualizací a laserovými ukazateli usnadňujícími identifikaci bodů, ve kterých je třeba připevnit závaží; doplněny jsou softwarovými programy a systémy rozhraní, jež zjednodušují různé fáze procesu. Na trhu je dnes k dispozici mnoho různých řešení k vyvažování kol osobních automobilů, motocyklů i nákladních vozidel. Výsledkem trvalého technologického vývoje v tomto odvětví je skutečně široká nabídka, schopná uspokojit nejrůznější požadavky na produktivitu, rychlost, jednoduchost a samozřejmě také cenu.
Přehled hlavních dodavatelů vyvažovaček najdete v Pneu revue č. 3/21